Sorte og Grå svaner

Lad os åbne en tråd for Sorte og Grå Svaner. Disse er per definition enten umulige eller vanskelige at forudsige, eller i det mindste at time. Deres konsekvenser er også vanskelige, hvis ikke umulige, at forudse.

Ikke desto mindre kunne det være nyttigt at reflektere over disse, da vi som investorer ikke ønsker at være “kalkuner”. Kalkuneksemplet er berømt for, hvordan en langvarig stigning (her eksemplificeret ved kalkunens velbefindende, på børsen ville det være et langt bull-marked) pludselig kan afbrydes for kalkunen på Thanksgiving. Al den “velbefindende”, der er akkumuleret i løbet af de foregående 1000 dage, går tabt på et øjeblik:

Den Sorte Svane er per definition et fænomen,

i) som er meget vanskeligt at forudsige, og som kommer fuldstændig ud af det blå. Der findes mange slags fænomener. For eksempel var WTC-angrebene en Sort Svane for alle andre, undtagen selvfølgelig for terroristerne, der udførte angrebet. Fremkomsten af et selskab som Google på et par år til at dominere vores liv er også en Sort Svane: umuligt at forudsige på forhånd.

ii) hvis sandsynligheder er vanskelige, hvis ikke umulige, at estimere

iii) som har massive langsigtede virkninger

iii) og som rationaliseres i eftertiden: “det var forudsigeligt”.

En Grå Svane er en “Sort Svane”, som vi kan forudse, men ikke nødvendigvis time. For eksempel er en pandemi en Grå Svane: det var relativt klart, at en lokal epidemi på et tidspunkt i en forbundet global verden ville løbe løbsk. Timingen var derimod umulig.

Der cirkulerer lidt forskellige beskrivelser af Den Sorte Svane, men dette er efter min opfattelse tættest på beskrivelsen af Nassim Taleb, der lancerede begrebet (bemærk: før dette var der allerede Det Sorte Svane-problem, som igen er relateret til induktiv ræsonnement).

I sig selv er en tråd, hvor man forsøger at gætte disse, altså lidt modstridende: Den Sorte Svane er et af de bedste argumenter for, hvorfor det er ret futilet at lave store forudsigelser, og det gør os faktisk skrøbelige over for overraskelser. Således er en stor rolle i diskussionen også, hvordan man opbygger sin aktieportefølje/formue på en sådan måde, at den kan modstå fuldstændig uventede chok og ikke bliver “kalkuner”.

34 Synes om

Solstorme; linker til min kommentar her

6 Synes om

Nu hvor vi har oplevet, hvordan livet i karantæne føles, kunne det næste være et år uden elektricitet (case solstorm), efterfulgt af et liv uden GPS (Kessler-syndrom (selvom det sandsynligvis kun påvirker LEO og GPS er højere, så risikoen er ret lille)). Det kunne give Teslas, fragtskibe, fly og Wolt-madleverandører svært ved at navigere.

Jeg husker for omkring fem år siden, da drengene fra DLR og ESA fortalte om en potentiel dominoeffektrisiko, hvor kollisioner med rumaffald og Envisat eller en lignende større satellit ville forårsage en ødelæggende kædereaktion. Situationen er næppe blevet bedre, da jeg husker, at amerikanerne (og Indien?) i de seneste år har testet deres anti-satellitvåben, dvs. bevidst sprængt satellitter i kredsløb. Samtidig er Elon Musks planer for en gigantisk Starlink-konstellation gået fra science fiction til virkelighed, da enorme satellitflåder er begyndt at blive sendt op i himlen. Mens vi venter på verdens undergang og anarki.

Hvilken farve har klimaforandringerne, eller er det snarere en katalysator, hvorfra svanerne opstår?

6 Synes om

Korona er den første pandemi, der har rystet aktiemarkedet i nyere tid. Men denne pandemi er ikke en af de farligste. I middelalderen hærgede pesten, som ifølge skøn dræbte op til 60% af Europas befolkning. Der har været den spanske syge, kopper og mange andre. Tænk, hvis ebolaen, der hærgede i 2014, havde spredt sig globalt. Dengang så vi dog et lille, men ikke signifikant fald på børserne.

