Loihde är ett litet frågetecken när det gäller tillväxten som helhet, eftersom det nuvarande Loihde (koncernen) har byggts upp genom företagsförvärv under årens lopp.
Hur väl kan koncernen satsa på tillväxt inom enskilda affärsområden om det finns en riktigt bra tillväxtpotential? Detta är kopplat till företagsförvärven, det vill säga om ledningen för det förvärvade företaget stannar kvar inom Loihde, hur väl stämmer då den tidigare ledningens och Loihtes mål för tillväxthastighet och storlek överens?
Jag tror att förutsättningarna för att satsa på nya tillväxtområden i princip är ganska goda. Historiskt sett har koncernen verkat något trögrörlig, men enligt min mening har de effektiviseringsåtgärder som vidtagits under de senaste åren också skapat bättre förutsättningar för snabbare rörelser, och detta har också varit ett av målen med dessa åtgärder. Nu kan det till exempel finnas sådana möjligheter inom säkerhetsverksamheten, och företaget har till exempel nyligen varit aktivt i kommunikationen kring drönarförsvarssystem, vilket skulle kunna leda till nya tillväxtmöjligheter. Det är inte säkert att det blir så, men detta är ett tecken på att Loihde är vaksamt på nya möjligheter, och enligt min mening är företaget i detta avseende en pionjär inom fysisk säkerhet.
Den intressekonflikt du beskriver är naturligtvis nästan omöjlig att bedöma utifrån, men jag ser det inte som en stor risk för närvarande. Många av de nuvarande nyckelpersonerna har kommit till företaget genom företagsförvärv. Flera av dessa personer som kommit till företaget genom förvärv har också betydande Loihde-ägande. Som exempel på nya förvärv kan nämnas Jarno Mäki (kom i samband med Onrego-förvärvet), som ansvarar för affärsområdet Cybersäkerhet, moln och anslutningar, och han verkar vara en mycket tillväxtorienterad ledare och precis den profil som Loihde enligt min mening behöver.
I vilken utsträckning är Loihtes säkerhetstjänster standardiserade och finns tillgängliga “direkt från hyllan” när en kund begär en offert eller redan leverans? Kan man få ett exempel på en tidsplan och process för beställning-leverans-implementering?
Enligt min förståelse är säkerhetstjänsterna i många avseenden mycket standardiserade, men detta beror också alltid på kunden och dess storlek. Standardiseringen kommer från att utrustningen i stort sett alltid är densamma. Inom säkerhetsverksamheten spelar återförsäljning av utrustning en ganska betydande roll i omsättningen. Som exempel kan man ta låsning till en kontorsfastighet, vilket säkert är en mycket standardiserad process i många avseenden, men som också alltid kräver planering tillsammans med kunden.
Loihtes mervärde kommer dock mer fram i dessa mindre standardiserade projekt. Om vi tar exemplet Keravan energia, där kunden har Loihtes tjänster som NOC 24/7, företagsnätverk, CSOC 24/7, övervakning av kritiska industriella miljöer, kameraövervakning, tidrapportering. I en sådan kundrelation kan Loihde på ett helt annat sätt tillföra mervärde genom sitt erbjudande av total säkerhet. Här har själva konsultarbetet och planeringen redan en betydande del, då kundens säkerhetsbehov måste utredas mycket noggrant. Dessutom ingår flera kontinuerliga tjänster som Loihde typiskt sett producerar med befintlig infrastruktur för kontinuerliga tjänster (t.ex. Cybersäkerhetsövervakningscentralen CSOC).
Jag kan inte ge en exakt tidsplan och processchema. Skulle någon inom företaget vilja kommentera detta närmare, om de följer diskussionen? Jag kan också återkomma till detta senare.
Finns det tjänster i Loihtes sortiment för bostadsrättsföreningar, om en bostadsrättsförening som exempel vill ha en så kallad omfattande digital säkerhetstjänst och övervakning?
Dessa tjänster finns i Loihtes sortiment, men företaget har enligt min förståelse inte skapat ett sådant erbjudande för total säkerhet som specifikt riktar sig till bostadsrättsföreningar. Ofta beror det nog på priset för bostadsrättsföreningar, men det skulle säkert vara möjligt. Bland de hanterade tjänsterna för bostadsrättsföreningar är Nyckelhanteringstjänsten enligt min förståelse en central tjänst. Det är också bra att notera att Loihde inte har väktartjänster, utan till exempel vid hantering av kameraövervakningssystem övervakar Loihde själv kameraövervakningsnätverket och partners som Securitas övervakar själva lokalerna.
Kan man få ett mycket konkret exempel på hur Loihtes IT-tjänster kan stödja fysiska säkerhetslösningar, och finns det en “direkt från hyllan”-produktlösning eller åtminstone en i viss mån repeterbar lösningsmodell, så att kostnadseffektiviteten skulle vara större än vid genomgående skräddarsydda lösningar för varje kundfall?
In Data, digitala & AI-tjänster handlar det i praktiken till stor del om skräddarsydda tjänster. På datasidan spelar dataplattformar också en central roll (t.ex. Microsoft eller SAS), vilket bidrar till produktifiering i verksamheten. I molntjänster, som är en del av affärsområdet Cybersäkerhet, moln & nätverk, är stödet för säkerhetstjänster tydligare, eftersom moderna säkerhetssystem som ansluts till nätverket typiskt sett byggs i en molnmiljö. Det är dock bra att notera att Loihtes IT-tjänsteverksamhet i många avseenden bygger på skräddarsydda lösningar, det vill säga här kan företaget skapa mest värde. Dessutom består en betydande del av IT-tjänsteverksamheten av att erbjuda experter/team som en del av kundernas IT-utvecklingsteam. Sammantaget kan man säga att det mycket tydliga stödet och det gemensamma erbjudandet från IT-tjänster till fysiska säkerhetstjänster förblir ganska litet. Den viktigaste synergin kommer enligt min bedömning från att kunderna ofta är desamma. När säkerhetssystemen digitaliseras kommer också inköparna av båda dessa tjänster i kundorganisationerna att prata mer och mer med varandra. IT-tjänster och fysiska säkerhetstjänster är dock i många avseenden mycket olika verksamheter, och jag ser att Data, digitala & AI skulle kunna vara väl avskiljbara till rätt pris, och jag ser det inte som en omöjlig tanke. Kanske är det inte den mest gynnsamma tiden att sälja nu, när värderingarna är så låga. Särskilt inom data & AI-verksamheten borde det finnas goda tillväxtförutsättningar.