Baserat på de senaste nyheterna verkar även affärsverksamheten hänga med i uppgången. Från Inderes fick vi i morse en ny köprekommendation och målkursen på 25 EUR nåddes snabbt.
I min egen portfölj är aktierna köpta för cirka 40 dagar sedan upp +40 %.
Edit: onsdagens stängningskurs 26,10 EUR, vilket innebär +11,5 % på en dag och YTD nu +108 %.
Det krävs verkligen tålamod för att hålla i den här aktien också (givetvis portföljens näst största innehav). Ett bolag som inte ger utdelning avkastar precis så mycket som kursen stiger. I det här fallet är det, beroende på inköpstillfälle, antingen uselt eller uruselt. Det finns höga förväntningar inför nästa delårsrapport och nu är det dags att leverera.
Jag måste erkänna att jag sakteliga börjar bli ganska rejält splittrad när det gäller de nordiska småbolagens prestationer. Att det har stått och stampat i tre år är en sak, men när riktningen numera är den totalt motsatta jämfört med indexen blir det jobbigt. Det senaste året har varit riktigt dystert, särskilt nu när den totala avkastningen på mitt aktiesparkonto slutligen har sjunkit under SPYI.
Även nu har mitt “aktieskräpkonto” hamnat 5 % efter marknaden på bara en vecka, trots att man skulle kunna tro att öppnandet av Hormuzsundet och sjunkande räntor borde vara mycket positivt för dessa.
Den enda trösten är att på grund av den usla prestationen och månadssparandet som riktas till mitt depåkonto (aktie- och fondkonto), utgör denna hög numera bara 21 % av min portfölj.
Strategin för mitt depåkonto, att köra index med hävstång, har fungerat “något” bättre.
I samma båt. Svårt att hitta något att flexa med, men vad sägs om att vi jämför våra bonusnivåer i S-gruppen med varandra? Jag börjar!
Härligt och positivt när man får något tillbaka någonstans ifrån
Det är väl erkänt den enda saken som håller sig på grönt vecka efter vecka. Vanligtvis en gång i månaden försvinner visserligen all avkastning därifrån också på en enda dag, men det går åtminstone aldrig över på rött.
Här finns det visserligen ett konstruktionsfel; man kan visserligen styra S-bonusen direkt till S-Bankens fonder, men det vore smidigare med en direktstyrning till Hesulis små och medelstora bolag via aktieplockning
Sentimentet verkar vara rätt surt när man inte ens förundras över den svaga avkastningen längre, utan istället har gått över till att jämföra S-gruppens bonusnivåer.
Som synes har aktiekursen löst följt resultatutvecklingen, förutom att värderingsmultipeln av någon anledning kollapsade totalt under 2022 och orsakade ett djupt kursfall.
Nu måste jag säga att jag verkligen har slitit mitt hår med den här och tvivlat på min egen fundamentala analys mer än med någon annan aktie (och jag fortsätter fortfarande öva ). Men ÅH VAD skönt det känns med en liten paus från det ständiga röda raset nedåt.
Jag är ingen expert på teknisk analys, men som jag har förstått det skulle ett brott uppåt genom den här fallande trendlinjen åtminstone inte vara en megabear-signal för fortsättningen. Låt oss hoppas att resan fortsätter uppåt.
Moderna steg över 33 % på en vecka, stängningskursen var i dag 61,80 $.
Förmodligen är den viktigaste orsaken till uppgången denna händelse från i tisdags: “positive FDA briefing documents eased concerns over its flu vaccine approval”.
Jag tolkar det som att marknaden anser att Trump-administrationens “bullying”-fas mot Moderna och mRNA-teknologin börjar vara ett avslutat kapitel. Detta förebådades förstås redan av avskedandet av FDA-topparna Marty Makary och Vinay Prasad i våras.
Jag gissar att Modernas uppåtgående trend kommer att fortsätta härifrån. När augusti börjar ligger vi högre.
Inom startup-investeringar pratar man ofta om tumregeln att avkastningen kommer från ett fåtal bolag vars kurser mångdubblas. Samtidigt stagnerar eller går en stor del av bolagen till och med i konkurs.
Min fråga är: hur har detta sett ut på First North-listan? Vad är förhållandet mellan “multiplicerare” kontra de som har gått i en kraftig nedförsbacke? (Många bolags kurser har ju rasat.) Jag försökte undersöka saken men hittade inget enkelt sätt att få klarhet i detta.
Det är inte meningen att strö salt i såren, utan att få klarhet i detta; det pratas mycket om stora besvikelser och på indexnivå har utvecklingen sannerligen varit dyster, men det vore trevligt att även höra om de stora vinnarna och antalet av dessa i förhållande till hela listan.
Edit. Det finns alltså totalt 48 bolag på listan. Antalet har visserligen vuxit sedan början, så många bolag har en ganska kort historik.
Tack så mycket, detta klargör saken! Jag måste undersöka dessa närmare, jag lyfter snabbt fram “10-årsprocenten” här:
10-årsprocenten
Om man hade investerat sina pengar i en OMXH25-ETF i 10 år, skulle den utdelningsjusterade avkastningen ha varit +192 %, vilket är bättre än någon av dessa.
Det är på något sätt överraskande att så få av dessa i sig lovande småbolag har gett en positiv avkastning under exempelvis en 5-årsperiod, för att inte tala om att de skulle ha slagit indexet. Samma sak gäller för tre år, fast lite dystrare då listan på bolag är längre (granskningsperioden är förstås för kort för att dra definitiva slutsatser). Bland dessa borde man ändå kunna hitta en del av de tillväxtbolag som mångdubblas i värde.
Edit: Jag tog den ETF:en som exempel eftersom avkastningsdata finns lättillgänglig och den var ett reellt investeringsobjekt för tio år sedan. Indexet skiljer sig något från den, men det ger en bra bild av storleksordningen.