Svarta och Gråa svanar

Låt oss öppna en egen tråd för Svarta och Grå svanar. Dessa är definitionsmässigt antingen omöjliga eller svåra att förutsäga, eller åtminstone att tidsbestämma. Deras konsekvenser är också svåra, om inte omöjliga, att förutse.

Ändå skulle det kunna vara nyttigt att fundera över dessa, eftersom vi som investerare inte vill vara “kalkoner”. Kalkonexemplet är känt, hur en långvarig uppgång (här som exempel kalkonens välbefinnande, på börsen skulle det vara en lång uppgångsmarknad) plötsligt kan avbrytas för kalkonen på tacksägelsedagen. Allt “välbefinnande” som ackumulerats under de föregående 1000 dagarna går förlorat på ett ögonblick:

Svart Svan är definitionsmässigt ett fenomen,

i) som är mycket svårt att förutsäga och som kommer helt oväntat. Det finns många olika typer av fenomen. Till exempel var WTC-attackerna en Svart Svan för alla andra, förutom naturligtvis för terroristerna som utförde attacken. Uppgången för ett företag som Google att dominera våra liv på ett par år är också en Svart Svan: omöjligt att förutsäga i förväg.

ii) vars sannolikheter är svåra, om inte omöjliga, att uppskatta

iii) som har massiva långsiktiga effekter

iii) och som rationaliseras i efterhand: “det var förutsägbart”.

En Grå svan är en “Svart svan” som vi kan förutse men inte nödvändigtvis tidsbestämma. Till exempel är en pandemi en Grå svan: det var relativt klart att en lokal epidemi någon gång i en sammankopplad global värld skulle spåra ur. Tidsbestämningen var däremot omöjlig.

Det cirkulerar något olika beskrivningar av den Svarta Svanen, men detta är enligt min uppfattning närmast den beskrivning som Nassim Taleb, som lanserade termen, gav (obs. före detta fanns redan problemet med den Svarta svanen, vilket i sin tur är kopplat till induktivt resonemang).

I sig är en tråd där man försöker gissa dessa alltså något motsägelsefull: Den Svarta Svanen är ett av de bästa argumenten för varför det är ganska meningslöst att göra stora förutsägelser och faktiskt gör oss sköra för överraskningar. Därför har diskussionen också en stor roll i hur man bygger sin aktieportfölj/förmögenhet så att den tål helt oväntade slag och inte blir “kalkoner”.

34 gillningar

Solstormar; jag länkar min kommentar här

6 gillningar

Nu när vi har fått uppleva hur livet i karantän känns, kanske det är dags för ett år utan elektricitet (fallet med solvind), följt av ett liv utan GPS (Kessler-syndromet (även om det gäller LEO och GPS är högre upp, så risken är ganska liten)). Då skulle Teslor, fraktskepp, flygplan och Wolt-matbud ha svårt att navigera.

Jag minns för ungefär fem år sedan, när killarna från DLR och ESA berättade om den potentiella dominoeffektsrisken där rymdskräp som träffar Envisat eller en liknande större satellit skulle orsaka en förödande kedjereaktion. Situationen har knappast förbättrats, eftersom jag minns att amerikanerna (och Indien?) under de senaste åren har testat sina anti-satellitvapen, det vill säga medvetet sprängt satelliter i omloppsbana. Samtidigt har Elon Musks planer för en gigantisk Starlink gått från science fiction till verklighet, när enorma satellitflottor har börjat skjutas upp i rymden. Väntar på världens undergång och anarki.

Vilken färg har klimathotet, eller är det snarare en katalysator som ger upphov till dessa svarta svanar?

6 gillningar

Korona är den första pandemin som har skakat aktiemarknaden under en tid. Denna pandemi är dock inte den farligaste. Under medeltiden rasade pesten, som enligt uppskattningar dödade upp till 60% av Europas befolkning. Det har funnits spanska sjukan, smittkoppor och många andra. Tänk om ebola, som härjade 2014, hade spridit sig globalt. Även då såg vi ett litet, men inte betydande, fall på börserna.

