Nel ASA - Vätgasteknik sedan 1927

Herr Volldal har fått nog;

Nel ASA: Håkon Volldal avgår som VD

(15 juni 2026 – Oslo, Norge) Nel ASA (Nel, OSE: NEL) Håkon Volldal har beslutat att kliva ner som koncernchef och VD för Nel ASA för att anta en annan professionell utmaning.

Mr. Volldal har en uppsägningstid på sex månader och kommer att fortsätta i sin roll under tiden sökandet efter hans efterträdare pågår. Styrelsen har inlett processen med att rekrytera en ny VD.

Styrelseordförande Arvid Moss kommenterar: ”Sedan han började på företaget i juli 2022 har Mr. Volldal spelat en viktig roll i att forma Nels strategi, förnya produktportföljen, stärka organisationen och ledningsgruppen, samt bygga strategiska partnerskap med några av världens ledande företag i branschen. Styrelsen vill tacka honom för hans starka insatser under sin mandatperiod och önskar honom lycka till med nästa steg i karriären. Vidare vill styrelsen understryka att Nels strategiska inriktning och högsta prioriteringar förblir oförändrade.”

Håkon Volldal säger: ”Jag är tacksam för möjligheten jag har haft att verka som Nels koncernchef och VD och vill tacka styrelsen och mina kollegor för deras fortsatta stöd under en händelserik fyraårsperiod. Även om mitt nya jobb kommer att vara i en annan bransch, fortsätter jag att vara en stark anhängare av fossilfri vätgas i allmänhet och av Nel i synnerhet. Elektrolytisk vätgas är avgörande för att dekarbonisera industri/transporter och för att bygga stabila och motståndskraftiga energisystem. Nels långa meritlista av att leverera pålitliga elektrolysörer i kombination med dess förmåga att förnya och utveckla nya lösningar, till exempel det nyligen lanserade trycksatta alkaliska systemet, placerar företaget i framkant av vätgasindustrin. Jag är fast besluten att säkerställa en smidig övergång för företaget.”

7 gillningar