Der vil helt sikkert komme flere pandemier i fremtiden, da vira og bakterier udvikler sig, mens mennesker udvikler antistoffer mod dem. Jeg tror derfor ikke, at dette bliver den sidste nedtur forårsaget af en af de forskellige sygdomme.

Naturkatastrofer kan opstå og være ødelæggende. En sådan ekstremt ødelæggende sort eller grå svane kunne være den massive Yellowstone-vulkan under amerikansk jord, som allerede skulle være brudt ud, hvis man sammenligner udbrudsintervallet gennem historien. Ligeledes kunne en meteorit ramme jorden og ødelægge hele New York. Selvom sandsynligheden er lille, er disse mulige.

Menneskers handlinger og økonomiske begivenheder i øvrigt er undertiden uforudsigelige og nogle gange også meget præcist forudsigelige. Som investor holder man bedst trit ved at følge nyheder og børsen flittigt. Der er også mange gode fora her.

De bedste måder at undgå store tab på er ved at sælge. Man skal identificere situationerne tidligt nok og tørre sælge aktierne fra, selvom man gennem årene er blevet dybt knyttet til dem. Dette har mange sagt.
Så hurtige bevægelser og markedsovervågning kan bringe en meget langt i forskellige krisesituationer. Når sorte eller grå svaner flyver over himlen, skal man derfor turde handle. Efter min mening undgår man dermed de største tab. Så diskuter endelig meget! :slightly_smiling_face:

5 Synes om

{“content”:“Vi taler allerede om sådanne katastrofer, at der ikke er mange på aktiemarkedet, der interesserer sig for ejendomme overhovedet, fordi kampene for overlevelse for alvor begynder :laughing:”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Lidt relateret til dette, men som en helt uafhængig kommentar.
Systematiske risici og deres forudsigelse beskrives nogle gange som “Grain of Sand”-problemet.
“Overvej sandkorn, der hober sig op. Bunken er stabil i lang tid, og pludselig får et enkelt ekstra korn det hele til at kollapse. Men kan vi finde ud af, hvilket korn der vil gøre dette? Videnskaben om at finde ud af dette er kendt som agent-baseret modellering og er begyndt at blive anvendt på finansielle systemer for at forstå, hvordan de kan virke stabile i lang tid og derefter blive væltet af et enkelt lille vendepunkt.”

Men en anden komponent i denne sammenligning er, at i den oprindelige matematiske model dryppes sandkorn på et bord, og sand, der falder fra bordet, beskrives som en krise. I finansielle kredse glemmer man bordet, men det er yderst vigtigt. Når bordet er lille, får vi konstant små kollaps, fordi sandet ikke kan ophobes i store bunker.
Når bordet er meget stort, får vi meget sjældent kollaps, men deres virkning er meget større, og forudsigelsesproblemet vokser eksponentielt.

FED øger i denne model bordets størrelse, ikke forhindrer ophobningen af sandkorn (systematiske risici).

6 Synes om

{“content”:“Ville San Andreas-forkastningen også være en grå svane ligesom denne naturkatastrofe? Der er trods alt også et atomkraftværk i området (i hvert fald Diablo Canyon, jeg ved ikke, om der er andre). Selvom det er kendt, at der kommer jordskælv, kan det være nok, at en ordentlig atomkraftkatastrofe ville få modstanden mod atomkraft til at stige igen globalt. Lidt ligesom katastrofen i Japan, dengang blev alle gamle katastrofer relateret til atomkraftværker også gravet frem i aviserne, og der blev fortalt om dem i ugevis, og der blev spekuleret i, hvor det hele kunne gå galt.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Jeg har ofte tænkt på situationen i Californien; den ville ramme kernen af den nuværende teknoøkonomi, dvs. alle Microsoft, Google, Apple osv. ville være lige i centrum af den, og virkningerne ville derfor være enorme.

På den anden side ville det føre til et hidtil uset råvareboom i forbindelse med genopbygningen, dvs. en vanvittig mængde stål, kobber osv. ville blive forbrugt.

3 Synes om

Som en sidebemærkning er den store eventyrbog om investering fuld af alle mulige dyrefigurer. Sort svane, kalkun, torsk, bjørn, tyr…

Hvis jeg fortsætter med dyretemaet, slår de måske mest interessante sorte svaner sig ned i udkanten af store forandringer. Konsekvenserne af global opvarmning – hvordan påvirker det plante- og dyrelivet? Der har været talt om en kraftig reduktion af bestøvere og især problemer med insekter. (Ja, pesticider har også deres indflydelse.) Hvis naturens økosystem er i uorden, har det en afsmittende effekt på menneskers liv og økonomi.

