Nokia som investering (Del 4)

Jeg kan godt lide at gå til hestevæddeløb, hvis muligheden byder sig. Jeg forstår ikke helt hvorfor, da jeg absolut intet ved om heste. Ikke desto mindre går jeg ekspertagtigt rundt og kigger på hestene, mens de bliver ført rundt før selve løbet, og forsøger at spotte små haltheder eller spændinger, og jeg bilder mig selv ind at kunne deducere, hvilken af hestene der vinder, naturligvis efter en grundig gennemgang af statistikhæftet. Jeg må tilføje, at jeg ikke opfordrer til hasardspil, og mine egne indsatser er altid på højst en tier eller to.

Men jeg læste igen Nokia-nyheder fra klokken fem i morges, og af en eller anden grund kom jeg til at tænke på disse hestevæddeløb. Hvis Nokia var en væddeløbshest, ville man kunne studere dens gangart grundigt før løbet som sædvanlig, men derudover ville man kunne se den i en prøvegalop, og den ville have en god dosis naturligt opkvikkende middel i blodet. Altså så at sige en sikker vinder, eller måske man skulle sige en sikker pølse.

I virkeligheden er intet naturligvis sikkert, men oddsene er nu så lave, at jeg i sidste uge købte flere Nokia-aktier ved et par lejligheder.

Dette massive datacenter fra Ooredoo, som udstyres i samarbejde med Nvidia, passer ind i samme fortælling. Der er brug for udstyr fra Nokia til forbindelser mellem datacentre, optisk datatransmission, IP-routing, netværksautomatisering og styring samt løsninger til AI-belastninger. Sikkert også til meget andet, som jeg bare ikke lige kan liste op.

Datacentre tilbyder muligheden for at skabe en langsigtet omsætning, der varer lige så længe, som bygningens vægge står oprejst. Det handler ikke kun om de indledende investeringer, men om udvidelser, udskiftning af udstyr, softwarelicenser, udvikling af automatisering, it-sikkerhed og alverdens andre ting.

Dertil kommer dette Nvidia-samarbejde. Betydningen af det blev spekuleret i tidligere på året, da beviserne manglede, men nu ser vi konkret, hvad det betyder. Og det betyder meget godt for Nokia. Asien er desuden et enormt marked med høj vækst for datacentre, og USA’s stramme linje over for kinesisk teknologi vil helt sikkert kunne ses i efterspørgslen på Nokia. Starten er nemlig en smule anderledes, end da Huawei kopierede og dumpede deres udstyr til underpris i mobilnetværk over hele verden med massiv støtte fra CCP.

Intet er sikkert i den moderne verden, men med Nokia kan det ikke betale sig at være forhastet.

39 Synes om