Leonardo S.p.A. - Flyg, försvar och säkerhet

image

Leonardo SpA (tickers: LDOF och LDO)

Leonardo är en global industrikoncern som utvecklar tekniska lösningar inom flyg-, försvars- och säkerhetssektorn. Leo är involverad i betydande internationella strategiska projekt och fungerar som en pålitlig teknikpartner för olika regeringar, försvarsmyndigheter, institutioner och företag.

Leo är förresten från Italien. :slight_smile: :it:

Leonardos affärsområden

Helikoptrar:
Leonardo designar och tillverkar helikoptrar för civilt och militärt bruk. De tjänar bland annat inom räddnings-, brottsbekämpnings- och militära uppdrag. Företaget utvecklar också nya teknologier, såsom elhybridmaskiner.

Försvarselektronik:
Företaget tillhandahåller mångsidiga lösningar för övervakning, säkerhet och skydd av kritisk infrastruktur. Sensorer, underrättelsesystem och olika lösningar från Leo garanterar systemens effektivitet, dessutom erbjuder det teknologier för hantering och bekämpning av drönartrafik.

Flygplan:
Leonardo utvecklar och tillverkar moderna flygplan, från utbildning till fredsbevarande. Företagets flygplan är högpresterande, använder sensorteknik och kräver lite underhåll. Simulatorer ingår också, vilket ständigt förbättrar pilotutbildningen.

Delar till flygindustrins apparater
Leonardo tillverkar olika strukturer för kommersiella och militära flygplan. Det är involverat i stora projekt som Boeing 787 och Airbus A220. Företaget tillverkar komposit- och metallkomponenter för ledande flygplanstillverkare.

Rymden:
Leonardo täcker hela rymdindustrins värdekedja: satelliter, omloppsstrukturer, sensorer, uppskjutningssystem och kontrolltjänster. Företaget har över 60 års erfarenhet inom området och har också ett starkt samarbete med Thales & Avion.

Cyber & säkerhet:
Leonardo utvecklar innovativa cyber- och AI-lösningar för försvars-, rymd- och säkerhetssektorerna. Dess europeiska expertis bygger på egna produkter och erfarenhet av Trusted Cybersecurity.

Företaget har haft en ganska rätt riktning här:

image

(Fritt kassaflöde (FOCF - Free Operating Cash Flow): Företagets tillgängliga kassaflöde efter att medel som behövs för investeringar har dragits av.)

Och lite mer siffergymnastik:

image

image

image

Leo som investeringsobjekt

Huvudanledningen är denna situation. Denna anledning behöver inte förklaras ytterligare.

Leonardo är intressant tack vare sitt mångsidiga produktsortiment och sin starka marknadsposition. Företaget verkar inom de hypade försvars- och flygindustrierna, dessutom har dess produkter en stark efterfrågan redan före dessa senaste vändningar. Jämfört med konkurrenter som Rheinmetall eller Saab har Leonardo ett bredare produktsortiment och en stark position på flera olika marknader, vilket gör det till ett stabilare investeringsobjekt.

Det är också övertygande hur etablerad aktör det är inom flyg-, försvars- och säkerhetssektorn, och det drar naturligtvis nytta av den kontinuerliga globala ökningen av försvarsbudgetar. Leo har en stark position på de europeiska marknaderna och mycket viktiga strategiska partnerskap (bl.a. Thales, Airbus), vilket stöder långsiktig tillväxt.

Leonardo satsar på innovationer, såsom hybridhelikoptrar och cybersäkerhet, vilket skapar nya intäktsströmmar. En stabil orderbok, förbättrad lönsamhet och engagemang för teknologiskt ledarskap genom innovation gör det uppenbarligen konkurrenskraftigt inom sin bransch.

Risker:

Leonardos centrala risker är kopplade till reglering inom försvarssektorn, geopolitiska spänningar och marknadsfluktuationer.

Företaget verkar inom högteknologiska områden där förseningar i produktutvecklingen och budgetöverskridanden kan påverka lönsamheten. Olika korruptionsrisker och strikta regleringskrav kan också orsaka ryktesskador och juridiska risker. Leo hanterar risker med ett omfattande kontrollsystem, men beroendet av offentliga upphandlingar och internationella avtal kan medföra osäkerhet för långsiktig tillväxt.

Vägledning:

Nu händer det mycket och alldeles nyligen. Företaget har tidigare, före dessa senaste vändningar, sagt att det förutspår tillväxt, förbättrad lönsamhet och starkt kassaflöde, drivet av efterfrågan inom försvars- och säkerhetssektorn. Aerostructures återhämtar sig, men satellittillverkningen har fortfarande utmaningar eller något liknande.