Fler pandemier kommer säkert i framtiden, eftersom virus och bakterier utvecklas, samtidigt som människor utvecklar antikroppar mot dem. Jag tror därför inte att detta kommer att vara långt ifrån den sista nedgången orsakad av någon av de olika sjukdomarna.

Naturkatastrofer kan inträffa och de kan vara förödande. En sådan extremt förödande svart eller grå svan skulle kunna vara supervulkanen Yellowstone under amerikansk mark, som redan borde ha fått ett utbrott om man jämför med historiska utbrottsintervaller. Lika gärna skulle en meteorit kunna slå ner på jorden och förinta hela New York. Även om sannolikheten är liten, är dessa möjliga.

Människors handlingar och ekonomiska händelser är annars ibland oförutsägbara och ibland förvånansvärt exakta att förutsäga. Som investerare håller man sig bäst uppdaterad genom att flitigt följa nyheter och börsen. Här finns också många bra forum.

Bäst undviker man stora förluster genom att sälja. Man måste identifiera situationer tillräckligt tidigt och våga sälja av aktier, även om man har fäst sig djupt vid dem under åren. Detta har många sagt.
Snabba rörelser och att följa marknaden räcker alltså mycket långt i olika krissituationer. När svarta eller grå svanar flyger på himlen måste man alltså våga agera. Enligt min mening undviker man då de största förlusterna. Så mycket diskussion bara! :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Man talar redan om sådana katastrofer att det inte är många på aktiemarknaden som bryr sig om sina tillgångar alls, eftersom kampen för överlevnad börjar på allvar :laughing:

4 gillningar

Lite relaterat till detta, men som en helt fristående kommentar.
Systematiska risker och deras förutsägelse beskrivs ibland som “Grain of Sand”-problemet.
“Föreställ dig sandkorn som staplas på varandra. Högen är stabil under lång tid och sedan kollapsar plötsligt allt av ett enda extra sandkorn. Men kan vi förutse vilket sandkorn som kommer att göra detta? Vetenskapen för att ta reda på det kallas agentbaserad modellering och börjar tillämpas på finansiella system för att förstå hur de kan verka stabila under en lång period och sedan fällas av en enda liten förändring.”

Men en annan komponent i denna jämförelse är att i den ursprungliga matematiska modellen släpps sandkorn på ett bord och sand som faller från bordet beskrivs som en kris. I finansvärlden glöms bordet bort, men det är mycket viktigt. När bordet är litet får vi ständigt små kollapser, eftersom sanden inte kan bilda stora högar.
När bordet är mycket stort får vi kollapser mycket, mycket sällan, men de är mycket större i sin påverkan och förutsägbarhetsproblemet växer exponentiellt.

FED ökar i denna modell storleken på bordet, den förhindrar inte att sandkorn (systemrisker) ackumuleras.

6 gillningar

Kan San Andreas-förkastningen också vara en grå svan, som en sådan naturkatastrof? Det finns trots allt också ett kärnkraftverk i området (åtminstone Diablo Canyon, jag vet inte om det finns andra). Även om det är känt att jordbävningar kommer att inträffa, kan det räcka med en ordentlig kärnkraftskatastrof för att motståndet mot kärnkraft återigen ska öka till nya nivåer globalt. Ungefär som katastrofen i Japan, då alla gamla katastrofer relaterade till kärnkraftverk grävdes fram i tidningarna och man rapporterade om dem i veckor och spekulerade om var det kunde gå fel.

3 gillningar

Jag har ofta tänkt på situationen i Kalifornien; det skulle träffa hjärtat av den nuvarande teknoekonomin, vilket betyder att alla Microsoft, Google, Apple, etc. skulle vara i centrum, och därmed skulle effekterna bli enorma.

Å andra sidan skulle det leda till en oöverträffad råvaruboom i och med återuppbyggnaden, vilket innebär att enorma mängder stål, koppar etc. skulle förbrukas.

