Lion E-Mobility AG - Toppbatterier för tyska biltillverkare

**LION E-Mobility AG: Ian Mukherjee tar över rollen som styrelseordförande

Zug, 3 juni 2026** - LION E-Mobility AG (“LION”) meddelar att Ian Mukherjee, bolagets majoritetsaktieägare, kommer att tillträda rollen som styrelseordförande. Alessio Basteri, som har varit ordförande sedan 2019, kommer att fortsätta som styrelseledamot och ta på sig en utökad operativ roll, med särskilt fokus på att driva LION:s verksamhet inom batterienergilagringssystem (“BESS”) i Italien. Förändringarna är villkorade av aktieägarnas godkännande vid årsstämman som är planerad till den 25 juni 2026.

Styrelsen anser att denna övergång återspeglar god praxis för bolagsstyrning och positionerar LION för att fullfölja sina strategiska prioriteringar med ett fokuserat ledarskap.

Italien representerar en av de mest attraktiva marknaderna i Europa för utbyggnad av BESS, drivet av stark medvind från regleringar, ambitiösa mål för förnybar energi och en snabbt växande efterfrågan på energilagringslösningar i nätet. LION är väl positionerat för att ta tillvara på denna möjlighet.

Ian Mukherjee, styrelseledamot i LION E-Mobility AG: “Jag vill uttrycka min uppriktiga tacksamhet till Alessio Basteri för hans enastående ledarskap som styrelseordförande under de senaste åren. Under hans vägledning har LION tagit betydande steg i att etablera sig som en erkänd aktör inom batteripaket och energilagring. Jag är mycket glad över att Alessio kommer att förbli en integrerad del av styrelsen och att han kommer att använda sin expertis och sitt nätverk direkt i Italien, där potentialen för BESS är exceptionell. Jag ser fram emot att arbeta nära honom och hela styrelsen när vi accelererar LION:s nästa tillväxtfas.”

De förslag som ska röstas om vid årsstämman den 25 juni 2026 kommer att anges i den formella kallelsen till årsstämman, som kommer att publiceras inom kort.

Bolagets huvudägare Ian Mukherjee blir styrelseordförande, valet är i praktiken säkert eftersom han enligt mina beräkningar redan äger 58,9 % av bolaget.

4 gillningar