Nokia som investering (Del 4)

Samsung kunne meget vel overveje det. De har jo primært fodfæste i deres hjemland. Så vidt jeg ved, har de også en AI-RAN-vision, der muliggør edge computing, så der ville helt sikkert være overlap. Med henblik på end-to-end networking ville det naturligvis være selvmord, og med den nye tilgang til mobil (fra HW-hus til SW-hus) ville jeg være skuffet, hvis en forretning, der potentielt er ved at blive højmargin, blev solgt til multipler fra en lavmargin-forretning. Mobil kan vise sig at være kronjuvelen gennem Defense og fremtidens forbrugerapplikationer.

Jeg ser ikke Nokia sælge noget større fra lige nu. De overflødige grene er blevet beskåret, eller også er det undervejs, og hele den øvrige palet passer ind i den samme helhed. Nokia er ikke nødvendigvis den bedste til nogen enkelt ting, men som en samlet løsning kan den på et tidspunkt være bedre end samlede løsninger bygget af produkterne fra de bedste enkelte leverandører. Og når man husker på, at Nokia, efter at have lært af operatørerne, sigter mod en OPEN-arkitektur, kan man argumentere for, at hyperscalerne ikke behøver frygte vendor lock-in, selvom de køber den bedste helhedsløsning fra Nokia.

Det faktum, at der er mange konkurrencedygtige produkter til rådighed, er virkelig guf. Nokia kan fungere som bro mellem operatører og hyperscalere, mens Nvidia lobbyer begge parter kraftigt, for det er sikkert, at Nvidia vil have masterne fyldt med Nokias radioer med deres GPU’er. Hvem ved, måske ønsker den amerikanske regering det samme, da de samme radioer kunne udnyttes som en del af Defense. Eller masseovervågning.

Nå, der fik jeg vist snakket mig selv op i gear igen. Jeg kunne finde på at købe en lille bid mere, når børsen åbner. Nu tror jeg, jeg nøjes med at tage en lille tår af den klare fremtid. :slight_smile:

4 Synes om