Svårt att se att operatörerna (särskilt de mindre) skulle förnya sina nät på grund av en rekommendation utan särskild ersättning. Kundflykt är förstås en annan sak.
Kände inte till DNAs koppling till Huawei, den ska man försöka bli av med så snart som möjligt ![]()
Det här har verkligen varit ett märkligt agerande från DNA:s sida. De var tidigare starkt i Ericssons läger, men för några år sedan gjorde de en helomvändning gällande RAN i riktning mot Huawei. Alltså vid en tidpunkt då “alla andra” sa att man borde göra sig av med Huawei. Utöver detta kör de sedan reklamen “nätet spelar ingen roll, det gör livet” – något i den stilen var det nog.
Om jag ska vara ärlig hoppas jag på inget annat än problem i det här avseendet, eftersom varningsklockorna har ringt och man ändå har fattat beslut om att förlita sig på kinesisk auktoritarianism i en så här kritisk fråga. Enligt min mening har säkerhetsaspekten försummats grovt, även om företaget förstås betonar att det ligger till på annat sätt och likaså säger att de använder flera olika leverantörer av nätverksutrustning.
Det bör också nämnas att Telia förlitar sig helt på Nokias kunnande, och Elisa fattade vid samma tidpunkt som DNA ett beslut om att vända sig bort från Huawei betydligt kraftigare.
Edit: Just det, som ett tillägg, lyckligtvis fattades ett nytt beslut gällande Telias och DNA:s gemensamma nät att vända sig till Nokia – det tidigare avtalet var med Huawei. Det jag skrev tidigare gäller alltså inte i den delen.
Håll i hatten nu och låt oss återgå till ämnet Nokia illa kvickt. Har någon faktiska forskningsresultat på att DNA skulle vara helt i Huaweis båt, eller går vi bara på magkänsla här?
Den enda artikeln jag hittade efter en kort sökning sa följande i början av januari:
"I FINLAND använder DNA nätutrustning och programvara från Ericsson, Nokia och Huawei i sina nät. I norra och östra Finland har bolaget grundat ett gemensamt nätbolag med Telia, som för två år sedan valde Nokia som partner för sitt 5g-nät.
”Vi väljer alltid den bästa utrustningen och programvaran för varje ändamål. Genom att sprida ut vårt nät mellan olika tillverkares utrustning kan vi faktiskt förbättra cybersäkerheten, även om det kräver lite mer arbete av oss.”
Särskilt USA har hävdat att Huaweis produkter lämpar sig för spionage, men har inte lagt fram några bevis. Huawei har förnekat påståendena.
”Vi har inte upptäckt några säkerhetsproblem i Huaweis utrustning, trots att all utrustning testas noggrant i förväg. I dessa frågor samarbetar vi naturligtvis mycket med myndigheterna, och inget avvikande har framkommit.”"
Det baseras inte på magkänsla utan på långvarig uppföljning. Själv talade jag om RAN-delen, och ja, DNA använder även andra utrustningstillverkare i sitt nät. Nätverket som begrepp är ju mer än bara RAN, och core-nätet är implementerat av Affirmed Networks. Naturligtvis vill DNA inte göra en stor sak av det. Jag sa också att Nokia är leverantör för samägda nät (yhteisverkko), även om det från början fanns ett avtal med Huawei här.
Telia har offentligt sagt att de till 100 % förlitar sig på Nokia vad gäller RAN, och Elisa har för närvarande RAN-avtal med både Nokia och Ericsson. Elisa började visserligen, om jag minns rätt från Salo-hållet, bygga 5G-nätet med Huawei-utrustning. Finlands relativt höga Huawei-beroende, som kom fram ovan, förklaras dock främst av DNA. Av någon anledning verkar DNA vara den enda operatören som inte har offentliggjort sina RAN-avtal.
Här är några av observationerna.
Under 2019 blåste förändringens vindar. Orsakerna till att Ericsson hamnade i bakgrunden kan man bara gissa. Det kan vara möjligt att DNA:s nya ägare, Telenor, har påverkat valet av leverantör för radionätsutrustning, eftersom valet av nätleverantör och Telenor-affären sammanfaller tidsmässigt. Vid DNA:s resultatrapport för Q2/2019 meddelades att utvärderingen fortfarande pågick och att ingen leverantör eller leverantörer ännu hade valts. Något senare, vid presskonferensen för delårsrapporten Q3/2019, berättade VD Jukka Leinonen att DNA i fortsättningen kommer att utnyttja teknik från flera olika utrustningstillverkare.
Dock har alla nuvarande 5G-utbyggnader genomförts med Huaweis teknik, så hos DNA har man tydligt gått mot en enleverantörstaktik i 5G. Enligt våra observationer har 5G-installationer med Ericssons teknik i Hyvinge samt Paarmarinne i Vanda bytts ut mot Huawei.
https://mt-tech.fi/dna-korvaa-ericssonin-5g-tukiasemia-huaweilla/
DNA:s nuvarande 5G-nät använder Huaweis basstationer. Bolaget har avtal om basstationer även med Ericsson, men tills vidare har nätet byggts med Huaweis teknik.
