Hej Johannes,
Du har utvivlsomt analyseret modellen grundigt, og logikken fungerer præcis som du beskriver. I dette tilfælde er der dog tale om en egenskab ved modellen og ikke direkte en fejl. Min model inkluderer 2024 cash flow, indtil jeg indtaster 2024 balancen, så den tager højde for det cash flow, der er genereret i 2024. KH-Koneet og NRG rapporterer under FAS (Finsk Regnskabsstandard), så i de selskabsspecifikke DCF-modeller er nettogælden ikke sammenlignelig med de tal, der præsenteres i KH Group-koncernens delårsrapporter, men balancen skal hentes fra datterselskabernes årsregnskaber. KH-Koneet offentliggjorde sit årsregnskab meget tidligt i år, hvilket resulterede i, at selskabets model har taget højde for balancepositionen ved udgangen af 2024. På billedet, du delte, afspejler NRG’s nettogæld stadig situationen ved udgangen af 2023. Nu hvor du har bragt det op, ville det nok være en mere logisk løsning at præsentere det som en reduktion af 2024 cash flow fra nettogælden (fra et fair value-perspektiv ville resultatet dog være det samme). Da jeg byggede de selskabsspecifikke modeller, troede jeg ikke, at de ville blive gransket så nøje.
Hej Johannes,
Du har utvivlsomt analyseret modellen grundigt, og logikken fungerer præcis som du beskriver. I dette tilfælde er der dog tale om en egenskab ved modellen og ikke direkte en fejl. Min model inkluderer sidste års cash flow, indtil jeg indtaster sidste års balance, så den tager højde for det cash flow, der er genereret sidste år.
KH-Koneet og NRG rapporterer under FAS (Finsk Regnskabsstandard), så i de selskabsspecifikke DCF-modeller er nettogælden ikke sammenlignelig med de tal, der præsenteres i KH Group-koncernens delårsrapporter, men balancen skal hentes fra datterselskabernes årsregnskaber. KH-Koneet offentliggjorde sit årsregnskab meget tidligt i år, hvilket resulterede i, at selskabets model har taget højde for balancepositionen ved udgangen af 2024. På billedet, du delte, afspejler NRG’s nettogæld stadig situationen ved udgangen af 2023. Nu hvor du har bragt det op, ville det nok være en mere logisk løsning at præsentere det som en reduktion af 2024 cash flow fra nettogælden (fra et fair value-perspektiv ville resultatet dog være det samme). Da jeg byggede de selskabsspecifikke modeller, troede jeg ikke, at de ville blive gransket så nøje. ![]()