Kauppasota on syttynyt – ja nyt pelissä on koko maailma


18 tykkäystä

Trumpetin tööttäilyihin voinee alkaa suhtautua samaan tapaan kuin oppi-isänsä:

“Never trust anything before Washington denies it” Tarkoittaa siis, että tiedotus ja todellinen asiaintila ovat useimmissa tapauksissa hyvin kaukana toisistaan.

10 tykkäystä

Tässä varsin realistinen kuva, miltä näyttää Suomen/EU:n näkökulmasta tuoreen USA-UK-kauppasopimuksen vanavedessä. Kyseinen ”sopimus” lähinnä löysä aiepöytäkirja ja väännöt jatkuvat. Syytä myös muistaa Trumpin tokaisu: UK sai näin edullisen sopimuksen, kun sillä alijäämä USA-kaupassa. Suomella ja EU:lla iso (tavarakaupan) ylijäämä.

Jutun lopussa ihmetellään pörssimarkkinoiden toipumista kauppasodan tuiskeessa. Ei ole ymmärretty, että tulevat muut vastaavankaltaiset kauppasopimukset sinetöivät taantumaa. Markkinoita ja pörssikursseja voi odottaa kohta takapotku.

18 tykkäystä

Onkohan tähän tullut mitään tarkennusta, mitä total reset tarkoittaa?

2 tykkäystä

50

9 tykkäystä

Nyt tuli iso kala verkkoon?

Ei tämä ole viety päätyyn asti, jatkoneuvotteluja on luvassa. Jos isot linjat saatu sovitua niin olis kova juttu.

Vai antaako kiina löysää ns. vaikeasti todennettavissa olevilla tempuilla kunnes trumpin kausi ohi?

Indeksit 2-4% ylös huomenna ei mahdotonta

Edit Kinuskeilla alkoi juuri press conference

37 tykkäystä

Kiinalaiset siis vahvistivat konsensusnäkemyksen in-depth keskustelujen jälkeen. Huomenna yhteinen tiedote jenkkien kanssa tulossa

Tämä ei varsinaisesti yllätä kun katsoo mitä on kerrottu ulos

26 tykkäystä

Eli toinen puoli kertoo sopineensa kauppasopimuksen ja toinen osapuoli kertoo sopineensa neuvottelujen jatkamisesta? Onhan tuo nyt hieman outoa käyttää otsikkoa “U.S. Announces China Trade Deal” jos kauppasopimusta ei oikeasti vielä ole tehty.

12 tykkäystä

Kyllähän tämä alkaa näyttää siltä, että kaksi maailman suurinta kauppamahtia ovat jatkossakin USA ja Kiina.

Euroopalla ja eurooppalaisilla osakkeilla täysi työ sutia peräkärrynä perässä.

6 tykkäystä

Kyllä se ainakin historiallisesti on ollut Kiinan osakemarkkina, joka on jäänyt sutimaan :smiley:

9 tykkäystä

Todella hyvä muistutus siitä, että kovakaan talouskasvu ei takaa hyviä tuottoja.

Aika monessa ketjussa käydään läpi makrodataa eri maiden osalta, etenkin talouskasvua, mutta talouskasvu itsessään ei ole oikotie onneen osakemarkkinoilla. Talouskasvun kanavoituminen yritysten voittojen kasvuksi on tärkeämpää.

11 tykkäystä

Eikai kukaan nyt oikeasti odottanutkaan, että Europpaa yhtäkkiä kuin tyhjästä olisi joku talousmahti? Kun vähän tehdään puolustusteollisuutta??

3 tykkäystä

EU on yrityksille pahempi kuin Trump – 45 % ”tullit” teollisuudelle ja 110 % ”tullit” palveluille | Kauppalehti

EU voisi olla vaikka mitä ilman tätä omaan naamaan potkimista: “IMF on arvioinut, että Euroopan sisäiset esteet vastaavat 45 prosentin tullia teollisuudelle ja 110 prosentin tullia palveluille.” Uutinen maksumuurin takana.

12 tykkäystä

En kyllä ymmärrä miten tämä tilanne eurooppalaisittain on missään vaiheessa muuttunut tai edes uhannut muuttua. Taitaa olla ihan tätä perinteistä keskustelun sekoittamista taas kerran.

