Klarna Holding AB

Jag anser också att Klarna är missförstått. I grunden är det en bättre affär för konsumenten att använda Klarna än att använda kreditkort, eftersom Klarnas intäktsström främst kommer från avgifter som tas ut från handlarna, och inte från kreditkortsräntor och avgifter (med undantag för Fair Financing där det tillkommer både en avgift från handlaren + ränta).

Jag är själv inne på samma linje. Klarna är ett svenskt företag (även om det är listat i USA) och har sin utgångspunkt i Europa.

GMV (bruttovaruvolym) i USA växte med +39 % jämfört med föregående år, medan tillväxten i resten av världen var +31 %. Amerikanska konsumenter är mångdubbelt mer värdefulla än konsumenter i till exempel Europa. Jag tror själv att Klarna fortfarande har en lång landningsbana framför sig i USA. Här finns också fin optionalitet utöver ren Buy Now, Pay Later-verksamhet (fair financing, bankverksamhet, reklam).

Klarna gjorde sitt första positiva resultat under Q1, och när företaget växer i nuvarande takt tror jag att bolaget kommer att tjäna riktiga pengar i framtiden när verksamheten skalas upp (t.ex. antalet anställda minskar). Värderingen är också ganska måttlig, med ett marknadsvärde på 6,2 miljarder och en omsättning på 3,5 miljarder förra året.

13 gillningar