Japp, de där kommer inte att uppdateras förrän det är absolut nödvändigt och man är helt säker på sakerna. CMD-uttalandet är inte bindande på något sätt, och det samt förändringar i det är något som analytiker (och vi) spekulerar kring. Nokia kan inte ge några uppdateringar där förrän utfallet börjar bli säkert. En exceptionellt stor datacenterdeal i år och en (såvitt jag förstår) alltmer accelererande efterfrågan på optik kan förstås leda till rörelser. Jag tror att Hotard förblir konservativ gällande resultaten, vilket betyder att jag tror det är mer sannolikt att vi får se en vinstvarning uppåt (posari) än nedåt (negari), både i år och framöver. Det är förstås redan delvis inprisat i kursen.
För i år har vi inte sett någon positiv vinstvarning ännu, trots att Q2 innehöll en stor datacenterorder varav en del realiseras redan under detta år. Undrar om Hotard hade några trolleritrick för att nå årets prognoser, eller om det väntar en positiv vinstvarning. Det återstår att se. ![]()
Enligt mig är de accelererade sparåtgärderna i år antingen ett bokföringstrick eller så en förberedelse inför en kraftig resultatvändning från och med 2027. Jag har inte satt mig in i incitamentsprogrammet för Hotard & co, men jag kan tänka mig, eller åtminstone hoppas, att det första året inte väger riktigt lika tungt som de kommande.
Svårt att se några mörka moln just nu, och jag hade samma känsla även däromkring 7,xx €.
Mitt AI-projekt framskrider riktigt bra och smärtfritt. Lätt att se hur man kan håva in pengar på det här, trots att jag bara använder en modell på barnstadiet utan att kunna någonting själv. ![]()