Själv har jag börjat bli pessimistisk gällande detta eftersom den genomsnittliga konsumenten bryr sig om förebyggande hälsovård… Ja, ungefär inte alls. Dagens konsumenter vill ha snabbmat hem till dörren via Wolt.
Ett annat problem är dessutom den nordiska byråkratin när det gäller ny forskning om biologi och näringsfrågor. Här anses rött kött och fett vara den största tänkbara synden, samtidigt som ultraprocessade “läckerheter” går hur bra som helst. Ute i världen går forskningen åt ett annat håll. Nu för tiden finns det fantastiska innehållsskapare som delar med sig av sina fynd på Youtube, X – till exempel Nick Norwitz, som ger uppdateringar varje vecka. Det tar 10 år innan de nya upptäckterna når de officiella riktlinjerna och därmed även Nightingales rekommendationer.
Och vad spelar det för roll även om de skulle göra det? Medel-Svensson bryr sig inte förrän det redan är för sent.
Tills vidare behåller jag aktierna. Jag har själv tänkt göra mätningen ett par gånger om året. Men de tidigare resultaten lämnade en lite platt känsla vad gäller datan / rapporten. Kanske också för att det inte fanns något alarmerande där…