Frågor, fasa och hyllningar gällande kurser och deras förändringar (Del 4)

Jag tycker detta är en intressant och tankeväckande tweet om AMD, om hur det har gått under olika år och hur avkastningen ser ut för hela investeringshistoriken:

https://x.com/InvestingVisual/status/2010718408426271204
image
image
image

7 gillningar

Där skulle man förstås kunna säga att en uppgång på över 150 % på en månad fungerar som ett varningstecken, då liknande förändringar hör till kategorin paraboliska raketer. Oftast gäller att ju större uppgången är, desto kraftigare blir korrigeringen vid något tillfälle. Visst betyder det inte att aktien inte skulle kunna stiga ännu mer; till exempel var ABAT ett välkänt fall som nämndes på forumet förra hösten, som steg ca 380 % på en månad, men direkt efteråt följde ett fall på ca 70 %. :grinning_face:

5 gillningar

Härligt, IREN 51 USD :flexed_biceps::rocket:. Någon sorts pump-and-dump på gång på X, men många verkar tro på fundamenta också. Som den pappershand jag är sålde jag 1/4 nu. Har köpt i 4 omgångar efter jul.

6 gillningar

https://forum.inderes.com/t/the-trade-desk-built-for-what-matters/60679/21?u=sijoittaja-alokas

Om ni vet något om TTD, välkomna att diskutera. :smiling_face_with_sunglasses:

image

Den kan väl inte sjunka mer?

mvh ex-hyzonist

5 gillningar

Sepe 7 lax idag, face it. Det är inte bra för människan att vara kontantgubbe i längden.

11 gillningar

Från ett mer exotiskt håll finns ett bolag inom försvarssektorn i min egen portfölj, finska Bittium. Försöker hänga med de större i fråga om avkastning, YTD +14 %, 3-årsavkastning knappt +700 %.

10 gillningar

Digitalists kurs är intressant att följa, låg omsättning och vilda rörelser (huvudsakligen nedåtgående rörelser)

image

Hacksaw ATL, efter Q3-rapporten har det burit utför ganska rejält.

image

7 gillningar

Nordea laddar för att bryta 17 €, kanske redan den här veckan :cowboy_hat_face:

5 gillningar

Herregud, det så kallade ”skitbolaget” Nokian Renkaat under de senaste 6 månaderna: + 68 % !!

I samband med Q4-resultatbesvikelsen i februari förra året kapade analytikern Rauli riktkursen med 25 % och blev ”permanent” pessimistisk gällande vinsttillväxten, och har i stort sett hållit fast vid den synen på verkligt värde. När kursen korrigerade uppåt igen under sommaren var det logiskt sett dags att vända rekommendationen till negativ. Modellportföljen sålde direkt. Och även efter det har kursen gått upp cirka 31 %!

Egentligen var syftet med mitt inlägg att hylla kursen för att den har stigit så snyggt, trots att det i mitt eget huvud mest har känts som motgångar hela året när jag noga har följt Raulis analyser.

Tur i oturen att jag inte har sålt, då jag inte anser att den ursprungliga tesen har ändrats så radikalt. Så på sätt och vis trodde jag mer på 2024 års Rauli än på några datapunkter och 2025 års Rauli. Det skulle verkligen inte förvåna mig om jag har hamnat på rätt sida av helt fel anledningar :joy: . Alla vinster räknas dock :money_bag: :money_mouth_face:

33 gillningar

Norska oljebolagens rakbladstunna uppgång värmde i sinnet idag. Med hänvisning till föregående inlägg måste Nokian Tyres lägga fram riktigt starka siffror för att den senaste tidens kursuppgång ska vara motiverad. Det räcker inte med till exempel 10 cent i EPS för Q4. Intressant hur skräpbolagen har varit de bästa vinnarna på sistone.

4 gillningar

Din blick verkar vara lite väl kortsiktig. Börsen ser ju längre framåt än så. Själv antar jag att det redan finns stora förväntningar inbakade i Q1-resultatet.

Se till exempel länken nedan om den kalla och snöiga perioden i Central- och Östeuropa. Kursen började rusa där kring trettondagen.

Edit. Det där är ju målmarknaden, och vad är väl ett mer gynnsamt läge än exceptionellt väder där man får ”halka runt” utan åretruntdäck (four season-däck).

11 gillningar

Buffett köpte för en tid sedan aktier i fem japanska bolag, en andel på ca 10 % i varje bolag. Värdet på dessa har stigit och stigit, och under de senaste 6 månaderna har bolagens kurser stigit med 33–66 % per bolag. Själv är jag med i alla dessa fem med en ren följa-efter-strategi med ungefär lika stora belopp. Utvecklingen har verkligen varit svindlande.

image

28 gillningar

PayPal har visat mig fingret på ett par olika sätt :frowning:

image

22 gillningar

Skärmdump 2026-01-14 kl. 10.57.19
bild
SOOSSI !

![bild|506x500](upload://iLMB58Gi2

12 gillningar

En liten brand i salongsvagnen, men this is fine i sin helhet.

image

50 gillningar

Det verkar ha blivit femårslägsta för Evo. Det har varit ett patetiskt papper att äga och ibland har man klivit av helt, men den har alltid hittat tillbaka till portföljen.. när den är så billig och spelarantalen är på ATH!

28 gillningar

UBS har sänkt riktkursen till 500 kronor, vilket troligen pressar kursen. Ett bra tillfälle att öka innehavet alltså, så jag fyllde på igen trots att även de tidigare köpen ligger mer än 30 % back. P/E under 10 och spelarantalen är verkligen på ATH, och dessutom väcker Kenneth Darts manövrar i Flutter förundran (på ett positivt sätt).

Troligtvis är det här ännu en misslyckad investering i min investerarkarriär. Nåja, som tur är är det bara pengar.

15 gillningar

Silverpriset har spräckt drömgränsen på 80 dollar med besked och vi är redan inne på ett nytt tiotal. En uppgång på 200 % på 12 månader.

10 gillningar

Duell i måttlig nedgång med måttlig omsättning efter dagens resultat.

image
image

6 gillningar