Bolaget är verkligen ett extremfall av dålig likviditet för ett börsnoterat bolag.
Förra fredagen vid öppningen:
10:03 aktien 1,68 (+7 %)
10:05 aktien 1,51 (-4 %)
Idag var spannet ännu större. Vid öppningen steg den +9,5 % och ett par minuter senare var den nere på -5,5 %. Det gjordes knappt några affärer där, utan det har uppenbarligen varit just aktiens tillfälliga spread.
Intresserad av detta försökte jag ta reda på hur stor aktiens faktiska float är, om man antar att man räknar med allt ”trögrörligt kapital” (sticky money), det vill säga förutom insiders även långsiktiga ankarinvesterare, större institutioner, partners osv.
Istället för att räkna själv matade jag in insidertransaktioner, de viktigaste pressmeddelandena och de senaste utdragen av de 10 största aktieägarna i Gemini och debatterade en stund medan jag rättade fel. Det är svårt att få en exakt siffra eftersom en del av detta trögrörliga ägande finns i förvaltarregistreringar, och dessutom finns insiderägande via separata holding- och investmentbolag.
Sammantaget kan man konstatera att minst drygt en tredjedel (över 36 %) av bolaget är i någon mån cementerat, troligen alltså inte aktivt ute på marknaden (även om det inte finns juridiska hinder för försäljning). Optimistiskt sett kan det trögrörliga kapitalet uppgå till hela 60 miljoner aktier, det vill säga ungefär hälften, om man gör en grov storleksbedömning av långsiktiga investerare i tidigare emissioner.
Oavsett vad den ”effektiva free floaten” är, kan man generellt anta att den har sjunkit i och med teckningen år 25 och direktinvesteringen år 26, vilket till viss del förklarar den ökade volatiliteten.
Dessutom ligger säkert en betydande del av småspararnas NextCell-positioner i botten av portföljen med 70–90 % minus, och där finns inget intresse av att börja realisera förluster. Bolagets rekordvolym på en månad – som räknat i antal aktier endast har slagits av de nyliga Hong Kong-nyheterna samt offentliggörandet av Young-resultaten 2025 + företrädesemissionen – sattes i september 2020 till ett pris som var mer än tio gånger högre än det nuvarande. I euro mätt ligger de långt efter.
På torsdag vankas det resultatrapport!