Jag kommer tyvärr aldrig att bli en expert på energisektorn, men jag tror att jag kan vara en vettig investerare. På ett generellt plan har jag trott på vätgasbranschens uppgång och intåg, senare börjat tvivla på detta, och nu återigen böjt mig för att vara mer hoppfull. NEL befinner sig, såvitt jag förstår, i en ganska bra position om saker och ting börjar hända i riktning mot grön energi. Tyvärr kan jag dock inte svara på om detta är en så kallad gamechanger, och jag har inte ens hittat information om verkningsgraden.
Edit: Jag funderade lite till, och det är kanske den kommande nästa generationens PEM-plattform som faktiskt skulle vara den verkliga gamechangern. Men det här kommer att ta tid.
Martin Creamer (Publishing Editor, Mining Weekly): Min fråga är helt enkelt när förväntar ni er att lansera nästa generations PEM? När är det troligt? Och vilka fördelar kommer den att medföra?
Håkon Volldal (CEO, Nel): Om jag kunde ge dig ett exakt datum, så skulle jag göra det. Om det är en sak vi har lärt oss, så är det att teknikutveckling är osäker. Det tar tid. Se på trycksatt alkalisk elektrolyys. Vi har arbetat med det i åtta år. Man har en ganska bra uppfattning om vad man vill göra, och sedan dyker det alltid upp kluriga saker som man måste övervinna. Det kan gälla själva konceptdesignen, tillgången på material, eller så slutar det med en kostnad som man inte gillar, så man måste konstruera om det. Med PEM har vi ambitionen att bygga en komplett prototyp-stack i år. Den måste testas, och sedan behöver vi lägga tid på att få partners att hjälpa oss att industrialisera den. Det kommer att ta, som jag sa, ett par år.
Håkon Volldal (CEO, Nel): Om det innebär att vi kan lansera den i slutet av 2028 eller mitten av 2028, eller om vi lanserar den sent 2028 eller under 2029, kan jag inte säga för tillfället. När det gäller fördelarna med den nya PEM-plattformen är vårt mål att sänka kostnaden med 70 % på stacknivå. I ett PEM-system är stacken den dyraste komponenten. Det innebär att vi kan sänka CapEx avsevärt. Det kommer att vara en lösning med låg CapEx och låg OpEx. Det är liksom den heliga graalen. Man får kakan och kan äta den. Jämfört med trycksatt alkalisk elektrolyys kan den ha ännu bättre energieffektivitet, och den kan ha ett mindre fotavtryck till en lägre kostnad. Responsen är, som alltid med PEM, fantastisk. Den är mer dynamisk än trycksatt alkalisk.
Jag körde dock Q1-transkriptet genom en AI och frågade vad som sades i ämnet. Här är svaren nedan.
Baserat på samtalet är Nels nya trycksatta alkaliska elektrolyssystem bolagets viktigaste fokusområde och ett strategiskt “språng” framåt. Flera viktiga punkter framkommer i texten rörande just teknologin, dess kostnadsstruktur och verkningsgrad.
1. Verkningsgrad och tekniska fördelar
I samtalet nämns följande om verkningsgrad (efficiency) och tekniska fördelar:
- Bättre energieffektivitet: CEO Håkon Volldal konstaterar att det trycksatta driftsättet förbättrar den totala energieffektiviteten eftersom det minskar behovet av separat efterföljande komprimering (downstream compression).
- Testresultat: Pågående tester i Herøya har bekräftat produktens kvalitet och de överträffar till och med prototypresultaten. Volldal nämner att utbytet (yield) har förbättrats och att kritiska fel har minskat.
- Fördelar med trycksättning: Nel hade trycksatt teknologi redan för 20 år sedan, men då erbjöd den inga fördelar jämfört med system som arbetar vid atmosfärstryck. Nu har teknologin “uppfunnits på nytt” (reinvented) sedan 2018 för att möta dagens krav.
2. Kostnadsstruktur (CAPEX)
Detta är kanske den tyngsta punkten i samtalet. Nel tror att den nya plattformen kommer att förändra hela industrins kostnadslogik:
- Betydligt billigare: Enligt Volldal är CAPEX (investeringskostnaden) per megawatt för det nya konceptet “betydligt lägre” jämfört med både traditionell alkaliteknik och PEM-teknik.
- Konkurrenskraft: Systemet är designat för att möjliggöra kundprojekt som tidigare inte var ekonomiskt lönsamma på grund av för höga kostnader.
3. Modularitet och skalbarhet
- Ingen mer kundanpassning: Till skillnad från dagens ofta skräddarsydda (bespoke) projekt är den nya plattformen helt modulär och baseras på standardiserade “skid”-enheter.
- Industriell tillverkning: Utrustningen monteras och testas på fabrik före leverans, vilket minskar komplexiteten på installationsplatsen.
- Kapacitet: Målet är att ha de första 500 MW i produktionskapacitet installerade vid utgången av 2026.
Även om Volldal inte ger en exakt procentsiffra för verkningsgraden i samtalet, betonar han förbättringen av den totala verkningsgraden specifikt på systemnivå tack vare trycksättning och bättre processkontroll. Han konstaterar också att nästa generations PEM-plattform (kommer senare) kan vara ännu mer energieffektiv, men att trycksatt alkali redan nu är ett stort steg framåt.