Nokia som investering (Del 4)

Investeringer i f.eks. fabrikker fungerer på den måde, men så vidt jeg forstår, kan investeringer i produktudvikling osv. også direkte svække det pågældende års sammenlignelige driftsresultat. Det afhænger af regnskabsmæssige faktorer. I slutningen af sidste år blev der annonceret en F&U-pakke (forskning og udvikling) på 2,5 milliarder, og det giver formentlig manøvrerum for både direktøren og aktiekursen. Blot med det beløb fordelt over f.eks. 5 år kan man sikkert spille lidt med det sammenlignelige driftsresultat og os “simo”-investorer.

Heldigvis købte mange insidere på toppen. Det kan være, at vi tager den med ro et stykke tid, hvorefter “banken sprænges” om et par år, eller også sigter man efter eksponentiel vækst, og banken sprænges aldrig før et brag, eller også kommer der en resultatadvarsel i den ene eller anden retning. Hverdagen for en almindelig investor.

Aktien kæmper efter vejret takket være presset fra værdiansættelsesmultiplerne, og jeg kommer til at læse kvartalsregnskabet ret grundigt linje for linje, mens jeg overvejer fremtidige investeringer. Jeg har ikke lyst til at købe til disse priser med denne vægtning, men måske giver regnskabet en mulighed for at købe mere, selvom jeg tvivler.

De nuværende aktier bliver i porteføljen mindst frem til 2030. FOMO og den slags. Og desuden en stærk tro på fremtiden, ligesom for mange år siden, da jeg traf en god investeringsbeslutning på det, jeg mente var et solidt grundlag.

1 Synes om