Tydligen är det en uppgångsdag igen. Jag har följt det här sedan 11-tiden och nu när jag har pengar är priset skrämmande. Kanske jag måste ta med lite och tanka mer vid eventuella dippar.
Jag har fortfarande inte lärt mig att köpa när jag känner att jag borde, utan väntar istället på dippar som aldrig kommer och köper sedan dyrare till portföljen. Man förlorar pengar på det, men det viktigaste är att komma med åtminstone någon gång.
Samma sak. Nu skulle det finnas pengar att göra ett första köp, men det ath-priset skrämmer mig. Hype är också inblandat.
Själv gick jag in med ett pris på ca 17 NOK och avsikten är att fortsätta köpa regelbundet fram till slutet av året. På så sätt får man sinnesfrid när det gäller tidsmässig spridning och med en femårs horisont lär det knappast gå helt åt skogen.
Men om hype- och ATH-priser skrämmer dig, så kanske vätgasaktier inte är den rätta investeringen.
Äh, det här verkar inte vara ett sådant hemskt hyperföretag ännu. Jag har precis bekantat mig med branschen och kom in till ett snittpris på 22,21 NOK. Detta var det enda vätgasföretaget jag köpte. Jag var tvungen att hoppa på tåget någon gång, och tajming skulle vara för stressigt. Jag skulle förmodligen behöva titta på när kursen stiger med ytterligare tio, och hela vägen skulle jag behöva ångra mig med spända blodkärl att jag önskar att jag hade köpt när jag funderade på det.
Om det till exempel sjunker med 20%, så köper vi lite mer. Det är inte mer komplicerat än så.
Det här spelet är sånt att man inte alltid ger upp rätt lappar. Jag sålde nellis runt femman…
Jag öppnade min NEL-position 2018 till ett pris av 3,34 NOK. Då var det en hel del snack om aktien på Shareville och jag bestämde mig för att ta en liten summa. Tyvärr realiserade jag vinsterna runt 10 NOK för att få mer pengar till corona-köp. Det känns galet att 4 månader efter att jag sålt skulle aktien vara ungefär 400 % dyrare i min portfölj. Men jag gjorde en ganska bra vinst även då (
)
NEL:s framtid ser lovande ut och lösningarna är bra. Skönt att en tråd har skapats för detta även här, vätgasbilar är en av de viktigaste klimatinsatserna om de lyckas helt.
Har nel publicerat långsiktiga ekonomiska mål? Jag försökte leta på hemsidan och i den senaste årsredovisningen, men det föll mig inte i ögonen. Är jag blind, eller har sådana helt enkelt inte publicerats?
Grattis (åtminstone tills vidare) till ett bra val! Man ska vara stolt över sina framgångar, men ditt återkommande flexande med avkastningsprocenter för dina innehav i olika trådar börjar bli lite väl mycket – åtminstone enligt mig. Det är också värt att komma ihåg att den senaste tidens rally har varit helt exceptionellt – de orealiserade vinsterna kan smälta bort lika snabbt som de har uppstått.
Ursäkta off-topic.
Jag skulle också vilja att vi i dessa företagsspecifika trådar fokuserar på själva ämnet och inte på onödigt nonsens. Tråden “Kahvihuone” (Kaffehörnan) är till för det, och diskussioner kan fortsätta där. Köp och sälj kan diskuteras i tråden “Ostin/myin” (Jag köpte/sålde).
Uppdaterad ägarlista från Shareville.
Jag har också försökt se vätgasens potential kring allt annat än bilism. Jag tröstar mig med detta, så jag slipper bry mig om Tesla-killens snack och vätgasens nedvärdering ![]()
Bilism är en liten sidohistoria när det gäller vätgas, den stora grejen är någon annanstans.
Som Kejsaren av Staketgatan skrev ovan, är alla energislukande processer det som gäller för vätgas, och bilismen är faktiskt mer en potentiell “sidoström”.
I köpte/sålde-tråden har det varit många på köpsidan för NEL, och vid en snabb titt noterade jag ett par Korea-nämningar.
NEL är alltså starkt involverat i Sydkorea med sina tentakler.
Med i HyNet, några pressmeddelanden här: https://nelhydrogen.com/press-release/nel-asa-invests-in-hynet-and-receives-purchase-order-for-two-hydrogen-fueling-stations-in-korea/
Press release: Nel joins HyNet - Aiming to establish 100 hydrogen fueling stations in South Korea by 2022 - NEL ASA
Om HyNet generellt: https://fuelcellsworks.com/news/south-korean-government-launches-company-to-grow-its-hydrogen-fuel-cell-vehicle-infrastructure/
Låt oss nu lägga till några HyNet beställningsmeddelanden för de faktiska stationerna:
Om detta hade gått någon förbi från energikedjan
“Vid noteringstillfället var antalet stationer 1200 st →
1200/5=240 st
5 stationer = 30 miljoner dollar
240 st x 30 miljoner dollar = 7,2 miljarder dollar”
Jag märkte precis att Nordnet ger Nel ett belåningsvärde på 55 %. För andra vätgasbolag är motsvarande värde 0 eller några tiotals procent. Inte ens Shell noteras högre än 60 %. Så Nordnet har också förtroende för Nel.
Denne Carlsberger är också mycket aktiv i Shareville. Om någon vet något om NEL så är han en person som man definitivt borde följa, om man är intresserad av NEL!!
Javisst! Herrens Twitter bör också följas.
https://twitter.com/CarlKoinberg/status/1283694594870382592?s=19
Edit: @Bansku har gått mig förbi åtminstone, tack för inlägget!
Edit: @KONTI ja, jag lade in fel. Men Henrikson jobbar i branschen och har bra koll på saker.
Du menar förmodligen den här mannen, även om båda bör hållas under uppsikt.
Vilket land eller vilka regioner gäller dessa 100 stationer för? Om tankningsbehoven i den slutliga versionen är ungefär desamma som för bensinbilar, låter 100 stationer som ett väldigt litet antal. Det handlar förmodligen bara om Oslo och Seoul?


