Nike - Just Do It

Nike är en amerikansk tillverkare av sportskor och sportkläder, med huvudkontor i Oregon. Företaget är världens största leverantör av sportskor och sportkläder samt en betydande tillverkare av sportutrustning. Nike grundades 1964 under namnet “Blue Ribbon Sports” av Bill Bowerman och Phil Knight, och döptes officiellt till Nike den 30 maj 1971 efter den grekiska segergudinnan.

Initialt fungerade Nike som distributör av japanska Onitsuka Tiger-skor, men började senare tillverka egna produkter. Bowermans uppfinningsrikedom ledde till skapandet av “Moon Shoe”-skorna 1972, och sedan dess har företaget vuxit enormt. Nike är särskilt känt för sin slogan “Just Do It” och sin Swoosh-logotyp.

Nike's Logo: Iconic Swoosh Stuns Consumers Through ...

Nike noterades på börsen 1980 och expanderade internationellt. Företaget har förvärvat flera varumärken, såsom Converse och Hurley, men har också sålt vissa av sina innehav för att fokusera på sin kärnverksamhet. Idag är Nike ett av världens mest värdefulla sportvarumärken och sysselsätter över 76 000 människor globalt.

Mer om saken ur ett investerarperspektiv

År 2023 uppnådde Nike en rekordomsättning på 51,2 miljarder, vilket var 10 % mer än föregående år. Nike Direct-försäljningen ökade med 14 % och utgjorde cirka 44 % av varumärkets totala försäljning. Bruttomarginalen sjönk på grund av högre produktionskostnader, rabatter och ogynnsamma valutakurser för företaget. Företaget återförde 7,5 miljarder dollar till aktieägarna i form av aktieåterköp och utdelningar. Avkastningen på investerat kapital (ROIC) var 31,5 %, jämfört med 46,5 % föregående år. Nike mötte utmaningar i leveranskedjan, men trots detta förblev konsumentefterfrågan stark.

År 2023 fördelades Nikes försäljning regionalt enligt följande: Nordamerika (42,2%), Europa, Mellanöstern och Afrika (26,2%), Storkina (14,2%), Asien och Stillahavsområdet samt Latinamerika (12,6%). Produktmässigt: skor (64,7%), kläder (27%), Converse (4,7%), utrustning (3,4%).

Hur gick det för Nike nu då?

https://x.com/EconomyApp/status/1806461761970897156

image

Kuva

Det förutspås att företagets omsättning kommer att minska under räkenskapsåret 2025. Detta ökar investerarnas oro för Nikes förmåga att stoppa förlusten av marknadsandelar till nya konkurrenter som On och Hoka. Enligt analytiker måste Nike hänga med i utvecklingen, bland annat genom produktinnovationer. Företaget har inlett kostnadsbesparingsåtgärder och nya produktlanseringar, men konkurrenternas marknadsandel har vuxit betydligt. Nikes marknadsandel i USA har minskat, vilket kan tyda på att företaget befinner sig i verkliga svårigheter.

Å andra sidan befinner man sig inom modebranschen, så trenden kan snabbt ändras… och visst har Nike möjlighet att innovera sig till toppen och växa effektivt.

image

40 gillningar

När man väl förlorat en kund, kommer den inte nödvändigtvis tillbaka. Till exempel är Hoka starka inom löparskor. En gång Hoka, alltid Hoka. Man byter inte bara märke om något fungerar. Har de till exempel i Finland förstört varumärket lite med billiga Nike-t-shirts på XXL? Även på Stockmanns sportavdelning dominerar numera andra märken. Är Nike inte längre Apple utan ett trött Nokia? Det var ett dyrt misstag på sin tid att tro att Nokia skulle komma tillbaka och slå Apples mobiler. Tiden får utvisa…

7 gillningar

Jag skulle vara lite försiktig med att dra liknelser till Nokia. Det är orättvist mot Nike (notera att jag/vi äger Nike-aktier köpta 2017 och 2022, utökade även igår).

Nike har vissa nuvarande utmaningar, men jag ser dessa som cykliska och naturliga i deras affärsmiljö. Det går upp och ner, och nya konkurrenter (nu Hoka etc.) dyker upp hela tiden. Men det är så spelet fungerar. Vi köpte Nike 2017 när det var en Adidas Yeezy-boom och alla trodde att Nike var ute ur leken.

Nike (tillsammans med Adidas, som nu har korrigerat detta) har försökt förbättra sina marginaler genom att välja bort återförsäljare, såsom Stockmann, vilket har resulterat i att nykomlingar som Hoka har fått hyllplats. Nike försökte sälja enbart via sin egen hemsida, vilket uppenbarligen inte fungerar. De behöver förbli relevanta och innovera genom att använda återförsäljare som försäljningskanaler också.

