Dette er interessant at følge. ![]()
Pekka ser foreløbigt til fra sidelinjen.
Dette er interessant at følge. ![]()
Pekka ser foreløbigt til fra sidelinjen.
Jeg formoder, at denne stigning primært skyldes det momentum, som Inderes’ “analyse” har skabt. Inderes er det eneste analysehus, der dækker selskabet, så der er god grund til at rapportere prangende om overgåede egne prognoser:
Der bliver ikke lagt meget mærke til, at næsten hver eneste linje i resultatopgørelsen er svækket i forhold til tidligere:
Nu spiller de private investorer (tuulipuvut) endnu en gang Sorteper med hinanden til akkompagnement fra Inderes.
Bunden for Intrum-aktien fra et par år siden var 11,20 SEK. Skal vi helt derned før emissionen? ![]()
@OsakeKeisari og Summas skiløb ![]()
Fælder er mit mellemnavn, men Summa har jeg ikke oplevet endnu. ![]()
https://x.com/OsakeKeisari/status/2055289658427281824
Endnu en solid slutauktion (loppuhuutari) i Sotkamo Silver. Denne gang på den finske side. Nu blev der også fundet sælgere.
En del af årsagen til dagens fald og nervøsitet er stigningen i de amerikanske 10-årige statsobligationer (Us10y) til de højeste niveauer siden maj 2024, hvilket skyldes inflationsbekymringer og frygt for rentestigninger, som igen er en følge af den orange idiots krigshandlinger. Udviklingen af AI stopper ikke, men markedet frygter, at kapitalen til at finansiere det ikke vil være billig, og der kræves meget kapital til vækst.
Daily candles US10y
Jeg ser QT-hoppet som værende i nogen grad forårsaget af rotation samt automatiske lukninger af korte positioner (short covering), da hele software-sektoren i dag har taget pæne hop i min egen portefølje, og sektoren er i grønt anført af Microsoft, mens AI-traden tager en tænkepause.
Datingaktier har præsteret som en rekrut på datingmarkedet ![]()
https://x.com/KoyfinCharts/status/2055713156752875722
Lad os tage en gentagelse af denne gif. Der er 8935 Summa-ejere på Nordnet. Det betyder, at kun omkring hundrede har smidt håndklædet i ringen siden i sidste uge.
Hvor kan jeg få fat i de samme profetiske evner som f.eks. politikerne? Jeg kiggede lidt på den seneste liste over insiderhandel, og d. 30.3 var der en stor mængde handler for alle. Mon det er et tilfælde, men de er gået modigt på indkøb den dag – jeg må tage hatten af for den præcise timing.
Fortsættelse af tråden Orthex - Plastik til verden:
Orthex +7,77%!
Jeg har et ydmygt ønske @Kroisos_Pennonen, kunne du også skrive i DT-tråden (og når du nu er kommet op i omdrejninger, så er der også et par andre…)
NU SKER DET!! UGENS AKTIE KL
Ebola-epidemi i Den Demokratiske Republik Congo. Mindst et enkeltstående tilfælde er fundet i landets hovedstad, Kinshasa, samt i Ugandas hovedstad, Kampala.
WHO har erklæret dette for en international sundhedskrise, selvom der naturligvis ikke er tale om en pandemi. Hvorfor er dette ebola-udbrud måske alligevel værd at holde øje med?
På et tidspunkt kan hjælpen muligvis findes hos f.eks. følgende selskaber:
Gilead Science. Medicinen Remdesivir virkede ikke særlig godt mod de mere almindelige ebola-stammer, men ifølge prækliniske studier kan det være en effektiv medicin netop i dette Bundibugyo-tilfælde.
Moderna. Selskabet indledte i januar et samarbejdsprojekt med Oxford University. Målet er at udvikle en multivaccine mod flere dødelige filovirusser, hvoraf den nævnte Bundibugyo-ebolastamme er én af dem.
Begge selskabers kurser har i pre-market reageret meget moderat på ebola-nyheden. Måske anses epidemien trods udfordringerne for at være ret lokal, og markedet forventer ikke den tiltrængte hurtige hjælp fra disse selskabers side?
(Denne tekst kan om nødvendigt flyttes til et forum, der passer bedre til emnet).
https://www.nytimes.com/2026/05/17/world/africa/ebola-congo-uganda-who-public-health-emergency.html
Jeg har fulgt med i denne her på det sidste, selve forretningskonceptet er interessant. Kunstig mangel ved altid at sælge lidt færre biler, end kunderne er villige til at købe. Bundlinjen vokser ved at hæve priserne mere end omsætningen. Den nye elbil-model bliver vist præsenteret designmæssigt i denne måned, og den har delt vandene på internettet. Det betyder dog ikke det store; det ville være interessant at vide, hvad kunderne – de ultrarige – mener om den nye retning.
Jeg er ret sikker på, at Trumps team har eksperter i teknisk analyse. Alt for ofte kommer Trumps markedsvendende/bevægende “pump”-beskeder lige ved betydelige støtteniveauer til at det kan være en tilfældighed. Eller også lider jeg af alvorlig bekræftelsesbias. Under Trump-æraen er konspirationsteorier i øvrigt blevet en helt normal del af hverdagen.
På billedet ses SPX på et 1-minuts chart:
Trumps besked kom næsten præcis kl. 22:00, hvilket er dagens bund: