Man undrer sig virkelig over, hvordan salget i Sverige og Tyskland er gået så meget i vasken, konkurrencen i Tyskland er vel bare så forbandet hård. De burde bare flytte deres biler derfra til den finske side og brænde butikkerne af bag sig ![]()
Men bilsalget er jo også dykket i Finland og generelt på grund af den nuværende inflation…
Hedin rapporterede Q4-tal i fredags. Tabene på brugte biler fortsætter, som det ses af billedet. Årsagen er den samme som længe, nemlig tilbagekøbsaftaler og elbilernes lave avance.
Interessant nok nævner Hedin, at der er et stort udbud af brugte biler på markedet, hvilket presser marginerne. Kamux har til en vis grad kommenteret det modsatte (hvilket i sig selv er logisk), nemlig at når salget af nye biler er svagt (især i Finland), er der ikke tilstrækkeligt med brugte biler til rådighed. Hedin er naturligvis til stede på betydeligt flere markeder end Kamux.
Det er godt nok barskt og grimt, at Hedin taber 4 % på brugte biler. Det står forfærdeligt til hos andre bilforhandlere end blot Kamux.
Det refererer vel specifikt til den lave margin på nye elbiler? Hvorfor er den så lav, tvinger den hårde konkurrence fra Kina hele kæden til at nøjes med en lavere margin? Eller er det bare generelt svag efterspørgsel, hvor marginen forbliver lav på grund af lille volumen og store glaspaladser?
Uafhængigt af det er jeg ret forvirret over denne diskussion, altså er der for mange brugte biler til salg nu (hård konkurrence) eller for få (nye biler bliver ikke solgt, byttebiler kommer ikke på markedet)?
Det begynder at føles som om, at handel med brugte biler ikke bliver rentabelt under nogen omstændigheder. Er problemet ikke i virkeligheden, at folk ikke skifter bil så ofte, som den nuværende konkurrencesituation kræver? Det vil sige, at situationen enten løses ved, at folk begynder at skifte bil oftere, eller at nogle af selskaberne simpelthen lukker. Imens må vi så vente.
Der er sikkert mange årsager til stilstanden; når forbrugertilliden er lav, klarer man sig med den gamle bil “et” år til, og bilfeberen aftager mærkbart, når pungen er tom.
Dertil er værdien på især elbiler faldet så hurtigt, at hvis den er købt for lånte penge, kan bytteprisen være lavere end den resterende gæld, og så bliver der naturligvis ikke indgået nogen handel.
Jeg tror selv på, at overgangen til elektrisk kørsel kan sætte lidt gang i handlen; man kan trods alt allerede få helt fornuftige brugte elbiler til under 20k nu.
Som en sidste løs kommentar: bilbranchen og dens interesseorganisationer bliver ved med at råbe op om, at salget af nye biler skal i gang, ellers er der ikke gode brugte biler til lavindkomstgrupperne. Jeg vil sige, at vi sikkert klarer os med brugte biler på 2-x år importeret fra Europa; begejstringen over en ny bil forsvinder alligevel efter et par uger, og bilernes sikkerhed eller brændstoføkonomi forbedres ikke længere med en betydelig hastighed.
Det menes der i hvert fald ikke i denne sammenhæng; dette var specifikt kommentarer relateret til brugte biler, da de er relevante i forhold til Kamux.
Jo, i forhold til udbuddet/”salgskapaciteten” er der sandsynligvis for lidt efterspørgsel. I hvert fald set i et historisk perspektiv er efterspørgslen ikke et problem i Finland eller Sverige, da brugtvognsmarkedet i Finland er tæt på niveauet fra topårene, og i Sverige er det også på et gennemsnitligt niveau rent historisk.
Topledelsen er begyndt at købe aktier efter resultatkollapset. Har de bedre information, eller hvad skyldes det?
Er det væsentlige ikke fortalt der. Elregninger fra starten af året, værkstedsregninger på biler osv. oveni, så hvordan skifter man bil, selvom man har lyst.
Jeg overvejer ikke engang at købe bil på afbetaling. Ikke fordi jeg er velhavende, men fordi jeg hverken har brug for eller kan fordrage disse nye malkeskamler, som man måske kan forestille sig er biler. Vanvittigt dyre fejl, voldsomt værditab og andet unødvendigt pjat. Jeg klarer mig med en ældre, velfungerende bil. Selvfølgelig skal der være lidt stil og man skal skille sig ud.
Den almindelige finne vil fortsat være fattig, og derfor vil bilparken ikke blive fornyet, og Kamux vil ikke få succes, fordi folk simpelthen ikke har råd til at støtte denne forretning.