Hvad skal man investere i ved deflation/inflation/stag

Jeg tænkte på at starte en tråd om investering i et foranderligt makroøkonomisk miljø.

I udviklede økonomier begynder den offentlige og private gæld at være på et uholdbart niveau, og makrobilledet er derfor i forandring. I udviklede økonomier er den offentlige gæld svulmet op de seneste 20 år, og zombievirksomheder er den nye normal. I vestlige demokratier virker reel tilbagebetaling af gæld usandsynlig. Centralbankers og staters økonomiske politik sigter mod økonomisk vækst, hvorved denne gældsbyrde kunne reduceres. Hvis væksten ikke lykkes, kan inflation/stagflation potentielt reducere gælds- og BNP-forholdet til et mere holdbart niveau.

Hvilke aktivklasser bør man investere i under disse omstændigheder? Hvorfor? Hvilke forskellige indikatorer bør man følge for at opdage denne udvikling i tide? Jeg har skitseret nogle af mine egne tanker her. Ret og suppler!

Svækkende inflation:

• obligationer
  • vækstaktier

Deflation:

• kontanter/indskud
  • obligationer
  • vækstaktier

Overgang fra deflation til inflation/stagflation + centralbankernes yield curve control:

• værdiaktier
  • råvarer/ædelmetaller og deres producenter
  • boliginvesteringer
  • udnyttelse af gælds gearing
  • emerging markets

Overgang fra deflation til inflation/stagflation + stigende renter:

• værdiaktier
  • udnyttelse af fastforrentet gælds gearing

Inflation/stagflation:

• aktier i virksomheder med prissætningskraft og især virksomheder, hvis omkostningsstruktur ikke stiger med inflationen. F.eks. energiproducenter?
  • aktiemarkeder i økonomier, der drager fordel af stigende råvarepriser. F.eks. det russiske aktiemarked?
6 Synes om

Det er sjældent (hvis nogensinde), at vi oplever deflation. Der er altid en form for inflation i gang, selvom den kan være meget lille, som vi har set de seneste år. Derfor vil jeg sige, at man altid kan investere i disse alternativer: :wink:

• valueaktier
  • aktier i virksomheder med prisbillig magt
1 Synes om

Der er allerede en tråd om makroøkonomi

Og om stagflation er der tilsyneladende også denne tråd

1 Synes om