Tack @DayTraderXL för det senaste TA-tipset om Konecranes! Företaget har varit under övervägande för mig ett tag, och tack vare ditt tips missade jag inte ett bra köpläge. ![]()
Bra utfrågning om kommunikation @Antti_Luiro !
Detta rekommenderar jag även till andra analytiker.
Tack för kapitalmarknadsdagen, Inderes! Ett fantastiskt evenemang, jag var imponerad av presentationerna och svaren. Fortsättning i Inderes-tråden, tack redan för scenariodiskussionen @Verneri_Pulkkinen
Tack till alla för första halvan av året och en Solig Midsommar.
![]()
Jag hoppas att ni bara orkar vara ihärdiga. Forumet har cirka 23 000 användare, varav inte alla har sett alla diskussioner, har glömt dem eller är bara nya medlemmar och färska investerare.
En sådan ihärdig förklaring och repetition av saker tillför enligt min mening just det mervärde som Inderes kan använda för att sticka ut som en främjare av folkkapitalism och få fler (premium)medlemmar till sin gemenskap. ![]()
Jag tycker att man kunde ägna sig mer åt sådant här, t.ex. genom att regelbundet lyfta fram videor från investeringsskolan och gamla artiklar om grundläggande saker. Nu har det en gång med pietet gjorda utmärkta materialet blivit lite dammigt i arkiven. ![]()
Jag upprepar gärna saker, men jag skulle önska en saklig och vänlig ton i diskussionerna från alla medlemmar i gemenskapen. Under årens lopp har det börjat irritera mig alltmer när man kommer med “pistolerna smällande” med en negativ ton för att framföra sina egna åsikter eller bara för att vara spydig. Idag känns det som att oavsett vilken media eller sociala medier man öppnar, så väller det ut fruktansvärt negativt skit från varje kanal. Här på vårt forum har den allmänna stämningen ganska väl hållits på den positiva sidan, men visst har denna långa kamp med hesulin gradvis börjat sänka stämningen alltmer. Det har ju inte varit någon höjdare på många år.
Jag skulle ändå önska att vi försöker hålla oss positiva här. Kritik får och ska ges, men även den kan formuleras sakligt. Jag har själv använt forumet mycket aktivt ända sedan det grundades, men nu under det senaste året har jag vid flera tillfällen konstaterat att tiden kunde ha använts bättre än att plöja igenom någon negativt laddad diskussion. Tack alltså till alla som orkar kämpa mot sociala mediers negativa flöde och håller diskussionsnivån uppe här! Fortfarande är diskussionerna på denna plattform på en helt annan nivå än vad man i genomsnitt ser på internetforum. Jag hoppas att situationen fortsätter att vara så här ![]()
Din statistik talar fint för sig själv. ![]()
Du lyssnar fortfarande intresserat (konstaterat live) på vad den andra har att säga - det är alltid ett bra drag hos en människa.

Av statistiken är kanske den mest betydande siffran hur svårt det är för @Atte_Riikola att få en like. Endast 0.51% av de meddelanden han läser förtjänar den allra högsta utmärkelsen. Som jämförelse kommer 3.59% av sökande in på Harvard.

Jag tror och hoppas att denna herre redan har fått mycket välförtjänt beröm, men som en storanvändare av forumet och en minoritetsägare i Inderes vill jag ändå dela med mig av mitt eget tack till användaren @_TeemuHinkula.
En mycket aktiv start i Inderes nominerings- och ersättningskommitté för aktieägare, till exempel i form av ett poddbesök och intressanta, och förmodligen mödosamma, blogginlägg. Naturligtvis arbetar han också aktivt till förmån för hela Gemenskapen, organiserar möten och påverkar på många olika forum i riktning mot Gemenskapen och företagen, för att bara nämna några saker.
Engagemanget inom ramen för hans roll för att utveckla Inderes och tjäna vår Gemenskap syns tydligt. Jag uppskattar det och lyfter på hatten högt – fortsätt på samma sätt! ![]()
Tack @KarhuKakstoista så mycket för de upplyftande orden.
