Medistim ASA - sundhedsteknologi til operationsstuen

Medistim offentliggjorde i går sine Q3-resultater. Der var en smule spænding fra min side, da selskabet havde lovet at hæve priserne i forbindelse med nye produktfunktioner samt for at mindske effekten af tariffer. Jeg spekulerede på, hvilken indvirkning dette ville have på efterspørgslen, og om selskabet har så stærk en prisstrategi, som jeg har troet.

Omsætningen voksede med godt 25%, og EBIT voksede med 27%. EBIT-marginen var 24,3%. EBIT-marginen faldt dog fra Q1-Q2’s topmarginer, hvilket primært skyldtes selskabets betaling af præstationsbaserede honorarer og provisioner. Disse blev der spurgt en del til under indtjeningsopkaldet, og ledelsen kommenterede, at de øgede omkostninger også er et tegn på, at målene er nået.

Den tilbagevendende omsætning faldt en smule under 70%, hvilket efter min mening stadig er et godt tegn, da det indikerer, at der leveres flere enheder, som i fremtiden vil generere tilbagevendende omsætning.

Som vi kan se, øgede den tilbagevendende omsætning i 2024 sin relative andel kraftigt, da salget af udstyr var blødere.
Omsætningsvæksten fordelte sig således, at EMEA var blød og faldt, mens Americas havde en vækst på omkring 35% og APAC hele 193% vækst. Vedrørende salget i Asien er det værd at bemærke, at salget i sammenligningsperioden var svagt, da der slet ikke var salg i Japan, og distributøren blev skiftet i Kina, deraf den store procentvise ændring. På den anden side, hvis APAC fortsætter med blot moderat vækst, vil dets betydning for Medistim i de kommende år være større end EMEA’s.
Den stærke vækst i salget i USA + resten af Amerika var en glædelig overraskelse. Kan det også indikere noget positivt for andre medtech-virksomheder, der er afhængige af salg i USA? Ledelsen kommenterede dog, at kvartalsvise udsving er store, og ordrer kan flytte sig fra kvartal til kvartal, så det er nok bedre at følge det større billede.

På produktsiden var det glædeligt at se, at salget af især billeddiagnostisk udstyr er vokset betydeligt. Disse er produkter med en højere pris og købes, så vidt jeg forstår, modulært, så en kunde først kan købe et flowmodul og senere købe et billeddiagnostisk udstyr.
En skønhedsfejl i rapporten var, at væksten primært kom fra Cardiac-segmentet, hvor selskabet næsten har en monopolstilling. Vascular er den fremtidige vækstmotor, hvorfra selskabet søger fremtidig vækst, men konkurrencen er hårdere. Tidligere på året er Vascular vokset meget stærkt, men Q3 var blødere. Under konferenceopkaldet blev det sagt, at det var normale kvartalsvise udsving, men dette må tiden vise.

Alt i alt et ganske godt kvartal; det vil vise sig, hvordan salget i EMEA og Vascular udvikler sig i de kommende kvartaler, og om toplinjevæksten forbliver lige så stærk.

6 Synes om