Ifølge en artikel fra Morningstar er Kone undervurderet. I linket findes de 10 mest undervurderede virksomheder i Norden, hvor også Sampo er kommet med på listen:
https://global.morningstar.com/en-nd/stocks/10-most-undervalued-nordic-stocks
Ifølge en artikel fra Morningstar er Kone undervurderet. I linket findes de 10 mest undervurderede virksomheder i Norden, hvor også Sampo er kommet med på listen:
https://global.morningstar.com/en-nd/stocks/10-most-undervalued-nordic-stocks
Administrerende direktør Delorme har foretaget aktiekøb for et stort beløb ifølge en pressemeddelelse offentliggjort i går aftes:
![]()
Her er en tanke om KONE, som blev ved med at køre rundt i hovedet på mig efter kvartalsregnskabet og Timo Huhtämäkis indlæg.
Mange betragter stadig KONE primært som en elevatorproducent. Jeg er dog begyndt at overveje, om dens vigtigste konkurrencefordel i fremtiden ligger et helt andet sted.
I kvartalsregnskabet talte KONE igen om netværksforbundne enheder, forebyggende vedligeholdelse, AI-assistent og digitale værktøjer til servicering. Først tænkte jeg, at det bare var tidens “AI-snak”, men jo mere jeg undersøgte det, jo mere interessant begyndte det at se ud.
Hvis elevatorer og rulletrapper er konstant online, genererer de enorme mængder data:
Når denne data akkumuleres fra millioner af enheder over flere år, kan den udnyttes til forebyggende vedligeholdelse og planlægning af teknikernes arbejde. Kunstig intelligens er her snarere et værktøj end selve konkurrencefordelen.
Sagen bliver interessant, hvis TKE-handlen realiseres. Det fusionerede selskab ville have omkring 3,2 millioner enheder under vedligeholdelse og et af verdens største servicenetværk. Hvis disse datamasser over tid kan fås til at fungere som en samlet helhed, taler vi om et læringsmiljø af en helt anden størrelsesorden, end nogen ny konkurrent kunne opnå.
Jeg vil dog ikke endnu påstå, at KONE er den ubestridte markedsleder på dette område.
Otis ser ud til at føre, når det kommer til antallet af offentligt annoncerede netværksforbundne enheder, og også TK Elevator og Schindler investerer massivt i samme retning.
Derfor interesserer konkrete målepunkter mig fremover mere end blot AI-omtaler:
For mig er det mest interessante spørgsmål ikke længere:
“Hvor mange nye elevatorer sælger KONE næste år?”
Men derimod:
“Kan KONE opbygge verdens mest effektive digitale servicenetværk?”
Det ville være interessant at høre kommentarer fra især dem, der kender elevatorbranchen eller arbejder med ejendomsdrift. Kan denne udvikling allerede ses i praksis, eller er det stadig mere et fremtidigt potentiale?
Hannu Angervuo har skrevet om Kone og især om forholdene vedrørende TKE-handlen ![]()
Et vigtigt spørgsmål for investorer opstår, når den mulige fusion realiseres i første halvdel af 2027. Hvordan vil kursen på Kones B-aktie reagere, når TKE’s sultne “gribbeejere” begynder at sælge de 270 millioner B-aktier, de har modtaget som vederlag for handlen?
Underoverskrifter:
1. Kursen vendte mod fald allerede på annonceringsdagen
2. Udenlandske ejere har reduceret deres ejerandel
3. Køberens kurs falder, målets stiger
4. 270 millioner nye aktier søger en køber
Her er Ilkka Sinerväs artikel om Kone og virksomhedens konkurrenter ![]()
Underoverskrifter:
Handlen vil skabe verdens største elevatorvirksomhed. Indgriben fra konkurrencemyndighederne anses for at være den største risiko ved handlen.
@kilpikonna har lavet en ny video om Kone ![]()
Kone køber TK Elevator for 29,4 milliarder euro. Det er Finlands største virksomhedshandel nogensinde, og den ændrer Kones balance fuldstændigt.
Kone har i årtier været en exceptionel virksomhed! Stor indtjening med en lille kapitalbase, nettokasse på bbalanceen og en afkastning af den investerede kapital på næsten 27 procent.
Nu binder virksomheden en enorm mængde ny kapital i TKE.I denne video vurderer jeg ikke Kones aktiekurs og giver heller ikke et kursmål. Jeg gennemgår forretningskvaliteten, voldgraven, udbyttet og hvad TKE-handlen gør ved kapitalafkastet. Til sidst får Kone point ud fra den samme kvalitetsscreening (Laatuseula) som de andre virksomheder i serien.
Jeg gennemgår også, hvad der er sket efter offentliggørelsen af handlen: Det amerikanske justitsministeriums (DOJ) konkurrenceafdelings undersøgelse, Schindlers modstand og hvorfor den endelige handelsstruktur kan afvige fra den oprindelige.
INDHOLD:
0:00 Finlands største virksomhedshandel
1:14 Kone er egentlig ikke en elevatorvirksomhed
3:10 Voldgrav: installeret base
3:56 Kina — et problem, der ikke gælder hele virksomheden
4:45 Kapitalafkast: ROE, ROCE og ROIC
6:00 TKE-handlen: hvad de 29,4 milliarder består af
8:38 Hvorfor Kone køber TKE
9:58 Myndighedsrisiko og Schindler
13:05 Synergier: 700 millioner euro
14:35 Udbytte efter handlen
16:35 Fire indikatorer, jeg følger
18:45 Kvalitetsscreening: point
20:00 Konklusion
KONE – kvalitetsselskab til en rimelig pris?
Finlands historisk største virksomhedshandel har ikke givet medvind til KONEs aktiekurs. Investorerne ser megatransaktionen som en faktor, der øger selskabets risikoprofil.
Jeg har skrevet en analyse af selskabet til Salkunrakentaja.
Kones finansdirektør Ilkka Hara fortæller om sit selskab som investeringsobjekt
\n\nKONE sijoituskohteena | Pörssisijoittajan viikko 11.9.2026 - Inderes