Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Samsung skulle mycket väl kunna överväga det. De har ju främst fotfäste i sitt hemland. De har också, vad jag förstår, en AI-RAN-vision som möjliggör edge computing, så överlappningar skulle definitivt finnas. Ur ett end-to-end networking-perspektiv vore det naturligtvis ett självmord, och med den nya strategin inom mobil (från HW-hus till SW-hus) skulle jag bli besviken om en verksamhet som potentiellt kan få höga marginaler såldes till multiplarna för en verksamhet med låga marginaler. Mobil kan visa sig bli kronjuvelen genom Defense och framtida konsumentapplikationer.

Jag ser inte att Nokia skulle vara på väg att sälja av något större just nu. De spretiga grenarna har ansats, eller är under bearbetning, och hela den övriga paletten passar in i samma helhet. Nokia är kanske inte bäst på någon enskild sak, men som helhetslösning kan det vid något tillfälle vara bättre än helhetslösningar som satts ihop av de bästa enskilda leverantörernas produkter. Och när man betänker att Nokia, med lärdomar från operatörerna, strävar efter en OPEN-arkitektur, kan man argumentera för att hyperscalers inte behöver frukta vendor lock-in, även om de skulle köpa den bästa helheten från Nokia.

Att det finns många konkurrenskraftiga produkter tillgängliga är sannerligen manna från himlen. Nokia kan fungera som en bro mellan operatörer och hyperscalers medan Nvidia lobbar hårt för båda, för det är säkert att Nvidia vill ha masterna fulla av Nokias radioenheter med deras GPU:er. Vem vet, kanske vill den amerikanska regeringen detsamma, eftersom dessa radioenheter skulle kunna utnyttjas som en del av Defense. Eller massövervakning.

Jaha, nu pratade jag visst upp mig själv i extas igen. Jag kanske köper en liten del till när börsen öppnar. Nu tror jag att jag nöjer mig med att ta en liten del för en ljus framtid. :slight_smile:

5 gillningar