3 gillningar

Som en sidnot är den stora sagoboken om investeringar full av alla möjliga djurkaraktärer. Svarta svanar, kalkoner, torskar, björnar, tjurar…

Om jag fortsätter på djurtemat, kanske de mest intressanta svarta svanarna häckar i närheten av stora förändringar. Konsekvenserna av den globala uppvärmningen – hur påverkar det flora och fauna? Det har talats om en kraftig minskning av pollinatörer och särskilt problem med insekter. (Ja, bekämpningsmedel har också sin inverkan.) Om naturens ekosystem är i oordning, har det en egen avspegling på människors liv och ekonomi.

Nyheterna fokuserar på de stora och spektakulära fenomenen med global uppvärmning, som stormar och vindar. Dessa är konkreta och mätbara saker. Vad händer på och under markytan? Det är en mer komplex, decentraliserad värld och svårare att mäta. Ändå är de olika delarna av ekosystemet sammankopplade och effekterna ackumuleras. Det handlar inte om en ”ingenting fungerar”-dystopi, utan i ekonomiska termer en störning i den biologiska leveranskedjan.

Jag har inte tillräckligt med information om riskens effekter, och jag är på inget sätt en expert för att bedöma dem.

3 gillningar

Nu går vi kanske in på science fiction-området, men en sak jag har funderat på är maskininlärningens utveckling och dess inverkan på framtidens marknader. Digitaliseringen och HFT (högfrekvenshandel) har under de senaste decennierna förändrat värdepappersmarknadens natur ganska mycket. Branschen är dock ung, och mängden och kvaliteten på data, beräkningskraften, resurserna och modellerna växer och utvecklas i en betydande takt varje år.

Renaissance Technologies har i över 30 år visat sin förmåga att identifiera avvikelser på marknaderna. Någon skulle kunna förenkla det genom att säga att företagets modell kan förutsäga framtiden. Under de senaste åren har de skarpaste AI-systemen framgångsrikt utmanat världseliten i StarCraft, Go och schack. En intressant ny milstolpe har också nåtts inom poker, där DeepStack, Pluribus och Libratus (utvecklad av den finske Tuomas Sandholm, professor vid Carnegie Mellon University) framgångsrikt har besegrat proffs – i ett spel som är exceptionellt utmanande för AI på grund av dold information (motståndarens hand). År 2017 rapporterade Yle om detta:

Datorforskaren Roman Jampolsky från University of Louisville gladdes inte över datorns seger över människan.
– Jag är inte orolig för poker. Men vad händer när maskiner utmanar oss inom ekonomi och militära frågor, det är det jag oroar mig för, sade Jampolsky.

De flesta AI-pionjärer betraktar AI:s maktövertagande som science fiction, men ser andra betydande lovande och hotfulla effekter i framtiden (dessa torde innebära svarta svanar). Med tillräckligt mycket data sägs Facebook kunna identifiera saker om en användare som användarens närstående eller användaren själv inte ens är medveten om. Natural Language Processing (naturlig språkbehandling) utvecklas snabbt, och med stor framgång har man kunnat förutsäga och identifiera bland annat användares psykiska störningar från sociala medier-data.

Även om det inte handlar om en svart svan, undrar jag vilken roll människor kommer att ha på framtidens investeringsmarknader, om datorer kan förutse både företagens och ekonomins utsikter samt effekterna av marknadspsykologi.

5 gillningar

Om du tror på den här typen av utveckling, då lönar det sig att ta in företag som kan dra nytta av AI-revolutionen i portföljen för en lång hold. På samma sätt som en ETF skulle man investera diversifierat i flera företag.

Visst kan man på det sättet säkerställa att man själv drar nytta av denna trend. Problemen som uppstår för samhället kommer ändå att realiseras. Lyckligtvis kommer AI också att medföra mycket gott.

1 gillning

En mycket svår jordbävning som inträffar i Tokyo eller någon annan storstad skulle kunna utlösa en ganska kraftig reaktion. Japan har förmodligen en hel del investeringar runt om i världen som de kanske skulle behöva dra tillbaka för att finansiera återuppbyggnaden.

Jag vet inte om politiska rörelser är för långsamma för att vara en svan, men stödet för protektionistiska och nationalistiska extremiströrelser har ökat under lång tid, och lågkonjunkturen orsakad av covid-19 och dess sidoeffekter kommer åtminstone inte att vända denna utveckling.

