Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Ingen anledning att be om ursäkt. Jag tänkte mest ifall du vill tröska igenom tidigare diskussioner.

Jag tror alltså fortfarande att Nokia kommer att vara en så kallad tuff utmanare under de kommande åren, eller åtminstone om några år. IP- och optiksidan kommer framför allt att definiera de kommande åren, och i det avseendet verkar det som att tillväxtkurvan enligt min mening är lite oklar just nu. Nästa år är en stor kapacitet i bruk, och enligt all logik borde det finnas köpare till den. Nvidias affärer med Lumentum och Coherent var dock till slut en liten turn-off för mig – och jag reagerade på det när aktien nådde något slags miniminivå för den nuvarande vågen. Vågen har alltså potential att bli ännu längre – men vi får se.

Till allt detta kom dessutom den eskalerande instabila situationen i Mellanöstern. Och i övrigt har jag väntat mig en mindre (men minst 10 %) korrigering på marknaden före den sista rörelsen uppåt. USA-marknaden hänger i princip på kanten. Som en beräkning av summan av delarna beslutade jag mig därför för att reagera nu. Tiden får utvisa om det var klokt, och om jag kan hoppa på Nokia-tåget igen till ett lägre pris än försäljningen.

Men angående Nvidia-fallet igen. Man vet redan till vilka delar Nokia är med i Rubin-infrastrukturen – men jag har börjat tvivla starkt på att Nokia har tagit sig in där, åtminstone inte än, med den optiska delen (ICE-D). Därmed kan GTC, efter en rejäl kursuppgång, även verka i motsatt riktning. Lite fler nya tecken på styrkan i Nokias optiska komponenter – och i mina ögon är Nokia återigen en riktigt tung spelare som kan sikta mot stjärnorna. Nuvarande prissättning på neutral nivå, som jag själv definierat till intervallet 6–8 euro, är en ganska juste nivå. Vi lever alltså i intressanta tider, även med Nokia.

Just det, mobilsidan börjar se ganska trevlig ut – MWC2026 visar nu goda tecken. Men i ärlighetens namn måste man säga att det är tidigast 2028 man kan börja tjäna pengar på den här sidan, om man bortser från patenten. Det är alltså lite svårt att få draghjälp härifrån än – lite som att försöka skjuta på med ett snöre. Förhoppningsvis är situationen inte densamma 2027 när vi får höra mer om testerna med T-Mo.

5 gillningar