1 tykkäys

Bloombergilla jo tietoa, pari pikauutista Kauppalehdestä:

  • 10:02***Bloomberg: USA alentaa tulleja kiinalaisille tavaroille 30 %:iin 145 %:sta 90 päiväksi

  • 10:02***Bloomberg: Kiina alentaa tulleja 10 %:iin USA-tuotteille 125 %:sta 90 päiväksi

35 tykkäystä

Tuossa siitä samasta

8 tykkäystä

Walter Bloomberg, tuo jokaisen suomi-retail-piensijoittajan ilmainen ja reaaaliaikainen blumma-terminaalikorvike, tarjoilee lyhyen yhteenvedon US-Kiina tilanteesta tänään maanantaina

37 tykkäystä

Alla olevassa jutussa, missä mm. kiinalaiset viranomaiset, maan vaikuttajat ja valtiomedia pitävät uutta kauppasopimusta Yhdysvaltojen kanssa voittona ja todisteena siitä, että heidän tiukka neuvottelulinjansa toimi. Julkisuudessa sopimus nähdään saavutuksena, jossa Kiina sai Yhdysvallat alentamaan tullimaksuja huomattavasti samalla kun Kiina lupasi purkaa omia vastatoimiaan.

Sopimus tuo jutun mukaan tilapäistä helpotusta (“yllätys”) kauppasotaan, mutta Kiinan viestit ulospäin ovat osin ristiriitaisia etenkin harvinaisten maametallien osalta, vaikka yhteistyöhalua korostetaan niin ulkomaiset tahot kokevat edelleen turhautumista Kiinan lupausten ja toimien väliseen ristiriitaan.

10 tykkäystä

Usa on tehnyt diilin Iso-Britannian ja Kiinan kanssa. Onko havaintoja, käyvätkö miten tiiviitä keskusteluja EU:n kanssa? Trump on keskittynyt haukkumaan EUta, mutta tuleeko diiliä ja millainen?

Olen hieman skeptinen näiden “diilien” massiivisuudesta. Useissa lähteissä niitä on kuvattu enemmänkin “concepts of deals” kuin “trade agreements”, jossa tuo “concepts of deals” viittaa Trumpin aiemmin lanseeraamaan “Concepts of plans” -käsitteeseen, joka kuvasi Trumpin faktisesti olemattomia “suunnitelmia” terveydenhuollon suhteen. Siis siihen savottaan, joka on massiivinen hämähäkinverkko erilaisia asioita ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Käytännössä tarkoittaa, että mitään oikeaa suunnitelmaa ei ole.

Alla yksi arvio brittien kanssa tehdystä diilistä.

To say this “deal” is tiny would be an understatement—it is microscopic. The United Kingdom is a relatively small US trading partner, only representing about 2% of American goods imports (that’s less than Vietnam, Taiwan, Ireland, India, or Italy), and this deal only reduced tariffs on about 14% of those British goods. The overall impact on US trade restrictiveness is functionally unnoticeable—the Trump administration’s quiet decision to indefinitely delay tariffs on Mexican/Canadian auto parts was roughly 5-6x more impactful. It would not be inaccurate to characterize this entire episode as basically a PR tour for slightly lower tariffs on Aston Martins & Bentleys.

Fakta on, että oikeat kauppasopimukset ovat todella pitkien neuvotteluiden tuloksia, joissa tehdään konkreettisia päätöksiä pykälistä, määristä, menettelytavoista, ristiriitojen ratkaisumetodeista, jne. Nämä Trumpin ns. “diilit” tuskin sisältävät sen enempää konkretiaa, kuin tariffien muuttamista - jotka Trump voi tehdä asetuksella - ja ne oikeat politiikat ja menettelytavat taustalla vaativat niitä asiantuntijoita ja pykälänvääntäjiä. Niiden suhteen asiat menevätkin monimutkaisemmiksi, kun pitää oikeasti miettiä, miten mikin asia vaikuttaa kuhunkin osapuoleen ja heidän eturyhmiinsä.

Trumpin diilit ovat siis enemmänkin aikomuksia tulevista tavoitteista, kuin mitään konkreettisia toimenpiteitä - poislukien tariffien muuttamista, joka on siis se helppo osuus - ja kaikki jatkotoimet voivat hyvin jäädä toteutumatta. Muistutuksena alla Trumpin ensimmäisen kauden diili Kiinan kanssa, jossa heidän piti ostaa 200 miljardin dollarin arvosta soijaa.

Two years ago, President Donald Trump signed what he called a “historical trade deal” with China that committed China to purchase $200 billion of additional US exports before December 31, 2021. Today the only undisputed “historical” aspect of that agreement is its failure. One lesson is not to make deals that cannot be fulfilled when unforeseen events inevitably occur—in this case, a pandemic and a recession. Another is not to forget the complementary policies needed to give an agreement a chance to succeed.

In the end, China bought only 58 percent of the US exports it had committed to purchase under the agreement, not even enough to reach its import levels from before the trade war.[1] Put differently, China bought none of the additional $200 billion of exports Trump’s deal had promised.

https://www.piie.com/blogs/realtime-economics/2022/china-bought-none-extra-200-billion-us-exports-trumps-trade-deal

23 tykkäystä