Som @JHeiskanen har sagt är det intressant att syssla med saker relaterade till Inderes. Investering i sig är en mycket intressant sysselsättning. Avkastningspotentialen skapar naturligtvis ytterligare gnista till det.
Eftersom investeringar generellt är förknippade med mycket osäkerhet är det fantastiskt att vi har en sådan här gemenskap tillgänglig, där information finns tillgänglig och där man kan bolla sina egna tankar.
Jag skulle vilja spendera mer tid med investeringsrelaterade frågor. Jag gillar generellt inte uttrycket “jag har inte tid”, eftersom alla har lika mycket av den; det handlar mer om prioritering. Men när jobbet snurrar på har jag märkt att min kognitiva hjärnkapacitet helt enkelt tar slut för att fokusera djupare på investeringar. Även om jag passivt följer saker hela tiden, så koncentreras mitt mer aktiva skrivande och andra aktiviteter mer till semestrar, som jag lyckligtvis har ganska gott om i mitt yrke.
Därför värmer det extra mycket att läsa att någon har upplevt att detta engagemang har varit till nytta även för andra. ![]()
Tack igen @Juha_Kinnunen för att du orkade svara oss som är oroliga över Mallisalkkus framfart, och dessutom på en helg. Ämnet börjar nog vara ganska uttömt i allas ögon, nu borde vi bara ge arbetsro och lugnt vänta på resultaten, tyvärr kom bara Qt:s negativa besked precis på fredagen. Jag hoppas dock att Inderes-folkets humor fortfarande räcker till för innehållet i meme-tråden, jag tror inte att någon menar något illa, ämnet är bara för läckert för mememakarna.
Jag lyfte också Juhas kommentar hit, för det han säger är säkert sant, det vill säga att kritik kommer vid misslyckanden, men tack sällan vid framgångar. Forumet kan dock på ett sätt ses som analytikernas arbetsplats, de arbetar i en serviceyrke när de svarar på våra frågor här, det vill säga vi forummedlemmar är kunder. En omfattande rapport är alltid en betydande intellektuell prestation från en analytiker och bara publiceringen förtjänar tack, även om man inte behöver hålla med om allt. Det är sällan vi underlåter att tacka servicepersonal i verkliga livet.
Till detta måste dock läggas att finländare helt enkelt inte är lika artiga i vardagen som i många andra länder, och till exempel ersätts ordet “please” oftast bara med konditionalis när man ber om något. Det är förvånansvärt svårt för mig själv att lägga till “please” när jag talar engelska, eftersom jag reser ganska sällan.
Som ett exempel från vardagen kan jag nämna att det är väldigt svårt för finländare att säga tack när den som går före medvetet håller dörren öppen för dem. Jag menar inte situationer där den som går före låter den som kommer bakifrån gå först, då är även en finländare nästan tvungen att tacka🙂. Utländska turister tackar till och med rikligt för denna uppmärksamhet. Jag har gjort lite empirisk forskning om detta, eftersom jag ändå besöker Stockmann dagligen🙂.
När man först blir medveten om saker kan var och en av oss sträva efter att bli bättre, artighet hör inte bara hemma, till vänkretsen eller till den egna arbetsplatsen, man ska vara artig även mot okända människor.
Som en sista kommentar kan man konstatera att hjärt-emojin naturligtvis på ett visst sätt ersätter tack i nätvärlden, ibland känns det bara som att det inte räcker. Jag har skrivit om detta tidigare i kafferummet, alla hittar säkert sitt eget sätt att tacka, om det känns som att hjärtat inte räcker.
Jag väntar med spänning på om andra nordbor hittar till Inderes flerspråkiga forum, då kan jag ordentligt observera om det finns skillnader i sedvanor🙂
Detta skulle ha gått till tråden Tack Inderes-gemenskapen för toppjobbet, orkar du flytta @Sijoittaja-alokas, please !? Jag lyckades flytta det själv så Alokas kan fortsätta sina skönhetssömnar ![]()
[quote=“Samtheman2, post:2435, topic:17104”]
@Tuulikki_Rautiainen var med i intervjun för podcasten Kuka täällä johtaa? (Vem leder här?). Avsnittet publicerades 20.10.
