Kysy & vastaa -ketju verotusasioista

Tämä oli erittäin arvokas nosto. En tajunnutkaan, että verottajan “huojennettu” viivästyskorko on noin iso nykyään. Juuri meinasin jättää monen tonnin mätkyt odottamaan ensi vuoden syksyn eräpäivää, mutta taidanpa kiltisti maksaa etupeltoon. Tuon kattamiseksi pitäisi saada bruttona vähintään 8,5% vuosituottoa, en luota omiin taitoihin niin paljoa :sweat_smile:

Tietämätön kysyy…
Kannattaako näin loppuvuodesta myydä 1000€ rahastoja ja sijoittaa ne hajautettuna uudelleen jotta saa hyödynnettyä tuon veroedun voitoille tai vähennettyä tappiot verotuksessa?

Myyntivoitto - Veronmaksajain Keskusliitto ry. Ihan sama se on vaikka samaan rahastoon sijoittaa. Verotehokastahan tuo on tehdä joka vuosi.

Se myyntihinta ei saa olla sitten senttiäkään yli tuon 1000€ ja samana päivänä ei kannata uudelleen sijoittaa myytyihin osakkeisiin/rahastoihin.

1 tykkäys

Nettiyhteys voidaan laskea sijoitustoiminnan kuluksi, ja sen maksu voidaan vähentää verotuksesta. Koskeeko tämä vähennysoikeus myös nettireitittimiä?

En ole lakiasiantuntija, mutta laittaisin ainakin itse myös reitittimen (siis 50 % kuluista) vähennyksiin samoin perustein kuin nettimaksuakin saa laittaa.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksista.
Jos tänään myy rahastot niin lasketaanko myyntipäiväksi tämä? Kun rahastoissa usein menee ostaessakin pari päivää kun kirjautuu salkkuun?
Ja millä hinnalla nämä lopulta kirjautuu, ettei mene yli 1000e? Kun myydessä näkyy arvio saatavasta summasta.

Tässäkin tapauksessa vastaus löytyy rahaston papereista. Katsoppa rahastosi säännöt, sieltä löytyy vastaus. Alla esimerkki yhdestä vastaavasta (OP:n Aasia-indeksi), mutta nuo cut-off ajat ja toteutusviiveet voi vaihdella rahastoissa paljonkin.

Edit: Ja alla Nordean kuvauksia omista rahastoistaan.

Näkikö veropäätöksestä ennen aikaisempien vuosien luovutusvoitot / -tappiot? Muistini mukaan nämä oli ennen nätisti vuosittain ilmoitettu. Samoin tieto paljonko siirtyy seuraaville vuosille.

Näkeekö nämä vieläkin jostain verottajan tiedoista vai tekeekö muistini tepposet :sweat_smile:

Näki ja pitäisi näkyä vieläkin, ainakin omassa viimeisimmässä verotuspäätöksessäni on Tappiot-kohta.

E: Tappiot siis, voittoja ei ole aiemmilta vuosilta näkynyt ennenkään.

1 tykkäys

Osaisiko joku sanoa, miten verottaja määrittelee ammattikirjallisuuden? Tiedän että tekstimuotoiset kirjat ja lehtitilaukset voi vähentää pääomatulojen tulonhankintavälineinä, mutta miten esim. äänikirja- tai podcastpalvelut? Voisinko vähentää Bookbeatin tilauksen veroista kun käytän niitä laajalti sijoittamisen opiskeluun?

Entä oletteko lisänneet kotilaajakaistan pääomatulojen hankintavälineenä verovähennyksiin?

Itse olen kirjannut 50% näistä kuluista jo monta vuotta ja tämä on tietääkseni ihan perusteltua. 100% vaatisi sitten että yhteys on käytännössä kokonaan sijoitustoimintaan.

