Mikko Viitaniemi har utsetts till chef för Nokia Defence-enheten. Viitaniemi övergår till uppdraget från posten som vice verkställande direktör för försvarskoncernen Patria. Han påbörjar sitt nya uppdrag på Nokia den 1 september. (Här slutar den del av artikeln som är fritt tillgänglig.)
Mikko Viitaniemi är på Patria VP, Commercial and Business Development, Defense and Weapon Systems. På LinkedIn finns detta inlägg av Viitaniemi från för två dagar sedan, översatt från engelska:
Under mer än 20 år har jag varit djupt involverad i att bygga upp och internationalisera den inhemska försvarsindustrin – först på Bittium och de senaste sju åren på Patria.
Nu är det dags att kliva i nya skor och anta en ny utmaning. Den 1 september börjar jag på Nokia som chef för försvarsverksamheten (Head of Defense).
Jag gör detta steg eftersom jag ser denna roll som den mest attraktiva möjligheten inom hela försvarssektorn just nu, särskilt här i Finland. Även om jag har haft förmånen att driva på en betydande tillväxt i mina tidigare roller, gör det starka mandatet och den tydliga visionen från Nokias ledning detta kommande kapitel exceptionellt inspirerande.
Tack för förtroendet, Justin och Mikko! Jag ser verkligen fram emot att ansluta mig till denna fantastiska nya gemenskap och att föra vår globala försvarsverksamhet framåt.