Aktien har rusat uppåt och med all rätt, därför har värderingsmultiplarna blivit sjuka, men med all rätt. :smiley:

image


Om branschen generellt

https://x.com/UkrReview/status/1896307554982277569

image

https://x.com/Speculator_io/status/1896580497267966310

image
image

https://x.com/PenttiJokinen/status/1897552247933767873
image


Jag äger åtminstone inte denna kedja när den skapades den 8.3.2025.

image

21 gillningar

Faktum är att jag just idag lyfte fram detta som ett intressant företag med anledning av EU:s beslut om en plan på 800 miljarder för att stärka försvaret i EU-området.

Med undantag för Ungern.

Leonardo sysselsätter globalt 58 000 personer, varav de flesta arbetar i Italien.

Ganska många försvarsföretag har överreagerat kraftigt. Leonardos värdering är ganska måttlig jämfört med andra. Naturligtvis är hela klassen också stor.

Leonardo överträffade sin egen prognos för 2024 och orderingången ökade med 12,2% till 20,9 miljarder euro, särskilt inom elektronik- och helikoptersektorn. Orderstocken räcker för 2,5 år.

IMG_3556

Det fria kassaflödet möjliggjorde en betydande skuldreduktion till 1,8 miljarder euro. Företaget planerar också att fördubbla sin utdelning jämfört med föregående år.

Leonardos VD Cingolani har också sagt att han strävar efter att stärka sin position i den globala konkurrensen och avser att konkurrera mot USA och Kina. Detta eftersträvas genom att slå samman krafter med andra aktörer i branschen.

Leonardo har redan joint ventures och ägarandelar i följande företag:

  • MBDA
    Missilsystem
    Leonardo 25%, Airbus group och BAE systems båda 37,5%
  • Telespazio, 67%
    Satellittjänster, Thales äger 33%
  • Thales Alenia Space, 33%
    satellittjänster, Thales äger 67%
  • ATR 50%
    Turbopropflygplan, Airbus group 50%
  • NHIndustries, 31%
    Helikoptertillverkning
  • Orizzonte Sistemi Navali 49%
    varvsindustri, Fincantieri äger 51%
  • Elletronica S.p.A. 31,33%
    Elektronisk krigföring
  • Avio, 29,63%
    Bärraketer och rymdmotorer
  • Hensoldt AG, 21%
  • Eurofighter GmbH
    21% konsortium för Eurofighter-plan
  • Leonardo Rheinmetal Military Vehicles
    Särskilt militärfordon för italienska behov. Ägarandel 50:50 med Rheinmetal
  • Leonardo-Baykar

Det är lite oroande att även om orderingång, kassaflöde och omsättning överträffades, så låg resultatet i linje med prognosen. Något åt alltså upp förmågan att generera vinst. Förhoppningsvis investeringar.

Italiens försvarsutgifter 2024 var 33,5 miljarder, vilket motsvarar 1,68% av BNP. Detta är under Natos rekommendation.

Italiens premiärminister Meloni var en av dem som stödde att försvarsutgifterna skulle undantas från EU:s budgetregler och föreslog en gemensam skuldsättning, på ett mycket italienskt sätt. Tidigare spekulerades det att Italien skulle öka försvarsinvesteringarna till och med 2,5%, om EU godkänner att försvarsutgifterna undantas från budgeten.

Men Italien är Italien och Italien är redan överbelånat. Även om de har planerat att investera 8,2 miljarder i stridsvagnar, kommer de inte nödvändigtvis att komma just från Leonardo.

Det intressanta med Leonardo är den tydliga sammansvetsningen av europeiska försvarsföretag. Varför är inte finländska företag med i dessa konsortier? De hade dock förmodligen egna projekt som förenade de baltiska länderna och Norden.

Jag funderar också på hur länge denna försvarsentusiasm egentligen kommer att vara. Till exempel har KNDS övervägt en börsintroduktion. Börsintroduktioner är typiskt sett ett tecken på överhettning inom branschen.

12 gillningar

Tack så mycket!

Bra att tråden kom igång direkt. :slight_smile:

Mycket bra och nytt kom fram i ditt meddelande. :pray:


Jag gjorde en fattigmansskanning på torsdagen baserat på Penttis tweet:

Så jag gjorde en lättsam jämförelse och Leonardo gick vidare. Jag diskuterade detta med några personer under de föregående dagarna och det var verkligen ett okänt företag för mina samtalspartners. Rheinmetall och Saab känner alla till, även om de inte investerar, men denna Leo var verkligen okänd även för mig. Så det finns mycket att undersöka om detta och överhuvudtaget om denna bransch.