[/quote]
Det var en intressant intervju om dig, @Tuulikki_Rautiainen, och din arbetsroll på Inderes i podcasten Kuka täällä johtaa? (Vem leder här?).
Tack för att du gör ditt jobb med passion.
Som aktieägare vill jag tacka och berömma din expertis och tydlighet. Din målmedvetenhet och visionära inställning till de frågor du leder framgick utmärkt under intervjun med konkreta exempel.
edit. korrigerat Tuulikkis korrekta användarnamn
Jag hatar ordet toxisk, men i Bittium-tråden har det smugit sig in en märklig underton, där analytikern förväntas vara någon slags kursdrivande cheerleader och kritiseras om rekommendationen inte är i linje med ens egna önskemål. (Friskrivning: jag äger Bittium)
Därför var det trevligt att läsa meddelandet nedan:
Tack @Lars74 och lycka till @Juha_Kinnunen!
Många gånger har jag tänkt att man borde dela ut tack till människor som delar med sig av sin kunskap på forumet. Det har inte riktigt funnits en kanal där man kunde ge feedback. Även ris hör ibland till livet och det är bra att få dem, om än i en konstruktiv anda. Eller så kan man ge antingen det ena eller det andra till en sak, ett fenomen, vad som helst.
Investering är för många av oss antingen ett arbete eller en hobby och ofta en mycket ensam sysselsättning. Den egna kompetensen kan vara mycket lätt, man börjar från grunden eller så är man redan i den mer erfarna avdelningen. För oss alla kommer dock saker upp där någon annan är klokare. Man har gjort karriär i något företag, man har gjort misstag och man har lyckats. Få gör det dock ensamma. Här finns många åsikter om olika saker, många opinionsbildare och framför allt experter. Det finns besvikelser och anledning till glädje. Kan man ge feedback?
Jag vill först och främst tacka Vinopino och Lexus. Helt otrolig kompetens hos båda. Det finns förstås många andra också, men dessa två kan man bara uppskatta.
Iikka har varit en riktigt lyckad rekrytering för Inderes.
Riktigt trevlig kille även live, som tur är “lite” lugnare än de överaktiva Alokas och Vepu. ![]()
Jag skulle kunna tacka honom för vad som helst, men nu vill jag tacka Iikka speciellt för de videor han har gjort, till exempel på sin egen YouTube-kanal förr i tiden och nu på Inderes kanal om bland annat Duolingo. Nu senast har han gjort en video om Edenred i sin bekanta högkvalitativa stil. ![]()
EDIT: 23.1. @Iikka_Numminen, du märker inte heller någonting eller så är du van vid sådant här hype ![]()
![]()
Idag:
Iikka, glöm inte dem som lyfte upp dig till toppen. @Pohjolan_Eka
Hatten av för communitymedlemmen @Paapaa för ansträngningen och tålamodet i tråden ”Med eller utan utdelning?”. ![]()
En stödmedlem i “Återköpspartiet” tackar
![]()
”Månntro @Mikael_Rautanen ger en extra bit av någon smaskig ugnspizza till den här byggarkillen @Daniel_Vaha-Antila? Taniel hade ju gjort en så saftig sammanfattning av oljeröran och Helsingforsbörsens utveckling”, undrade Lyly efter att ha läst Daliels lääääääänga analys.
Immo hade suttit uppe hela natten och snackat med sin nya kompis Chat GPT om Nordeas och Mandatums motståndskraft i den här nya krisen, men människo-Taniels sammanfattning var nog helt överlägsen. Immo var också säker på att Mikael belönar sina duktiga medarbetare på andra sätt än bara pizzabitar, även om en sådan kväll med det egna gänget med gott vin, mat och sällskap säkert är toppen.
I Kainalniemi har bra arbete vanligtvis belönats med mindre kritik. Eller ett grymtande, om prestationen har varit riktigt jädrans bra.
Tack Daniel för ett toppjobb ![]()
Den här nya vyn för ägare, som åtminstone är ny för mig, är verkligen fantastisk. Man kan enkelt se vilka som har minskat, vilka som har ökat, och vilka som helt har tagits bort från listan. Jag hoppas att den också uppdateras snabbt.
Tack!