Nilörngruppen AB, producent af tøjmærker

Virksomheden

Nilörngruppen er en producent af tøjmærker (branding-løsninger), hvis aktier er noteret på børsen i Stockholm. Virksomheden designer og producerer labels og mærker i samarbejde med modehuse. Med mærkerne kan producenterne styrke deres tøjbrands. Labels er en form for hverdagsluksus, der øger tøjets eksklusivitet i forbrugerens øjne. I dag indeholder mærkerne ofte tags, som producenterne kan bruge til at sende hilsner til forbrugeren eller give f.eks. vaskeanvisninger. Disse tags letter også lagerstyringen i e-handlen, da man ved at scanne koden kan se, hvilket produkt der er tale om.

Virksomheden blev grundlagt i 1977. Siden 2009 har virksomheden gennemgået en transformationsproces fra at være en produktionsorienteret virksomhed til en serviceorienteret koncern. Virksomheden har distributionsenheder i Europa og Fjernøsten, hvorfra produkterne leveres til fabrikker, der betjener brand-husene. Virksomheden har over 1.000 kunder, hvoraf de 10 største tegner sig for 30 % af omsætningen, og de 20 største tegner sig for 44 % af omsætningen (i 2022).

Selskabets hovedaktionær med en stemmeandel på 58,1 % er det svenske børsnoterede investeringsselskab Traction AB.

Lønsomhed

Nilörngruppen er en meget effektiv og lønsom koncern. Overskudsgraden (EBIT-margin) har i de sidste 10 år i gennemsnit været på 11,6 %, og omsætningen er i samme periode vokset med 146 %. Væksten er sket gennem egenfinansiering, og aktiekapitalen er ikke blevet udvandet. Virksomhedens balance er desuden nettolånefri (status Q1 2023). Virksomhedens Return on Assets (ROA) var sidste år 17,2 %.

Risici

Når man overvejer virksomhedens risikoprofil, bør man i den vedhæftede tabel bide mærke i corona-året 2020. Omsætningen faldt med -13,6 %, men overskudsgraden faldt kun en smule til 8,2 %. Virksomheden var således i stand til at tilpasse sine omkostninger og holde pengestrømmen positiv. Aktien faldt dog voldsomt på børsen og mistede omkring to tredjedele af sin markedsværdi.

Jeg tror, at virksomhedens reelle risici er relateret til produktets nødvendighed, hvis forbrugernes købsadfærd udvikler sig i retning af genbrug af tøj på bekostning af køb af nyt tøj. Virksomheden er cyklisk, og køb af tøj er noget, forbrugerne nemt kan spare på, når den økonomiske situation er stram. Virksomheden er desuden inden for Business-to-Business-sektoren afhængig af modehusenes egne omkostningsbesparelser og konkurrenceevne. På det seneste har et fald i forbrugertilliden samt tøjproducenternes store lagerniveauer ført til en svækkelse af virksomhedens resultatudvikling og et fald i aktiekursen.

Værdiansættelse

Selskabet har 11.401.998 udestående aktier.
Ved en aktiekurs på 70 kroner er markedsværdien af aktiekapitalen 798 millioner kroner. P/B er baseret på den seneste kvartalsrapport 2,31. Nettokassen er 25,4 millioner kroner. Bestyrelsen har foreslået et udbytte på 5 kroner pr. aktie til generalforsamlingen i maj.

Disclaimer:
Nilörngruppen-aktier udgør i øjeblikket ca. 5,8 % af værdien af min aktieportefølje. Denne trådstart er ikke en investeringsanbefaling, oplysningerne kan være fejlagtige, og jeg opfordrer læserne til selv at foretage deres egen research af virksomheden. Årsrapporten for 2022 kan læses via dette link.

13 Synes om

Denne værdiansættelsesdel blev lidt mangelfuld, så lad os supplere den.

Min foretrukne metode til at vurdere aktier er at kombinere P/B-tallet med egenkapitalforrentningen (ROE). Nilörn havde ved udgangen af 1. kvartal en egenkapital på 344,725 millioner. Hvis man trækker det udbytte, der sandsynligvis snart skal betales, fra, er der 344,725 - 5*11,402 = 287,715 millioner tilbage. Nilörns gennemsnitlige ROE over de sidste fem år var 30,74 %, så det forventede afkast kunne på dette grundlag være 287,715 * 0,3074 = 88,444 millioner. Dette ville give et indtjeningsafkast (earnings yield) på 88,444 / 798 = 11 % uden vækst.

