Nu kommer der mere blokhandel: 14.25.00 20,00 199 000 NRD NRD
Der sker tydeligvis noget nu, hvis køberen i begge disse handler, altså dagens og mandagens handler, var Nordea Bank, så burde der snart komme en flagning om overskridelse af 5%-grænsen.
Nu kommer der mere blokhandel: 14.25.00 20,00 199 000 NRD NRD
Der sker tydeligvis noget nu, hvis køberen i begge disse handler, altså dagens og mandagens handler, var Nordea Bank, så burde der snart komme en flagning om overskridelse af 5%-grænsen.
I denne første blokhandel, altså mandag den 29.9, var der to forskellige sælgere, nemlig EVLI (306.090 aktier) og Kirkon Eläkerahasto (45.770 aktier). Disse parter havde tilsammen præcis de 351.860 aktier, hvilket var blokhandlens størrelse. Køberen var Ilmarinen
Der er vel stadig ikke sivet information ud om denne blokhandel? Hvem har solgt til hvem ![]()
Der har faktisk været tre store blokhandler, alle på forskellige dage, med forskellige antal og til forskellige priser. I alt er 767.597 aktier blevet handlet i disse.
Baseret på mine egne undersøgelser ser det ud til, at der i denne første blokhandel, dvs. mandag den 29.9, var 2 forskellige parter som sælgere: EVLI (306.090 aktier) og Kirkens Pensionsfond (45.770 aktier). Disse parter havde tilsammen præcis de 351.860 aktier, som var blokhandelens størrelse. Køberen ser derimod ud til at være et nyt bekendtskab, nemlig Ilmarinen, som først blev ejer i september, og som dermed øgede sit ejerskab til over 400.000 aktier.
Findes der en kilde til dette et sted? Jeg kan ikke rigtig finde den selv..
Der er ingen specifik kilde, hjemmeside eller lignende at give; det er mine egne undersøgelser. Hvis nogen kender en hjemmeside eller lignende, hvor disse kan kontrolleres, så giv venligst besked.
Ny blokhandel:
16.04.01 19,46 198 263 NRD NRD
I alt 3,858 millioner euro.
Og igen var der en blokhandel, denne gang 198.263 stk. På godt en uge er det nu den fjerde blokhandel, og i disse er der i alt handlet 965.860 aktier.
@osakemonni Du kan ringe til Euroclear eller besøge dem personligt for at se aktionærregistrene. Mere information her:
https://www.euroclear.com/finland/fi/services/Public_register.html
Blokhandlerne bliver bare større og større, i dag blev 541.000 stk. handlet til en pris af 19,50€. På godt en uge er over 1,5 millioner aktier skiftet hænder i blokhandler.
Hvis der er den samme køber i alle disse blokhandler, og man er startet fra 0 aktier, så nærmer 5%-grænsen sig (der mangler nu 170 tusind aktier). Jeg nåede frem til den konklusion i min beregning, at ejerskabet nu ville være 4,49%.
Jeg nåede frem til det samme resultat med disse antagelser. På den anden side gik den første blokhandel til Ilmarinen, og de havde præcis 416.000 aktier den 30.9. Hvis de resterende fire også gik til Ilmarinen, ville de nu have præcis 1.571.000 aktier, dvs. ca. 4,68% af aktierne.
Jeg missede stort set hele Musti-overtagelsen/salget. Forstår jeg korrekt, at den største ejer i øjeblikket ejer en så stor del, at de praktisk talt når som helst kunne udløse en tvangsindløsning af de øvrige aktier? Er der nogen grund til, at denne aktie overhovedet stadig handles på børsen?
Du kan nemt finde ejerskabsandelen månedligt online her: Osakkeenomistajat - Musti Group
Den største ejer, Flybird Holding oy, ejer godt 80%, og 90% kræves til tvangsindløsning. Kun de finske arbejdsmarkedspensionskasser Varma (9,73%) og Elo (1,47%) kan stadig blokere for, at den bliver købt ud af børsen. Og det er praktisk talt grunden til, at den stadig er på børsen.