I sitt kärnnät släpper operatören endast in västerländska utrustningstillverkare. Där hanteras bland annat abonnent- och faktureringsuppgifter samt trafikstyrning.
– Radionät [2G–5G-nät] räknas inte som kritiska nät. Med dessa leverantörer är policyn öppnare, säger DNA:s tekniska direktör Tommy Olenius.
Detta är förvisso delvis gammal information, men det har inte läckt ut någon information om att situationen skulle ha förändrats. Och vi kommer också ihåg att Ericsson tekniskt sett var redo direkt i början av 5G-cykeln, så bytena förklaras inte av ofärdig teknik – som till exempel fallet kunde ha varit med Nokia vid den tidpunkten.
Då så, ny vecka och ett nytt avtal i Indien. Och faktiskt bra med något annat än bara radionät.
Nokia meddelade idag att de har ingått ett partnerskap med Netplus Broadband, en internetleverantör (ISP) i Indien, för att tillhandahålla sin applikation Multi-Access Gateway Broadband Network Gateway (BNG) för åtkomsthantering, hostad på den FP5-baserade 7750 SR, och 7250 IXR, som ger aggregation med hög densitet, för att skala upp Netplus bredbandstjänster i hela norra Indien. Netplus har verksamhet spridd över drygt 400 städer i flera delstater i norra Indien, varav den största i Punjab.
"I årets undersökning fanns två nya priskategorier som mäter kvaliteten på kundens användarupplevelse. Telia Finland placerade sig som etta i båda kategorierna.
Telia Company uppnådde totalt åtta kategorivinster i olika länder. Den goda kvaliteten på de finska nätverken framgår av att även andra finska operatörer placerade sig bland de 10 bästa operatörerna när kvalitetens jämnhet utvärderades."
”Ett fungerande och tryggt samhälle vilar på pålitliga nätverk av hög kvalitet. De inhemska mobilnät som vi har byggt tillsammans med Nokia har nu i en oberoende jämförelse konstaterats vara de jämnaste i världen när det gäller kvalitet”, säger Telias tekniska direktör Jari Collin.
https://twitter.com/PekkaLundmark/status/1635288160728121345
Lundmark har tydligen hälsat på Modi också.
Några av er kanske minns att jag har gått på om det här ämnet i tråden tidigare. För det mesta uppskattar jag den sinnesro som en lite mognare ålder medför, utan några större krav eller stress, men om någon skulle bjuda in mig för att driva ett sådant här projekt med en extremt snäv tidsplan skulle jag ställa upp utan lön – eller ja, nästan gratis åtminstone. Och jag menar även chiptillverkning, inte bara design.
Chiptillverkning kräver billig energi, mycket vatten och enorma mängder investeringskapital. Självklart mycket annat också, men dessa tre är ganska svåra att få mer av eller trolla fram ur tomma intet. Finland saknar egentligen bara en av dessa tre.
En fabrik som tillverkar chip använder miljontals liter vatten om dagen och förbrukar lika mycket energi som en liten stad. Vi har gott om vatten och ren energi kommer vi i framtiden att ha i överflöd. Som en bonus kan man räkna med stabil berggrund. Utbildningsnivån är hög och – åtminstone tills vidare – är vårt land säkert och stabilt. Allt fungerar. Hit skulle man säkert också kunna locka utländska experter inom chiputveckling och -tillverkning.
Knappast kan en topplacering i Europa inom detta område uppnås enbart genom initiativ från städerna. Här skulle det behövas ett nationellt storprojekt i bakgrunden. Ni vet, ett sådant där American BIG – och inte något Sunny Car Center. Nåväl, man får väl drömma. ![]()
Enligt Tammerfors stads pressmeddelande ligger Teknologiindustrins halvledarbranschgrupp med företagspartner, VTT, Tammerfors universitet, Aalto-universitetet samt Tammerfors och Esbo städer bakom initiativet. De anser att Finland har utmärkta möjligheter att bli ett ledande land inom europeisk chipkompetens.
Nokia är förstås en veteran med sina egna SoC-chip redan nu. Finland skulle mycket väl kunna tillhöra den absoluta Europatoppen inom detta område.
Veijo Kontas, ansvarig för Nokias SoC-utveckling, påpekar att utvecklingen av nästa generations 6G- och AI-chip har påbörjats i Finland.
”Siruja Suomesta-initiativet (Chip från Finland) ökar investerarnas intresse för att komma till Finland och utveckla chipteknologi och erbjuder branschens studenter goda läromiljöer.”
Jag har redan länkat nyheter relaterade till ämnet i Panostaja-tråden för knappt två år sedan.
Jag kan inte på rak arm minnas att någon statschef har tweetat om ett möte med en företagsledare. Men vi tackar och tar emot. En bra grej. Säkert en oförglömlig upplevelse även för Pekka.
Man kan nog utgå ifrån att Indiens digitalisering fortsätter starkt med Nokias benägna assistans.
