Låt oss lägga till en slutkläm här angående nyheten om Nokia och AI. Även som lekman förstår jag innebörden av nyheten.
Jag skulle till och med säga att just nu är Nokias mest intressanta AI-berättelse varken 5G eller 6G, utan just optiska nätverk och kopplingar mellan datacenter (DCI, Data Center Interconnect). Det är ett område där Nokia verkar vara teknologiskt mycket konkurrenskraftigt och där efterfrågan växer extremt snabbt.