Forsøger selskabet nu at trykke aktiekursen ned og drive minoritetsaktionærerne ud af selskabet for at få den endelige kontrol? Dette ville afspejles i en kunstig nedgang i rentabiliteten, en udbyttebeskæring til nul, en fuldstændig nulindsats for investorrelationer og gennemsigtighed. Tydeligvis var det “ærlige” købstilbud ikke acceptabelt for alle, så den strategi er skrottet, og nu spilles der et såkaldt overlangt, grimmere spil, hvor de resterende ejere frustreres, og ejerandelen langsomt øges til over 90%?
Ren spekulation fra min side, og jeg ville meget gerne høre, hvis nogen er bedre inde i sagen. Jeg missede selv købstilbudsrunden i sin tid og kender ikke selskabet særlig godt, men nu er min interesse for dette vågnet.
Hvis blokhandlen har været Ilmarinens, kunne det så være, at Ilmarinen på et tidspunkt sælger hele puljen til Flybird?
Man skulle tro, at Ilmarinen lettere kunne købe aktier fra store ejere sammenlignet med Flybird. Med denne ordning ville Ilmarinen få et pænt afkast, og til den samme aktiekurs ville Flybird fremsætte et købstilbud på resten
Dette faldt mig ind…
Jeg fik præcis den samme tanke (dvs. at Ilmarinen ville være Flybirds stråmand), men på den anden side, hvorfor solgte f.eks. Kirkon eläkerahasto (Kirkens pensionskasse) og EVLI hele deres beholdning (i alt 351.860 aktier) til Ilmarinen til en pris af 19,84€ pr. aktie efter at have holdt dem i over et år, eller betales forskellen “under bordet”, når beholdningen overføres til Flybird. Uanset hvad, er der under alle omstændigheder noget, der er ved at ske. Blokkøbene startede netop den første dag, dvs. mandag den 29. september, hvor september måneds ejerliste slutter fredag den 26. september, så disse blokkøb er endnu ikke synlige der. Desuden er der foretaget 5 store blokkøb i løbet af lidt over en uge, og handlen i disse har været betydeligt større end den samlede handel med aktien i hele starten af året. Derudover ser det ud til, at børskursen altid “køres” til det niveau, hvor blokkøbet foretages; i sidste uge blev blok 2 og 3 foretaget til priserne 20,00€ og 20,15€, og prisen på børsen lå omkring det samme. Denne uges handler var igen 19,46€ og 19,50€, og prisen på børsen lå på præcis samme niveau på handelstidspunktet. Ved dagens afslutning blev prisen presset ned til 19€ med små handler (hvilket i øvrigt er den billigste pris siden købstilbuddet blev fremsat). Forudser dette, at der i morgen vil blive foretaget et nyt blokkøb til ca. 19€? Antallet af aktier har i øvrigt været sådant, at selvom kirken, Evli, Elo, Hallintarekkari og Nordeas fond alle havde solgt deres beholdning til Ilmarinen, ville det stadig ikke udgøre den over 1,5 millioner store beholdning, hvilket betyder, at Nordea Bank, som har tanket op hele året, også skulle have afgivet aktier til beholdningen (forudsat at alle aktier faktisk gik til Ilmarinen, og at den endnu ikke har handlet dem videre).
Som et resultat af undersøgelsen ser listen ud som følger i øjeblikket. Man skal tage det med et gran salt, men handlerne ser ud til at stemme overens. Det vil sige, at Ilmarinen har været køber, som det allerede er blevet talt om her tidligere. Meget interessant, hvad der ligger bag dette.
Mange tak! Jeg fik præcis de samme tal i dag. Lad os præcisere din tabel så meget, at situationen er fra mandag den 6. oktober, og den inkluderer 3/5 af blokhandlerne, hvilket betyder, at de to seneste stadig mangler. Af handlerne via børsen er Investeringsfonden UB på købssiden (16 500 → 22 427) og Paloheimo Asset på salgssiden (11 104 → 5112).
Blokhandel1 (29.9) var 351 860 stk., køber Ilmarinen og sælgere Kirkko og Evli
Blokhandel2 (1.10) var 199 000 stk., køber Ilmarinen og sælger Nordea Bank
Blokhandel3 (2.10) var 216 737 stk., køber Ilmarinen og sælger Nordea Bank
Blokhandel4 (7.10) var 198 263 stk., sandsynlig køber her også Ilmarinen og sælger Nordea
Blokhandel5 (8.10) var 541 000 stk., mon Ilmarinen også var køber her, men Nordea havde ikke så meget tilbage (hvis nr. 4 gik fra dem), så denne handel er stadig uklar