Nyhederne fokuserer på de store og spektakulære fænomener af global opvarmning som storme og vinde. De er konkrete og målbare ting. Hvad sker der på og under jordoverfladen? Det er en mere kompleks, decentraliseret verden og sværere at måle. Ikke desto mindre er de forskellige dele af økosystemet forbundet med hinanden, og virkningerne akkumuleres. Det er ikke en alt går galt-dystopi, men snarere, i økonomiske termer, en forstyrrelse i den biologiske forsyningskæde.

Jeg har ikke tilstrækkelig viden om risikoens virkninger, og jeg er på ingen måde ekspert i at vurdere dem.

3 Synes om

{“content”:“Nu går vi måske ind i science fiction-området, men en ting, jeg har tænkt over, er indvirkningen af maskinlæringsudvikling på fremtidens markeder. Digitalisering og HFT har i de seneste årtier ændret karakteren af værdipapirmarkedet ganske betydeligt. Branchen er dog ung, og datamængden og kvaliteten, beregningskraften, ressourcerne og modellerne vokser og udvikles årligt med en betydelig hastighed.\n\nRenaissance Technologies har i over 30 år vist, at de er i stand til at identificere afvigelser på markederne. Nogle kunne simplificere det til, at virksomhedens model er i stand til at forudsige fremtiden. I de seneste år har de bedste kunstige intelligenser med succes udfordret verdens top inden for StarCraft, Go og skak. En interessant ny milepæl er også nået inden for poker, hvor DeepStack, Pluribus og Libratus (udviklet af den finske Tuomas Sandholm, professor ved Carnegie Mellon University) med succes har slået professionelle – i et spil, der er usædvanligt udfordrende for kunstig intelligens på grund af skjult information (modstanderens hånd). I 2017 rapporterede Yle om dette:\n\u003e Roman Jampolsky, computersekspert ved University of Louisville, jublede ikke over computerens sejr over mennesket.\n– Jeg er ikke bekymret for poker. Men hvad så når maskinerne udfordrer os inden for økonomi og militære anliggender, det er det, jeg er bekymret for, sagde Jampolsky. \n\nDe fleste AI-pionerer betragter AI’s magtovertagelse som science fiction, men ser betydelige andre lovende og truende virkninger i fremtiden (disse inkluderer sandsynligvis sorte svaner). Med en tilstrækkelig mængde data siges Facebook at være i stand til at identificere ting om en bruger, som brugerens nære eller brugeren selv måske ikke engang er opmærksomme på. Natural Language Processing udvikler sig i et hurtigt tempo, og det har vist sig meget lovende, at man ud fra sociale mediedata har kunnet forudsige og identificere bl.a. brugernes mentale sundhedsforstyrrelser. \n\nVirkelig, selvom det ikke er en sort svane, spekulerer jeg på, hvilken rolle mennesker vil have på fremtidens investeringsmarkeder, hvis computere er i stand til at forudsige både virksomhedernes og økonomiens udsigter samt virkningerne af markedspsykologi.”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

Hvis du tror på denne type udvikling, så er det værd at inkludere virksomheder i din portefølje, der potentielt kan drage fordel af AI-revolutionen, til en lang hold. På samme måde som en ETF ville man investere diversificeret i flere virksomheder.

Man kan selvfølgelig sikre sig, at man selv drager fordel af denne trend. Problemerne for samfundet vil stadig realiseres. Heldigvis er der også mange gode ting i vente med AI.

1 Synes om

Tokyo eller en anden storby, der kan blive ramt af et meget kraftigt jordskælv, kunne udløse en ret kraftig reaktion. Japan har sandsynligvis en hel del investeringer rundt om i verden, som måske skulle trækkes tilbage for at finansiere genopbygningen.

Jeg ved ikke, om politiske bevægelser er for langsomme til at være en svane, men støtten til protektionistiske og nationalistiske ekstremistiske bevægelser har længe været stigende, og depressionen forårsaget af corona med dens bivirkninger vil i hvert fald ikke vende denne udvikling.

