Luotea Oyj - Fastighetstjänster, utdelning och kassaflöde

Värderingen av detta bolag har verkligen spolats ner i toaletten under de senaste månaderna. Med Inderes prognoser för i år ligger EV/S på ~0,19 och EV/EBITA på ~6,7, med en kurs idag på 1,8 €/aktie.

Prognoserna för 2026 känns enligt min mening inte särskilt hausseartade (bullish), då rörelseresultatet för Finland ligger på 10,4 M€ (EBIT ~4,5 %) och för Sverige på 1,1 M€ (~1 %), vilket innebär att förväntningarna på Sverige fortfarande är låga. Dessa kan förstås fortfarande slå fel på kort sikt, vilket skulle göra bolaget till en värdefälla (value trap), åtminstone kortsiktigt.

Det vore enkelt att skissa upp följande “basscenario” där bolaget når sina lönsamhetsmål inom några år för Finlands del (EBITA 5 %) medan man i Sverige hamnar något under målen (EBITA 3 %), men utan omsättningstillväxt. I så fall skulle Finlands EBITA på 11,1 M€, Sveriges EBITA på 3,8 M€ och koncernkostnader på -1,5 M€ leda till en EBITA-nivå på 13,4 M€. Med nuvarande företagsvärde (EV) på ~66 M€ skulle vi tala om en EV/EBITA-nivå på cirka 5. Om jag minns rätt var Raulis tanke att Luote skulle kunna värderas till omkring EV/EBITA 10, vilket innebär att kursen skulle kunna dubblas mot nuvarande nivå om marknaden började tro på att detta är en hållbar nivå. Här antas att bolagets kassa inte växer, vilket innebär att investeraren dessutom skulle få hela det fria kassaflödet som utdelning (~10 % FCF yield).

Man kan förstås även vända på saken och titta på vad marknaden förväntar sig just nu för att motivera dagens kurs. Antaget att ett korrekt värde för bolaget vore EV/EBITA 10 och att Sverige gör ett nollresultat. Koncernkostnaderna är fortfarande -1,5 M€. Lösningen på ekvationen blir då ett EBITA för Finland på 8,1 M€, vilket motsvarar en EBITA-marginal på 3,6 %. Enligt min mening inte så illa i förhållande till förra årets 12,6 M€ och prognosen på 10,4 M€ för 2026, samt det faktum att värderingen då enbart baseras på det finska resultatet.

Som framgår ovan anser jag att casets avkastningspotential ser riktigt bra ut just nu och att risk/reward-förhållandet är tilltalande för en värdeinvesterare på medellång sikt. Visst kan man fundera lite över bolagets kvalitet med tanke på historiken, och det här är kanske inte nödvändigtvis ett typiskt “buy and hold”-case. Börsen är dessutom för närvarande full av små, extremt lågt värderade bolag, och det “nya” L&T är inte heller farligt prissatt.

ps. Rätta gärna siffrorna om Excel-arken eller formlerna har blivit fel någonstans.

pps. Det sägs ofta att EBITA är “bullshit earnings”, men såvitt jag förstår omvandlas det i detta fall väl till kassaflöde, och justeringarna “borde” stanna vid årets engångsposter (på grund av delningen?).

17 gillningar