För intresserade finns här lite midsommarlektyr:

https://www.marketwatch.com/story/theres-a-one-in-three-chance-of-a-massive-disaster-that-could-be-worse-than-covid-19-says-deutsche-bank-2020-06-17?mod=newsviewer_click&link=sfmw_tw

3 gillningar

2 gillningar

”Modellen uppskattar att under året efter Ridgecrest fanns det åtta procents chans för en magnitud 7,7-händelse längs Garlock-förkastningen. Även om det inte inträffade, antyder arbetet att en större risk fortfarande kvarstår än vad som tidigare har erkänts. Under det kommande året kvarstår chansen för en sådan jordbävning på 2,3 procent, cirka 100 gånger större än vad tidigare modeller visat.”

En stor jordbävning i det området skulle säkert orsaka viss rörelse på börsen, eftersom till exempel Silicon Valley ligger i Kalifornien.

2 gillningar

Kalifornien är världens femte största ekonomi och den största enskilda delstaten i USA mätt i BNP.

Naturkatastrofer har så vitt jag vet orsakat tillfälliga nedgångar, men om katastrofen inte är av Emmerich-nivå som 2012 eller The Day After Tomorrow, borde aktiviteten, återhämtningen och återuppbyggnaden snabbt stärka ekonomin.

Som en kuriositet kan nämnas att världens största och mest ansedda bank, Bank of America, sådde sina första frön till framgång 1906, när en enorm jordbävning jämnade San Francisco med marken. Banken lånade ut pengar till “vanliga människor” bland ruinerna när nöden var som störst, medan konkurrenterna flydde platsen. Då var den känd som Bank of Italy, och den har lite att göra med dagens Bank of America, även om namnet har levt kvar.

10 gillningar

Om man tittar på historien kan svarta svanar kanske grovt delas in i två kategorier: de som härstammar från människor och de som kommer utifrån. Med de som härstammar från människor avser jag triggrar relaterade till svagheter i samhällsstrukturer eller system, till exempel finanskriser, och med de som kommer utifrån avser jag saker som naturkatastrofer. Ibland kan en händelseserie innehålla element från båda kategorierna. Till exempel corona, även om jag inte skulle klassificera det som en äkta svart svan eftersom historien känner till otaliga epidemier, där viruset utvecklades till en global ekonomisk epidemi. Kanske var det mest betydelsefulla elementet i corona, som kan klassificeras som en grå svan i viss mån, inte själva viruset som kom utifrån, utan svagheter i samhällsstrukturer samt en reaktion som inkluderade oöverträffat kraftfulla restriktioner.

Det är lätt att komma på hot som kommer utifrån, men jag skulle själv fokusera mer på svarta svanar eller händelser som möjliggörs av människor och samhällsstrukturer, och som, liksom corona, kan aktivera en svaghet i samhället och leda till oförutsägbara konsekvenser.

Exempel.
Samhället blir år efter år mer beroende av el, telekommunikation och elektroniska apparater. Historien känner till minst två kraftiga solstormar, Carrington-händelsen 1859 och koronautbrottet 2012 som kunde ha förstört elnätet globalt om det hade träffat jorden. Även här finns, precis som med corona, två dimensioner: en extern trigger och en svaghet i samhället.

Kandidatarbete som jag stött på: geomagnetiska stormars inverkan på elnätet
Rahkonen.pdf (841,3 KB)

2 gillningar

Relaterat till detta, en magisteruppsats: “Beräkning av geomagnetiskt inducerade strömmar i Finlands stamnät”

3 gillningar

I investerarens stora sagobok, eller snarare djurfabel, ingår faktiskt både tjuren, björnen, torsken, thanksgivingkalkonen, den lame ankan och den svarta svanen. Borde inte grå svanar lämnas i fred i fabeln? Åtminstone är SARS2 inte gråa svanars fel, utan kinesiska fladdermöss. Alla som har följt sångsvanarnas familjeliv vet att gråa svanar är svanungar eller unga svanar. :wink:

3 gillningar

Potentiella svarta svanar för 2021:

Snabbt accelererande inflation

Corona kan av någon anledning inte besegras med vacciner

2 gillningar