Nikes nedgång kan fortsätta under en tid, men Nikes varumärke är vida överlägset konkurrenter som Adidas, Under Armour, Lululemon och även uppstickare som Hoka och On etc.

Nikes EPS (vinst per aktie) är för närvarande 3,72 USD och aktien handlas till 75–76 USD. Det motsvarar ca 20 P/E, vilket inte är så illa med tanke på vilket kvalitetsbolag det är. Aktien kommer förmodligen att gå lägre inom den närmaste framtiden, men långsiktiga investerare kan känna sig manade att titta närmare på Nike nu…

18 gillningar

Jag har studerat Nike i mindre än tio timmar, så jag vet egentligen ingenting om det här. Jag tar inte med mina egna erfarenheter här, och även om jag hade studerat det i tiotals och åter tiotals timmar, skulle min egen expertis ändå vara 2/5 som investeringsobjekt och i allmänhet.

Jag undrar om Nike under sin långa historia har haft många sådana här situationer, men hur lång tid det har tagit att återhämta sig från dem osv. Det vill säga, kommer det här troligen att ta lång tid även om man gör de rätta sakerna. Jag har alla möjliga grundtankar om vad som skulle kunna hända, men de har i sig ingen betydelse. :slight_smile:

Nike har möjligheter att växa i bland annat Brasilien, Indien och Kina, om jag har förstått rätt. I logistikkedjan finns det såvitt jag förstår ganska mycket utrymme för förbättring, likaså på återförsäljarsidan. Att gå ifrån grossistförsäljning i USA sägs kunna förbättra marginalerna.

Innovationer och… suck… jag orkar knappt säga det, men AI-grejer :smiley: kan vara nya tillväxtdrivare. Under coronatiden lyckades Nike bra med näthandeln, så bolaget har definitivt förmågan.

Det verkar väl vara lite så att Nike i viss mån ses som lite tröttare än tidigare, men jag har inte undersökt saken och mina egna intryck spelar ingen större roll. Bolaget eller produkterna måste förnyas, men för det mer traditionella Nike finns det alltid en stor grupp köpare, fast jag kan inte säga något mer exakt om den biten, vad de borde eller inte borde göra. Ibland sker ett märkes uppgång (eller fall) förvånansvärt snabbt.

Den nye Bond, det vill säga @Verneri_Pulkkinen, lyfter Nike till ny glans:

En finsk brunhårig man stiger upp i Nike-speedos och går ur havet som James Bond. Mannen har lite skägg

9 gillningar

Hej, du bör definitivt också läsa boken Shoe Dog som handlar om Nike.

IMG_5250

Den berättar företagets historia på ett väldigt fint sätt.

15 gillningar

Jag skriver under på detta, att Nike är någorlunda trött numera. Under pandemin var de populäraste sneakersen till stor del Dunks, Jordans och Air Forces, som enligt min mening alla är urfula.

Nu har ju modescenen återgått till den där 90-talsstilen, vilket har lett till att Adidas har tagit över marknaden när det gäller mode och fritidsskor.

Jag vet inte om det skulle sett annorlunda ut för Nike om man faktiskt hade kunnat köpa ovannämnda modeller utan raffles (utlottningar). Det kan förstås vara så att folk helt enkelt tröttnade på att behöva betala en rejäl premie för dessa hypemodeller om turen inte var framme i utlottningen och en viss modell föll dem i smaken.

Summa summarum; Nike har nog själv drivit sig till denna punkt genom att anta att deras sneakers var här för att stanna, och man försökte göra dem ännu mer eftertraktade genom utlottningar. Som tur var sprack denna bubbla. Det är helt enkelt ett kallt faktum att modet alltid förändras, och om man hamnar långt efter i de svängarna är det svårt att ta sig in igen.

3 gillningar
3 gillningar

Jag vet inte om det är något märkvärdigt med det här, när det inte står ":rotating_light: BREAKING NEWS :warning:

Nåväl, det fanns ju en ganska intressant poäng i den där tweeten.

https://x.com/HedgeVision/status/1807879946175447105

image

Bild

Här är Nike och många andra med. :slight_smile:

https://x.com/StockSavvyShay/status/1805202209547985078

image

Bild

Man behöver inte göra någon jättestor Google-insats för att hitta någon uppskattning om vem som driver den där sneakermarknaden framåt:

image

Precis som det nämns i texten ingår inte skor avsedda för specifika sporter där. Om man tänker på till exempel löpning, så tror jag att Nike ligger i topp även där, eftersom den genomsnittliga motionären troligen köper Nike- eller Adidas-skor även om Hoka säkert är populärt bland de som är mer frälsta på sporten.

Utöver löpning finns det en mängd andra sporter där Nike helt säkert ligger i täten jämfört med mindre, nischade tillverkare.