Til de interesserede, her er lidt midsommerlæsning

https://www.marketwatch.com/story/theres-a-one-in-three-chance-of-a-massive-disaster-that-could-be-worse-than-covid-19-says-deutsche-bank-2020-06-17?mod=newsviewer_click&link=sfmw_tw

3 Synes om

2 Synes om

“Modellen estimerer, at i året efter Ridgecrest var der otte procents chance for en begivenhed med en styrke på 7,7 langs Garlock. Selvom det ikke skete, tyder arbejdet på, at der stadig er en større risiko end tidligere antaget. I det kommende år forbliver chancen for et sådant jordskælv på 2,3 procent, omkring 100 gange større end tidligere modeller fandt.”

Et stort jordskælv i det område ville helt sikkert forårsage en vis bevægelse på børsen, da f.eks. Silicon Valley ligger i Californien.

2 Synes om

Californien er verdens femte største økonomi og den største enkeltstående BNP-målt stat i USA.

Naturkatastrofer har efter min opfattelse forårsaget midlertidige fald, men medmindre katastrofen er på Emmerich-niveau som i 2012 eller The Day After Tomorrow, bør aktivitet og genopretning samt genopbygning hurtigt booste økonomien.

Som en kuriositet kan det nævnes, at verdens største og bedste bank, Bank of America, såede de første frø til sin succes i 1906, da et enormt jordskælv jævnede San Francisco med jorden. Banken lånte penge til “almindelige mennesker” midt i ruinerne, da nøden var størst, mens konkurrenterne flygtede fra stedet. Dengang var den kendt som Bank of Italy, og den har ikke meget at gøre med den nuværende Bank of America, selvom navnet er blevet hængende.

10 Synes om

Hvis man ser på historien, kan sorte svaner måske groft sagt opdeles i to kategorier: dem, der udgår fra mennesker, og dem, der kommer udefra. Med dem, der udgår fra mennesker, mener jeg triggere, der relaterer sig til svagheder i samfundsstrukturer eller -systemer, f.eks. finanskrisen, og med dem, der kommer udefra, ting som naturkatastrofer. Nogle gange kan en begivenhedskæde indeholde elementer fra begge kategorier. F.eks. corona, selvom jeg ikke vil klassificere det som en egentlig sort svane, da historien kender talrige epidemier, hvor en virus udviklede sig til en globalt økonomisk påvirkende epidemi. Måske var det mest betydningsfulde element i corona, der kan klassificeres som en grå svane af en vis grad, ikke den egentlige virus, der kom udefra, men samfundsstrukturens svagheder samt en hidtil uset kraftig reaktion, der omfattede restriktive foranstaltninger.

Det er let at finde trusler, der kommer udefra, men jeg vil selv fokusere mere på sorte svaner eller begivenheder, der muliggøres af mennesker og samfundsstrukturer, og som på samme måde som corona kan aktivere en svaghed i samfundet og føre til uforudsigelige konsekvenser.

Eksempel.
Samfundet er år for år mere afhængigt af elektricitet, telekommunikation og elektroniske enheder. Historien kender mindst to kraftige solstorme, Carrington-begivenheden i 1859 og korona-masseudbruddet i 2012, som kunne have ødelagt elnettet globalt, hvis det havde ramt jorden. Også her er der, ligesom med corona, to dimensioner: en trigger udefra og en samfundssvaghed.

Bacheloropgave, jeg er stødt på: geomagnetiske stormes indvirkning på elnettet
Rahkonen.pdf (841,3 Kt)

2 Synes om

Relateret specialafhandling: “Beregning af geomagnetisk inducerede strømme i Finlands transmissionsnet”

https://trepo.tuni.fi/handle/10024/116900

3 Synes om

Investorens store eventyrbog, eller rettere dyrefabel, indeholder faktisk både tyren, bjørnen, torsken, thanksgivingkalkunen, den halte and og den sorte svane. Men kunne man ikke lade de grå svaner være i fred i fabelen? SARS2 er i hvert fald ikke de grå svaners skyld, men de kinesiske flagermuses. Enhver, der har fulgt sangsvanernes familieliv, ved, at grå svaner er svanekyllinger eller unge svaner. :wink:

3 Synes om

{“content”:“Potentielle sorte svaner i 2021:\n\nLynhurtig inflation\n\nCoronaen bliver af en eller anden grund ikke besejret af vaccinerne”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om