Skrivfel, ska vara kW. Siffrorna är från Nokias tekniska dokument som du kan gå och bläddra i själv om du känner till webbplatserna där telekomkataloger arkiveras. Fast de dokumenten ger inte mycket om man inte känner till sammanhanget. Du försöker verkligen provocera mig att berätta om min bakgrund, men det kommer inte att hända.
No shit sherlock. Varje ny generation av nodeB/baseband använder nyare teknik och är designad för att erbjuda mer kapacitet inom de marginaler som den elektromekaniska värmebudgeten tillåter. En del av denna extra kapacitet äts upp av ökad funktionalitet (och SW:s komplexitet), en del av trafiktillväxten.
Befintliga Nvidia GPU/CPU-enheter kan inte installeras i en AirScale nodeB-konfiguration om det inte finns utrymme i värmebudgeten. Att skapa utrymme i värmebudgeten är inte trivialt för konfigurationer som är i operativ drift (i praktiken rip-and-replace).
Jag ger mig inte på att recensera andras kommentarer, men jag korrigerar dem om de är något annat än åsikter. Naturligtvis irriterar det personer som i egenskap av lekmän, som du själv har beskrivit dig, inte känner till saken och tror sig ha hittat någon ny teknisk vinkel för att hylla Nokias förträfflighet och höja sin egen profil.
Energiförbrukning är inte bara en kostnad för operatören. För operatören är tillförlitligheten hos utrustningen när processandet ökar och omvandlas till värme ett viktigare perspektiv. Bland annat på den indiska 5G-marknaden har Nokia haft utmaningar med utomhusenheter, och försöket att förbättra luftflödet gick inte helt enligt plan. Men jag lämnar den historien oberättad, eftersom den är för negativ (även) för dig.