Klarna Holding AB

Hoppade på Klarna förra månaden med en lite större position. Det känns som att marknaden inte riktigt lyckas måla upp en tydlig bild av vad Klarna faktiskt är.

Aktien verkar prissättas främst som ett extremt riskfyllt kreditbolag, och de största rubrikerna handlar mest om hur Klarna (och liknande företag) bär ansvaret för privatpersoners kreditproblem. De frestar folk till synd, de där rackarna.

Själv ser jag Klarna som något som liknar hur banker skulle kunna se ut i framtiden. Klarnas app är imponerande. Kassaflödet borde komma alltmer från marknadsföringsintäkter, eftersom det är först på senare tid som Klarna har börjat växa ordentligt i USA. Därmed bör Klarnas intäktsström ha ytterligare ett ben att stå på utöver krediträntor och avgifter från företag.

Det känns lite dumt att snart få tillgång till en lönsam och attraktiv tillväxt till en värdering på cirka sex miljarder. Jag valde dock den vägen att de negativa rubriker (och kursnedgången inför IPO) har gjort sitt, pressat ner kursen, och att en uppgång kan börja från dessa nivåer.

Ett varmt tack och rekommendation för Inderes Iikka Numminens Klarna-podd från april. Innan avsnittet hade jag bara ögnat igenom Klarna snabbt, men det gav en skjuts att undersöka saken närmare.

Acquired gjorde också en utmärkt podcast om Klarna för ett par år sedan. Även om den podcasten är gammal gjorde den ändå intryck på mig och gav mig en visshet om att Klarnas framgång åtminstone inte faller på bristande innovationskraft från VD:ns sida.

Kräver nog ett Spotify-abonnemang.

12 gillningar