Om jag minns rätt talades det faktiskt om att man inte måste trycka in den mest kraftfulla GPU:n där utan att det sker efter behov. Och att en del av beräkningskraften i ”framtiden” kan göra annat än att bara stå outnyttjad under tider med låg belastning. Vi får se vad ”detta något” är.
@Voiceman ”Ett av de fyra huvudområdena för investeringar hos AT&T är Edge-compute och 5G/6G-infra. Kan andra (Ericsson m.fl.) leverera dessa eller är kantberäkning i det här sammanhanget kopplat till AI överhuvudtaget?”
Jag skrev om det förut, att för Nokia verkar bitarna falla på plats i USA tack vare den politiska viljan. Samarbetet mellan Nokia och Nvidia möjliggör kantberäkning, och Ericssons inställning har varit att de utvecklar det om de ser att det finns en efterfrågan. Nokias och Nvidias vision är såvitt jag förstår (alltså enligt allt mitt begränsade förnuft, källor saknas) att GPU:er även kan uppgraderas vid behov. Syftet med kantberäkning är att ha så låg latens som möjligt, annars vore det ju inte tal om kantberäkning. Ericssons AI ligger längre bort från radioenheterna än Nokia+Nvidia-visionens GPU. Dessutom kan Nokia uppgradera en tidig version av 6G i farten till 5G-radion, medan Ericsson åtminstone måste uppgradera hårdvaran (HW). Nvidias GPU:er skulle ”enligt allt förnuft” kunna användas för kantberäkning, eller så har det åtminstone varit tanken med visionen från början, som jag förstått det.
Ericsson har visserligen redan framgångsrikt testat 6G-radio i USA på ett frekvensband som håller på att frigöras. Det senaste jag läst om deras kantberäkning är att de avvaktar tills tiden är inne. Inget hindrar förstås Ericsson från att utveckla något sådant i samarbete med till exempel Nvidia.
Nokia skulle i princip kunna introducera ett förstadium till 6G med kantberäkning i USA redan 2027 för att fungera parallellt med 5G och 5G advanced (multiuse radio). Kanske skulle man kunna få 6G-delen att uppfylla standarderna med en mjukvaruuppdatering någon gång runt 2029 när de är klara.
Det är precis på grund av sådana här saker som jag har orkat hypa mobilsidan, för möjligheterna är många när AI-troende stater strider om vem som ligger längst fram i tekniken, inkl. 6G. Såvitt jag förstår är Samsungs AI-lösning liknande Nokias, det vill säga nära kanten. Jag vet inte om de har fokuserat på kantberäkning än, eftersom det som jag ser det snarare är Nvidias och andra riktiga AI-bolags grej. För att upprepa mig själv: Jag tror att Nvidias vision är end-to-end AI och molntjänster, som beräkningskraft i molnet. Även om Nokia inte skulle fundera på detta, så ingen fara – Nvidia funderar definitivt på det.