Investeringar i t.ex. fabriker fungerar på det sättet, men såvitt jag förstår kan investeringar i produktutveckling etc. också direkt försämra det jämförbara rörelseresultatet för det aktuella året. Det beror på redovisningsmässiga faktorer. I slutet av förra året tillkännagavs ett R&D-paket (forskning och utveckling) på 2,5 miljarder, och detta lär ge rörelseutrymme för både VD:n och aktiekursen. Bara genom att fördela den summan på t.ex. 5 år kan man säkert spela lite med det jämförbara rörelseresultatet och oss simo-investerare.
Lyckligtvis köpte många insiders på toppen. Det kan vara så att man tar det lugnt en stund för att sedan låta “banken sprängas” om några år, eller så kanske man siktar på exponentiell tillväxt och banken kommer aldrig att sprängas innan den pyser ut, eller så kan det komma en vinstvarning åt endera hållet. Det är en del av vardagen för en vanlig investerare.
Aktien drar efter andan tack vare tyngden från värderingsmultiplarna, och jag kommer att läsa delårsrapporten ganska noggrant rad för rad när jag överväger fortsatta investeringar. Jag tänker inte köpa till dessa priser med denna viktning, men kanske ger delårsrapporten en möjlighet att köpa mer, även om jag tvivlar.
De nuvarande aktierna stannar i portföljen åtminstone fram till 2030. FOMO och annat sådant. Och dessutom en stark tro på framtiden, precis som för flera år sedan när jag fattade ett enligt mig bra investeringsbeslut på en stabil grund.