Jag konsumerar, alltså är jag? Ekonomins filosofi

Hälsningar till alla!

Jag funderade på att det vore bra att ha en tråd på forumet även för funderingar kring ekonomins filosofi. Denna tanke uppstod från en artikel jag nyligen läste i Helsingin Sanomat (Ajattelun alennustila, tyvärr bakom en betalvägg), som behandlade urholkningen av filosofiskt tänkande. Därför kände jag det nödvändigt att anstränga mina hjärnceller lite och utmana mig själv att reflektera över de dolda antagandena bakom ekonomin. I en hektisk vardag och ett “swipe”-samhälle skulle det nog finnas efterfrågan på denna typ av tänkande.

Resultatet blev en artikelserie om grunderna i ekonomins filosofi, varav jag just publicerade den första delen. Jag betonar att jag är en total nybörjare i mina filosofistudier, men jag hoppas att texterna kan öppna upp grundläggande principer bakom ekonomin, inte bara för mig själv utan även för er forummedlemmar. Och det skulle vara jättefint om vi kunde få till en diskussion om ämnet här.

Här är texten som behandlar pengar och lycka: Taloustieteen filosofian perusteita, osa 1: Kell’ onni on, se rahakirstun päällä istuu? - Inderes

89 gillningar

Nu har vi ett ämne som gör det värt att registrera sig :slight_smile:

“Pengar gör en inte lycklig, men brist på pengar gör en olycklig” är väl en gammal visdom som jag skulle sammanfatta den första delen av den där artikelserien med. Samma sak berörs av ett uttryck som man skulle kunna använda för att motivera varför finländare är världens lyckligaste folk: “Ju billigare drömmar, desto rikare är du”.

Men om vi går djupare, när tycker du att en människa har för mycket pengar/förmögenhet? Var går gränsen där mängden tillgångar börjar orsaka depression, sorg och apati? Om du inte behandlar ämnet i kommande delar av din artikelserie, skulle du kunna berätta det här?

25 gillningar

Vilken guru han är..

Varför uppstår behovet av att äga?