5 gillningar

P/E-talet är ganska högt med tanke på att omsättningen står stilla just nu. Idén med att köpa Nike skulle kanske kunna baseras på den ganska låga rörelsemarginalen på ca 12 %. Om de kunde få upp den. Av skotillverkarna har Deckers Outdoor (varumärket Hoka) och Crocs (fortfarande pop, även Mel Gibson använde dem nyligen i Finland) dubbelt så bra rörelsemarginal. De växer också bättre. Båda har stigit över 40 % i år. För Crocs är P/E fortfarande bara ca 11, alltså billigt. Nike är det enda bolaget som ger utdelning. Kan OS ge försäljningen en extra boost?

3 gillningar

Jag har en kommentar om att skära ner på antalet återförsäljare. Både Nike och Adidas (liksom många andra varumärken) har dragit ner på antalet återförsäljare och fokuserat mer på försäljning direkt till konsument. De vill dock få bort lågprisåterförsäljare som skadar varumärkesvärdet (discount-butiker etc.). Om jag vore Nikes VD och märkte att Hoka tar hyllplats från Nike på Stockmann, skulle jag vara mycket orolig. Detta är ingen anledning att fira. Tvärtom visar det att Stockmanns ledning har noterat att Stockmanns kunder föredrar Hoka framför Nike.

3 gillningar

Om Nike som företag inte är bekant för dig, så behandlade den alltid lika högkvalitativa Acquired-podcasten det förra sommaren. Problemen hade förstås inte realiserats då ännu, men här får man en bra kontext utifrån vilken man kan bilda sig en uppfattning om den nuvarande situationen:
https://www.acquired.fm/episodes/nike

3 gillningar

En styrelsemedlem ökade på sitt innehav i bolaget lite. :slight_smile:

https://x.com/finchat_io/status/1808547730509476007

image

Bild

2 gillningar

Svårt att se att man inte skulle få riktigt fina vinster till hösten genom att investera i detta nu. OS börjar i slutet av juli och Nike planerar att satsa stora summor på marknadsföring, och naturligtvis använder de flesta idrottare Nikes produkter. Synlighet över hela världen och det kommer säkert att förbättra försäljningen, och Q1 kommer att bli betydligt bättre än det senaste Q4.

6 gillningar

Acquired har gått varmt här på sistone. Jag har lyssnat på Nike-avsnittet under mina senaste löprundor och det är verkligen ett av de mest underhållande avsnitten. Det är fortfarande ett par timmar kvar att lyssna på. Åtminstone i början letade Nike ofta efter nya sätt att göra saker på och testade gränserna för vad som var acceptabelt, och man slapp inte undan rättstvister. Det har varit en helt galen tillväxt genom historien. Längs vägen har det funnits väldigt många år då omsättningen har fördubblats. Att finansiera verksamheten har därför ofta spelat en ganska viktig roll, eftersom fördubblingen även innebär en tillväxt i varulagret.

3 gillningar

Svårt att som lekman se ett samband mellan OS och Nikes resultat.

T.ex..
https://www.nasdaq.com/articles/sportswear-brands-go-to-the-olympics-in-2024%3A-paris-games-to-showcase-new-brands

1 gillning

Löparskor är bara en liten del av Nike, men inom landsvägsskor är Nike fortfarande nummer 1 och har även visat sin förmåga till innovation när det gäller fjädrande skor. På landsväg (där en stor del av joggingskorna säljs) har världsrekorden krossats under några år på grund av utvecklingen av skotekniken, och i praktiken slås alla världsrekord med antingen Nikes eller Addus skor. Nike dominerade helt fram till förra året, men nu har även Addu tagit marknadsandelar; Nike är ändå det tydliga förstahandsvalet på landsväg.

Även på bana och i hoppgrenar är Nike först med teknologin, och de största stjärnorna använder Nike, med undantag för kanske någon som McLaughlin.

1 gillning

Mycket intressant aktie, det hade inte slagit mig före den här tråden att man förstås kan investera i Nike också.

Mina egna skateskor och sneakers har under de senaste 15 åren varit väldigt starkt fokuserade på Nikes produkter, och erfarenheterna har för det mesta varit riktigt bra. Jag köpte mina tredje skateskor förra våren, så hållbarheten är också på en ganska bra nivå.

Disclaimer: jag skatar eller joggar inte, så skorna slits inte alls i samma takt som hos aktiva idrottare.

3 gillningar

Sijoituskästis Teemu och @Heikki_Keskivali jämförde Adidas och Nike. :slight_smile:

Ämnen:

0:00 Intro 02:30 Bakgrund om bolagen 11:37 Bolagens nuvarande situation 22:32 Värderingar 28:42 Vilken väljer Heikki och Teemu till sina tävlingsportföljer?

5 gillningar