Jag följer aktivt även denna tråd: https://keskustelut.inderes.fi/t/puolustustarviketeollisuus-vapaan-maailman-turva-vai-kuoleman-kauppiaat/30211?u=sijoittaja-alokas

Men Leo-snacket koncentrerar jag hit. :slight_smile:

5 gillningar

Ganska många har de senaste dagarna varit intresserade av försvarsindustrin lite mer seriöst. För mig lyfte ChatGPT fram detta, men efter att jag själv har hoppat på försvarskorgen har jag stött på detta på många ställen.

Jag har väl bara inte lagt märke till det så mycket.

Har marknadsvärdet fyrdubblats? Det får en förstås att fundera.

Det där P/E-talet på 24 är ju inte hemskt, om man minns de galna coronaåren då penningkranarna öppnades. Visst skulle man på något sätt tro att försvarssektorn skulle korrigera lite när de första tar hem sina vinster.

4 gillningar

Investeringsbeslut borde fattas rent baserat på fakta. Tyvärr skedde det inte så för min del, utan en nyligen gjord resa till Italien påverkade att en liten del investerades i just detta företag inom försvarsindustrin. Men är inte känslan ibland den bästa visionären :slight_smile: .

4 gillningar

Jag lägger detta här, det finns alltså ingen särskild poäng för eller emot. :smiley:

Jag försökte hitta företagets ROE-siffror och dess historia, och denna enskilda siffra berättar förstås inte så mycket när den används ensam. Jag kan inte heller göra bra tolkningar av dessa.

image

Nyckeltal (tyvärr inte beräknade av mig):

  • Genomsnittlig ROE: 9.05 %
  • Median ROE: 10.21 %

Nedan finns olika färska nyheter relaterade till Leonardo. Min forskningsresa inom branschen och särskilt företaget är bara i början, så det finns fortfarande lite okända saker. Och jag har ännu inte helt internaliserat allt jag har läst. :slight_smile: Med de artiklar som följer blir det oundvikligen lite upprepning.

Här är ytterligare en artikel om hur Leonardos delägda företag Thales Alenia Space (TAS) tillverkade det högupplösta optiska instrumentet för spionsatelliten CSO-3.

TAS är ett joint venture mellan Thales och Leonardo och fokuserar på rymdteknik, såsom satelliter och deras system. Leonardo var alltså involverat i tillverkningen av satelliten, även om huvudansvaret låg hos Airbus.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/europes-ariane-6-stages-first-commercial-launch-2025-03-06/


Leonardo och turkiska Baykar etablerar ett joint venture för produktion av UAV-drönare, vilket fyller en lucka i Europa när det gäller obemannade system. Baykar får fotfäste på EU-marknaden och den första produkten baseras på Akinci-drönaren.

Projektet konkurrerar inte med Eurodrone-programmet, men kan i framtiden kopplas till ett sådant GCAP-stridsflygprogram. Samarbetet utnyttjar båda företagens befintliga produktionsanläggningar.

https://www.reuters.com/markets/deals/italys-leonardo-signs-mou-with-turkeys-baykar-drone-joint-venture-2025-03-06/


Leonardos VD Cingolani förnekar förhandlingar med biltillverkare, som till exempel Stellantis, om militärproduktion. Enligt honom skulle bilindustrin kunna stödja försvarsproduktionen med vissa komponenter, men att omvandla bilar till stridsvagnar skulle vara svårt. :smiley:

I Europa letar man förstås efter sätt att öka försvarsproduktionen, men VD:n betonar att lösningen snarare ligger i partnerskap än i att bygga nya fabriker.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/leonardo-ceo-denies-talks-with-automakers-military-production-2025-03-06/


4 gillningar

Leos resultat publicerades den 8.5. :slight_smile:

Leonardo S.p.A. förbättrade sin omsättning och sitt resultat under början av året, särskilt tack vare stark tillväxt inom helikopter- samt försvars- och elektroniksegmenten. Bolaget rapporterar att de flesta av dess verksamheter har presterat väl, även om utmaningar fortfarande uppstod, till exempel inom rymdsektorn. Men om man jämför med förra året har utvecklingen i mina ögon varit stor, även om förväntningarna tydligen har varit ännu bättre siffror osv.

Nettoresultatet var lägre än året innan, men detta berodde endast på en engångspost under jämförelseperioden. Utan denna engångspost skulle resultatet ha varit starkt, eller det var det justerat. Leo lyckades också minska sin skuld betydligt från situationen ett år tidigare, och orderboken ser också bra ut.

Jag blev förvirrad flera gånger när jag läste resultatet. :smiley:


Bolagets eget material

image
image
image
image

4 gillningar