Nokia som investering (Del 4)

Her er det endnu en gang “i et sprog, der er til at forstå”:

Hvor Nokia realistisk set kan vinde

Hvis det udføres godt, kunne Nokia:

• Blive et neutralt, åbent alternativ til NVIDIAs netværk

• Vinde med telecom + hyperscaler-relationer

• Lede inden for AI-netværk over Ethernet + optik

Dette er især relevant, da AI-klynger skalerer til hundredtusindvis af GPU’er, hvor netværk bliver flaskehalsen.

:receipt: Konklusion

• Dårligt for NVIDIA? → Ja, især for netværksmarginer og lock-in

• Game over for NVIDIA? → Ikke engang tæt på

• Strategisk skift? → Potentielt meget vigtigt over tid

:backhand_index_pointing_right: Det reelle resultat:

• NVIDIA forbliver dominerende inden for beregning

• Nokia kunne blive en seriøs spiller inden for AI-infrastruktur

Ja – et stærkt, åbent netværkslag (f.eks. fra Nokia) ville gøre det lettere for AMD og Intel at konkurrere med NVIDIA.

:rocket: Hvorfor det hjælper (meget kort)

• Bryder NVIDIAs GPU + netværksbundle

• Lader hyperscalere parre:

• AMD GPU’er + Ethernet-stof

• Intel-acceleratorer + Ethernet-stof

• Svækker afhængigheden af NVIDIA InfiniBand / NVLink

Temmelig standard. Jeg tror, at det endda ville passe Nvidias interesser at forhindre Nokia i at komme ind på markedet, men store kunder vil helt sikkert forsøge at slippe af med single vendor lock-in med deres egne løsninger. Mange har deres egen netværks-stack (Amazon er f.eks. et eksempel), men et pålideligt neutralt alternativ med en universel softwaregrænseflade kan opnå en vis position.

Jeg prøver indimellem, når negativiteten rammer, at huske, at datacentrenes bygherrer helt sikkert vil øge konkurrencen mellem leverandørerne. Den nuværende situation, hvor grafikkkort-sælgeren måske endda bestemmer placeringen af vedligeholdelsespersonalets toilet og tager sine egne marginer fra alt, er måske mere tidens ånd end en fremtidsvision.

Nokia har gode produkter og en stærk indsats inden for produktudvikling på NW-siden (også). Kunder, der bekymrer sig om omkostninger (alle), vil konkurrenceudsætte selv skruer, nitter og søm til det sidste med forskellige leverandører i byggeprojekter. Det samme vil helt sikkert ske i datacentre, men mine egne teblade fortalte mig kun om fremtiden, at det er bedre at spise chokoladerne, før påskepigerne begynder at ringe på.

2 Synes om