En anden måde at vurdere det på er gennem driftsmarginalerne. Nilörns omsætning var 921,7 millioner kroner over de seneste 12 måneder. Hvis man anvender den gennemsnitlige overskudsgrad på 11,6 %, kunne forventningen være 921,7 * 0,116 = 107 millioner kroner i driftsresultat. Estimerede finansielle omkostninger er -5,5 millioner baseret på realiserede omkostninger. Med en skattesats på 23,2 % ville det forventede nettoresultat være (107-5,5)*(1-0,232) = 78 millioner, hvilket svarer til et indtjeningsafkast på 9,8 % uden vækst.

Begge metoder er dog meget grove generaliseringer, og især vurderingen af driftsmarginalerne er følsom over for de anvendte forudsætninger. Omsætningsniveauet understøttes dog af de foretagne investeringer og væksten i balancens størrelse gennem årene.

2 Synes om

Først og fremmest, en flot åbning! Det er fantastisk, at du forklarede situationen i et letforståeligt sprog og ikke bare smækkede grafer ind fra en virksomhedspræsentation uden forklarende kontekst. Jeg blev inspireret til at læse årsrapporten igennem, da emnet (=tøjindustrien) er noget, som jeg ikke kan påstå at vide ret meget om. Jeg blev lidt klogere igen :slight_smile:

Det fik mig til at tænke på situationen for det finske Duell, som på det næste trin i fødekæden er grossist og bl.a. distribuerer tøj videre. Efterspørgslen skabt af corona fortsatte ikke, og i det nuværende økonomiske miljø er det nemt at skære ned på tøjkøb. På den anden side er situationen den samme for alle selskabets konkurrenter, og kassebeholdningen ville kunne modstå selv et større opkøb.

Selskabets rolle i forhold til udnyttelse af teknologi på B2C-siden er, så vidt jeg forstår, lille, men der kunne være vækst at hente der. Et produktdataregister vedligeholdt af en tredjepart kunne gøre det lettere at genanvende tøj, hvis en RFID- eller anden chip fortæller, hvilke råmaterialer der er brugt i tøjet.

Samtidig ville registret give sikkerhed for, at en bestemt taske eller beklædningsgenstand er ægte, hvilket er værdifuld information i forhold til eftermarkedet og beskyttelse af brandværdien.

Set i lyset af tallene ser virksomheden ud til at være af høj kvalitet, men efter min mening kan det nuværende prisniveau endnu ikke kaldes billigt? (Tilsyneladende tilbagekøber selskabet ikke egne aktier, men foretrækker udbytte til belønning af ejerne.)

1 Synes om

2023 var et svagt år for Nilörn, som det fremgår af Q4-rapporten.

Resultaterne skyldes et overudbud af tøj, efter at indkøbschefer bestilte for store mængder til lager som følge af coronatiden og udfordringer i forsyningskæderne. Dette betyder, at Nilörn, der befinder sig tidligere i værdikæden, heller ikke modtog ordrer i samme omfang som de foregående år. Det går dog i den rigtige retning. Det frie cash flow var stærkt på 71 millioner kroner, da lagrene blev nedbragt (ordrer blev leveret fra lager).

I tidligere analytikerkald har den administrerende direktør talt om 2019 som benchmark for selskabets forretning, da årene 2022 og 2021 ifølge ham var bedre end normalt. Virksomheder kan have visse ”sweet spots”, hvor forretningsomfanget er på et optimalt niveau set ud fra et organisationsstrukturperspektiv. Dette er der også gjort opmærksom på i selskabets årsrapport. Overraskelsen i den seneste rapport var dog, at bestyrelsen har givet grønt lys til kapacitetsinvesteringer på vækstmarkederne i Bangladesh, Portugal og Vietnam. Af denne årsag blev udbyttet også sænket til én krone pr. aktie. Nilörn finansierer ikke sin virksomhed gennem aktieemissioner.

2 Synes om