2 tykkäystä

Verovuoden aluksi muistutus tästä tietopaketista liittyen sijoittajan verojuttuihin eli Pörssisäätiön vuotuinen vero-opas:

9 tykkäystä

Etätyöntekijänä kodin nettiyhteys on luonnollisesti työkäytössä. Samalla netillä katsotaan kyllä joskus netflixiä ja luetaan Inderesin foorumia :smiley:

Jos nettiyhteys palvelee pääasiassa tulonhankintaa, sen saa vähentää kokonaan. Arvon tässä vähennänkö netin kokonaan tulevassa veroilmoituksessa. Kyllä tämä pääasiassa työkäytössä on, laskeskellaan sitten tarkemmin jos juuri tästä selvitystä vaaditaan?

Joo, kuulostaa saivartelulta, itse ajattelen että on oltava tarkkana :joy:

Itse olen kirjannut siten, että valokuitu on pääosin työkäytössä ja laitan kulut kokonaan verotukseen.

Viihdekäyttö tapahtuu mobiililaitteilla, joissa on oma verkkoyhteys.

1 tykkäys

Hei. Kaverin puolesta kysyisin konkurssiin menneestä jenkkiosakkeesta :slight_smile: Kummittelee aot : llä ja olleet jo viime kesästä saakka. Elikkäs pitääkö tehdä itse jotain vai poistuuko kun asiat loppuun käsitelty?
Ei uskalla myydä voitollisiakaan, kunnes näistä saa vähennettävää.

Löytyikin Nordnetista usein kysyttyä osiosta vastaus. Saattaa kestää pesän selvitys jopa vuosia, mut Nordnet ilmoittaa verottajalle kun osake poistetaan arvo-osuusjärjestelmästä.

1 tykkäys

Onko kenelläkään kokemusta osakepalkkioita verotuksesta? Työnantajalta olisi tulossa firman osakkeita tulospalkkioina ja mietin ilmoitatko työnantaja osakkeet verottajalle ja miten tapahtuu veronpidätys.

Työnantaja on globaali teknologiafirma, en usko että heillä hirveästi kokemusta suomen verotuksesta. Tulospalkkion hallinnointi selkeästi ostopalveluna suomen ulkopuolelta, eli osakkeet tulevat tupsahtamaan ulkomaiselle arvo-osuustilille.

Palkkio maksetaan 100% osakkeina niin pelkään skenaariota jossa saatujen osakkeiden arvo on isompi kuin rahapalkkaa, eli ko. kuulta jää verovelkaa 5-numeroinen sunma. Kuinka paljon tällaiselle saa maksuaikaa?

Kotimainen palkanmaksuorganisaatio ei ollut tietoinen miten menee käytännössä.

Ei sitä ennakkopidätetä jos firma siitä ei verottajalle kerro. Ja se käytäntö vaihtelee. Jos sitä tapahtuu usein ja on suomalainen firma varmaan se kerrotaan, mutta muuten tuskin ei.

Nimim. Minulla oli eräänä vuonna syyskuusta lähtien 100% ennakkopidätys ja päälle mätkyä. ( kun siitä kerrottiin )

1 tykkäys

Yleensä noiden suunnittelussa käytetään ammattiapua, niin ei mene ihan puihin työnantajan tai työntekijän näkökulmasta. Jos tuntuu, että kukaan ei oikein ole varma asioista, niin kannattaa olla huolissaan

1 tykkäys

Suosittelen lämpimästi painostamaan HR:ää / palkanmaksuorganisaatiota selvittämään asian. Ainakin oma kokemus vuosien takaa oli että esittivät ensin tietämätöntä, mutta kun asiasta työntekijöiden puolelta nostettiin ihan asiallisia kysymyksiä, homma valui ylöspäin emoyhtiön lakimiesten syliin ja ennen pitkää sieltä tuli yksiselitteinen ohje miten homma toimii.

Sinun firman kuviosta en osaa sanoa koska riippuu monesta asiasta käytännön toteutuksessa.

2 tykkäystä