Kamux - På jagt efter forbedret lønsomhed (Del 2)

Det refererer vel specifikt til den lave margin på nye elbiler? Hvorfor er den så lav, tvinger den hårde konkurrence fra Kina hele kæden til at nøjes med en lavere margin? Eller er det bare generelt svag efterspørgsel, hvor marginen forbliver lav på grund af lille volumen og store glaspaladser?

Uafhængigt af det er jeg ret forvirret over denne diskussion, altså er der for mange brugte biler til salg nu (hård konkurrence) eller for få (nye biler bliver ikke solgt, byttebiler kommer ikke på markedet)?

Det begynder at føles som om, at handel med brugte biler ikke bliver rentabelt under nogen omstændigheder. Er problemet ikke i virkeligheden, at folk ikke skifter bil så ofte, som den nuværende konkurrencesituation kræver? Det vil sige, at situationen enten løses ved, at folk begynder at skifte bil oftere, eller at nogle af selskaberne simpelthen lukker. Imens må vi så vente.

Der er sikkert mange årsager til stilstanden; når forbrugertilliden er lav, klarer man sig med den gamle bil “et” år til, og bilfeberen aftager mærkbart, når pungen er tom.

Dertil er værdien på især elbiler faldet så hurtigt, at hvis den er købt for lånte penge, kan bytteprisen være lavere end den resterende gæld, og så bliver der naturligvis ikke indgået nogen handel.

Jeg tror selv på, at overgangen til elektrisk kørsel kan sætte lidt gang i handlen; man kan trods alt allerede få helt fornuftige brugte elbiler til under 20k nu.

Som en sidste løs kommentar: bilbranchen og dens interesseorganisationer bliver ved med at råbe op om, at salget af nye biler skal i gang, ellers er der ikke gode brugte biler til lavindkomstgrupperne. Jeg vil sige, at vi sikkert klarer os med brugte biler på 2-x år importeret fra Europa; begejstringen over en ny bil forsvinder alligevel efter et par uger, og bilernes sikkerhed eller brændstoføkonomi forbedres ikke længere med en betydelig hastighed.

3 Synes om