Kamux - På jagt efter forbedret lønsomhed (Del 2)

Ja, man skal måske ikke overfortolke en enkelt sætning fundet dybt inde i den omfattende rapport. Formålet med den er at beskrive den generelle dynamik i omkostningerne, det vil sige, at når volumen/omsætningen stiger, stiger provisionerne som udgangspunkt også.

Kamux offentliggør naturligvis ikke deres provisionsmodeller i detaljer; en person i branchen ville sikkert vide det, da disse formentlig minder meget om hinanden. Men for alle solgte biler får man under alle omstændigheder en grundprovision, og så er der, så vidt jeg forstår, både absolutte og/eller procentbaserede provisioner knyttet til både salgsprisen og avancen. Jeg mener at huske, at firmaet har sagt, at de absolutte euro dog vægter tungere, så præcis som @Vara-Paavi formodede, er der en højere avance på selve bilen (rautakate) i procenter på billige biler. Jeg husker ikke, at firmaet har kommenteret dette mere detaljeret end det.

Sælgerne vil helt sikkert hellere sælge dyrere biler (som naturligvis normalt også er nyere) under alle omstændigheder, da det er mere sandsynligt, at man kan sælge tillægsydelser sammen med dem. Og der er selvfølgelig særskilte provisioner for salget af disse tillægsydelser.