Nokia som investering (Del 4)

Tastefejl, skal være kW. Tallene er fra Nokias tekniske dokumenter, som du selv kan gennemse, hvis du kender de websteder, hvor telekataloger arkiveres. Dog får man ikke meget ud af disse dokumenter, medmindre man kender konteksten. Du forsøger ihærdigt at provokere mig til at fortælle om min baggrund, men det kommer ikke til at ske.

No shit sherlock. Hver ny generation af nodeB/baseband bruger nyere teknologi og er designet til at tilbyde mere kapacitet inden for de marginer, som det elektromekaniske varmebudget tillader. En del af denne ekstra kapacitet bliver slugt af øget funktionalitet (og softwarens stigende kompleksitet), og en del af trafikvæksten.

Eksisterende Nvidia GPU/CPU-enheder kan ikke installeres i en AirScale nodeB-konfiguration, hvis der ikke er plads i varmebudgettet. Det er ikke trivielt at skabe plads i varmebudgettet for konfigurationer, der er i operativ drift (i praksis rip-and-replace).

Jeg begynder ikke at kritisere andres kommentarer, men jeg retter dem, hvis de er andet end blot holdninger. Naturligvis irriterer det folk, der som lægmænd – som du selv har beskrevet dig – ikke kender emnet og tror, de har fundet en ny teknisk vinkel til at hylde Nokias fortræffelighed og hæve deres egen profil.

Energiforbrug er ikke kun en omkostning for operatøren. For operatøren er et vigtigere aspekt udstyrets pålidelighed, når processeringen øges og omdannes til varme. Blandt andet på det indiske 5G-marked har Nokia haft udfordringer med udendørsenhederne, og forsøget på at forbedre luftgennemstrømningen gik ikke helt efter planen. Men jeg lader være med at fortælle den historie, da den (også) er for negativ for dig.

2 Synes om