Jag hoppas att få företag vill riskera att deras data körs genom kinesisk AI. För privatpersoner kan tankegången vara en annan, men det krävs ganska långa kabeldragningar mellan kontinenterna för att kompensera för den ökade datamängden. Det är dock inte på något sätt omöjligt. Jag skulle tro och hoppas att AI i framtiden integreras som en del av mobilabonnemang, det vill säga att du i praktiken prenumererar på beräkningskraft via ditt telefonabonnemang på ett sätt som ger dig faktiska fördelar. Som till exempel prestanda till din mobil.
Min gissning är att oavsett vem som vinner AI-racet, kommer väst och öst till stor del att ha sina egna system. Att lagra data i det kinesiska molnet skulle säkert också vara billigare, men av någon anledning görs inte det, åtminstone inte i Finland.
Det påminner om en kapprustning under kalla kriget, både av ekonomiska och militära skäl. Det skulle bli en svår sits om Kina började hota med att stänga av AI:n i det skedet när den redan är en omfattande del av företagskulturer och produktion. På den privata sidan skulle detta knappast vara ett större hot om det finns andra tjänsteleverantörer.
Företag kan naturligtvis köpa bevisat säkra slutna modeller från Kina, och de stängs inte av lika lätt som till exempel ett mobilnät. Det är bara att sätta in Huawei i racket så fungerar det. Och så får man hoppas på det bästa, att det inte finns några bakdörrar i det systemet, som till exempel en sändare som hackar wifi- eller mobilnätet och skickar data till värden. Eller att den inte använder beräkningskraft för att packa ner frågor som låter kritiska i sitt lagringsutrymme, varifrån det kan plockas upp vid exempelvis ett underhållsbesök eller ett utbyte. Eller det ena eller det andra. Kina har redan vunnit på den ekonomiska sidan och det enda som håller uppe västvärlden är dess hemmamarknader, Kinaförbud och tullar.
Det tynger även mitt eget sinne lite, men jag hoppas att näringslivet har lite sunt förnuft. Det är ju billigt ända tills affärerna går under. Civila angelägenheter känner Kina säkert redan till på ett eller annat sätt.
Nåväl, det skulle inte påverka annat än datacenter. När västvärlden får mer effektiva modeller minskar behovet av datacenter, och det kan mycket väl hända att många funderar på om det är billigare att investera en biljon i AI-utveckling eller två biljoner + kraftverk i datacenter. Tiden får utvisa. På mobilsidan gick det till slut bra för Nokia på sätt och vis, eftersom Kina till slut blev bannlyst efter att ha dumpat priserna. Och snart är Nokias och Ericssons produkter olika, så det handlar inte om en kartell även om priset skulle höjas något. Kanske man med AI försöker undvika detta misstag och marginalerna sjunker endast på grund av västerländsk konkurrens. På så sätt är det bra att Google, Microsoft, Amazon och andra stora AI-/molntjänstleverantörer som används i väst kommer från USA och inte från Kina, och att mobilnäten ofta ägs av lokala aktörer.
Vi hoppas på det bästa.
Investeringar är en tyvärr riskfylld gren. En del av min investeringstesis är dock Nokias västerländska ursprung. Annars hade jag kanske hellre satsat pengarna i Huawei.