Nel ASA - Vätgasteknik sedan 1927

https://fuelcellsworks.com/news/seven-companies-shortlisted-to-help-fast-track-development-of-renewable-hydrogen-in-australia/

fick en inköpsorder för det första Power-to-Gas (P2G)-projektet i Australien från ATCO Group som kommer att använda en Proton® PEM-elektrolysator.

11 gillningar

Det kom upp när någon hade samlat beställningar fram till 1.1.2019. Vad jag har kollat nu så stämmer det ganska bra.

12 gillningar

Kas, SSAB verkar också vara en kund till Nelli.

2 gillningar

Bra datainsamling :slight_smile:

1 gillning

Ja, HYBRIT-projektet har varit mycket synligt även för NEL.

Edit: Det är förstås en pilotleverans, men jag tror att NEL kommer att ligga bra till i den faktiska (slutgiltiga) leveransen.

“Nel har haft en solid orderingång hittills under 2019, vilket återspeglar de attraktiva marknadsmöjligheter som vår ledande teknik erbjuder inom alla segment. Beställningen av en 4,5 MW alkalisk elektrolysörlösning från Hybrit är ett viktigt exempel på hur vi arbetar med att utveckla nästa generations elektrolysörteknik för industriella applikationer. Lösningen kommer att användas för en pilot vars syfte är att skapa en fossilfri stålproduktion för framtiden. Tillsammans med vårt fokus på pågående teknikutveckling för att möta det snabbt växande segmentet för tunga fordon, är vi väl positionerade för det som ligger framför oss på nya och befintliga vätgasmarknader”, säger Jon André Løkke, verkställande direktör för Nel.

4 gillningar

Det har inte träffat min äldre radar att NEL är inblandat i det.

1 gillning

{“content”:“Kan någon länka en tydlig Q2-prognos (t.ex. i tabellform) till tråden om det finns :slightly_smiling_face: En snabb sökning gav inga särskilt bra konsensusprognoser. På Marketwatchs sidor varierade de publicerade analytikernas prognoser ganska mycket… 2 var för köp, 2 för sälj. Målkursen varierade också mellan 13-25 NOK…”,“target_locale”:“sv”}

Jag är en ganska ny NEL-ägare och detta börjar bli den största minusposten i min portfölj. Det är nog svårt för någon att ge tydliga insikter om detta, men man borde nog gräva fram något stöd för besluten.

{“content”:“Det här är också en av de aktier som fick ta del av vätgas-hypen och kursen steg fint. Nu sjunker den när hypen har lagt sig lite, och den kan till och med gå relativt lågt. \n\nI slutändan handlar det om ifall du tror på företaget på lång sikt och klarar av stora kurssvängningar. Att göra en snabb vinst med den här kursen är mycket osannolikt.”,“target_locale”:“sv”}

Som nybörjarinvesterare lyckades jag också tajma mina egna köp till toppen av hypen och har för närvarande också den största förlusten i portföljen.

Jag tror dock på företaget på lång sikt, så jag måste bara försöka tajma nästa köp bättre och därigenom sänka genomsnittspriset.

Jag skulle inte riktigt se det här som en hype-aktie, med tanke på att kursen har stigit ganska stadigt, med viss återhämtning då och då. Samtidigt har nya order ständigt publicerats, och dess tentakler är lite överallt.

Men vad vet jag om det här, jag kommer regelbundet att köpa mer och kolla om fem år var vi står.

3 gillningar

Visst kommer väl Nel att ta ett större språng när vätgasbilarna börjar finnas “på riktigt” i trafiken, det vill säga förutom de befintliga (Hyundai Tucson & Nexo, Toyota Mirai, Honda Clarity) också de från Nikola-Workhorse-axeln. Så vitt jag vet har Workhorse redan på något sätt påbörjat leveranser till USPS, och UPS har använt dem ett tag, men de tankar väl på sina egna anläggningar?

Sedan, på lite längre sikt, kommer åtminstone BMW:s och Ford-Renault/Nissan-koncernens vätgasbilar.

3 gillningar

Jag skulle inte säga så heller…

2 gillningar

Jag gillar att sprida ut mina köp över tid när det gäller företag som är på ATH-priser, vars värdering jag tycker är utmanande och priset kan röra sig mycket :slight_smile: Jag följer detta i ytterligare ett par dagar tills jag gör mitt andra köp. Det är alltid en bra stämning kring Nel, vilka förväntningar har ni på Q2-resultatet?

1 gillning

Jag lägger den här också, eftersom det handlar om Kvaerner som samarbetar med Nel :slight_smile:

4 gillningar

Allmänt: Om man bara har velat följa “hypen” och kursen sjunker, lönar det sig att sälja.

Vad gäller NEL är jag intresserad av projektutvecklingen för Q2 och nyheterna om de senaste projekten. Dessutom följer jag backloggen noga.

Vi skulle kunna ha diskussionerna om dagliga kursförändringar i en annan tråd och hålla denna företagsspecifika tråd saklig.

37 gillningar

Jag gissar att det bara är en allmän nedgång bland de andra vätgaserna. Det har ju redan pumpats luft i rejälare utsträckning. Köplägen skulle förvisso duga, men låt den lugnt glida ner till mer realistiska nivåer.

1 gillning

Vad baserar du det på? Ok, det har varit MYCKET hype, men nu börjar det “bara” komma in mer pengar från hela världen till dessa projekt.

6 gillningar

{“content”:“Det här intresserar mig också lite. Det har pratats mycket om en enorm hype, men det är först de senaste veckorna och månaderna som t.ex. EU har publicerat dessa megapaket.\n\nOch jag är verkligen intresserad, för det finns ju en möjlighet att jag själv har gjort en fullständig felbedömning i det här.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Det kan säkert vara så, eller så inte. Många har bränt sin pott med den tankegången.