Nokia-VD Pekka Lundmark om 2022 års resultat [Financial Results 2022]
Inom affärsgruppen Technologies har vi för närvarande två pågående licensförnyelseprocesser och relaterade rättsliga tvister, där vi redan har fått flera gynnsamma beslut från domstolar. Detta har stärkt vårt förtroende för vår strategi att försvaret av vår patentportföljs värde är viktigare än att nå specifika tidsfrister.
I slutet av året utnyttjade en av våra långvariga licenstagare sin option och ändrade sin licens till att gälla permanent, och vi bokförde hela den relaterade icke-intäktsförda försäljningen under årets sista kvartal.
—————>
Inom Nokia Technologies befinner vi oss fortfarande i två tviste-/förnyelsediskussioner. Flera domstolsbeslut har bekräftat vår position, vilket ger oss förtroende för vår strategi att prioritera värdet av vår portfölj framför att nå specifika tidsplaner. I slutet av året utnyttjade en långvarig licenstagare en option att förlänga sin gällande licens till att gälla för all framtid.
Är det* [Apple?] – i så fall, superbra!
—————>
Är licenstagaren som utnyttjade sin option Apple?
- kännetecken och andra observationer tyder enligt min mening starkt på att
- Apple och Nokia har nu ett permanent ömsesidigt avtal om immateriella rättigheter – om så är fallet: Superbra!
Tecknen tydde på att det permanenta avtalet skulle vara med Microsoft.
Om det är med Apple är det enligt min mening dåliga nyheter eftersom man ändå inte fick någon astronomisk summa för det permanenta avtalet. Själv förväntar jag mig åtminstone miljarder från Apple i form av helt vanliga löpande betalningar under de kommande åren.
Jag tror att du har gjort ett tankefel när det gäller det här med permanent/perpetual. Det betyder alltså troligen att man får patenten för all framtid genom en engångsbetalning. Under kommande år löper inga avgifter.
Tvärtom vore ju detta helt galet ur köparens synvinkel. Alltså en evig licens där avgifterna skulle löpa varje år. → Något sådant har varken Apple eller någon annan helt säkert köpt av Nokia, även om det vore en bra sak för Nokias aktieägare.
Jag skulle också gissa på Microsoft:
“Nokia kommer att behålla sin patentportfölj och ge Microsoft en 10-årig licens för sina patent vid tidpunkten för slutförandet. Microsoft kommer att ge Nokia ömsesidiga rättigheter att använda Microsoft-patent i sina HERE-tjänster. Dessutom kommer Nokia att ge Microsoft en option att förlänga detta ömsesidiga patentavtal på obestämd tid.” /Microsoft förvärvar Nokias enhets- och tjänsteverksamhet, licensierar Nokias patent och karttjänster 3 september 2013 | Microsoft News Center
Alcatel Submarine Networks (ASN) inleder utvecklingen av en lösning för #klimatförändringar genom att integrera vetenskapliga sensorer & avkänningsteknik i #submarina telekomsystem https://linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7041234311345283072
#pressmeddelande #klimat #hållbarhet #kabel #industri #telekommunikation #suboptic
“Nokia vill överträffa sina konkurrenter och ta ledningen på den indiska marknaden för privata 5G-nät, som den finländska tillverkaren av telekomutrustning bedömer kommer att nå en försäljning på 240 miljoner dollar år 2027 och ha en utbyggnadspotential på över 2 400 platser över hela landet.” https://www.wionews.com/india-news/indian-pm-modi-meets-nokia-ceo-pekka-lundmark-discuss-indias-digital-infrastructure-571949
Det talades om privata nät och av ovanstående uppskattning framgår det att deras tillväxt är långsam… Förhoppningsvis talas det i rikare länder om en helt annan marknad för privata nät redan om fem år än Indiens futtiga 240 miljoner dollar. Det finns även andra företag som tävlar om den här potten. Å andra sidan, om 4G är mer betydelsefullt än 5G i privata nät även om fem år, så skulle den totala potten vara betydligt större än den nämnda. Och man måste förstås komma ihåg att det handlar om ny försäljning som kommer att komplettera operatörsförsäljningen.
Hur många år tar det för Nokia att nå en jämförbar rörelsemarginal på 14 %? Jag förväntar mig att 14 % bör uppnås år 2025. Skulle detta vara möjligt?
”Under 2022 accelererade omsättningstillväxten för våra fyra affärsgrupper med resultatansvar. Detta ger en bra grund för att fortsätta mot vårt långsiktiga mål att växa snabbare än marknaden och nå en jämförbar rörelsemarginal på minst 14 % (1).”
Pekka Lundmark
VD
Inderes har svarat på frågan om tidsramar i avsnittet Inderes Q&A.
“Mål på kort, medellång och lång sikt” – dessa termer syns nästan dagligen i bolagens material. Skulle ni kunna förtydliga dessa uttryck med mer exakta/tydliga definitioner?
Inderes kommentar
Hej,
Det finns inga standarder för dessa, vilket försvårar läsarens arbete och orsakar förvirring. Utgångspunkten är att kort sikt innebär ett år, medellång sikt 1–3 år och lång sikt kan innebära 3–5 år och framåt, beroende på bolag. Den längsta kända långsiktiga planen torde vara japanska Softbanks, som har en 300-årsplan.