Nå, jeg kan også tage fejl, men jeg tror, at institutionerne efter roadmap’en er blevet så interesserede, at de ønsker en større mængde aktier og er villige til at betale præmien for det.
Der har også været stor aktivitet i dark pool’en på det seneste. Men hvem ved det?
Jeg måtte sove på det for at få mine tanker organiseret vedrørende IonQ. Det skræmmer mig lidt, hvordan de Masi holder hele sit virksomhedsimperium sammen. Udgangspunktet er dog, at de opkøbte virksomheder allerede har nået at skabe deres egen uafhængige forretning og har fået en vækstplatform i kvanteøkosystemet. Dvs. de Masi har ikke købt boblevirksomheder, men kvalitetsvirksomheder. Jeg prøver at tænke på et bear-scenarie for IonQ. En klassisk bjørne-kælketur for en aktie sker, når et “konglomerat” (som IonQ nu er et konglomerat i kvanteverdenen) ikke får solgt sine tjenester, har gæld og er nødt til at likvidere, dvs. sælge sin virksomhed. IonQ er ikke på vej ind i dette scenarie. Fordi det har kvalitetsvirksomheder og ingen gæld - og 3,6 milliarder i kassen.
Som virksomhed vil IonQ ikke længere havne i store vanskeligheder, fordi kvanteberegning ikke ville fungere ordentligt, f.eks. til optimeringsalgoritmer eller generelt til den private sektors behov. Fordi kvantemekanik er blevet brugt i atomure og sensorer osv. i mange årtier. IonQ har altså i løbet af året ændret sig fra et IonTrap-HW-selskab til et konglomerat inden for kvanteteknologi. Allerede den tidligere adm. direktør Chapman talte om en full stack - stak, men Chapman tænkte mere på “stakken inde i serveren”, dvs. HW+OS+applikationer. Under de Masis tid er der kommet en total stack med, dvs. de fysiske dimensioner - jeg mener skalerbarhed (Oxford Ionics), rum (Capella Space), den såkaldte gamle/allerede anvendte kvanteteknologi, dvs. sensing Vector Atomics, kvantenetværk (Lightsynq) osv.
Nu hvor jeg har skrevet dette ned igen, skræmmer det mig ikke længere. Når kassen er fuld, tager virksomhedsopkøb kun en del af kassen, og når man ved, at IonQ er en samling af kvalitetsvirksomheder. Min pointe er, at kursen meget vel kan falde til en tredjedel, men virksomheden vil ikke falde sammen og vil stige stærkere i det næste bull-marked. Her er man også nødt til at forvandle sig til en ny type småinvestor. For et par år siden overvejede vi her i tråden, om der overhovedet var noget at hente og nogen mening med denne kvantemaskine-sag. Nu er situationen selvfølgelig en anden, og kvantecomputeren er stueren, undtagen ifølge short-sælgere. Forresten, lagde I mærke til, da Stubb talte med Trump torsdag aften foran pejsen. Stubb nævnte udover isbrydere også kvantecomputere som en “accelerator” for AI (Stubb lobbyede for VTT’s IQM, godt, godt!), desuden talte Stubb om 6G-kommunikationsnetværk, nævnte Nokia og Ericsson. Isbrydere, 6G og anvendelser af kvantemekanik er en del af USA’s sikkerhedspolitik.
USA er tvunget til at investere bredere i kvanteteknologi, da Kina er et par år foran inden for netværk. De bygger faktisk stille og roligt et QKD-baseret kvantenetværk til eget brug og mellem forskellige BRICS-lande. Det er også interessant, at det er QKD-baseret og ikke PQC-baseret.
Amerikanerne indser, at de har travlt med at følge med, og derfor ville det ikke være overraskende, hvis IONQ og andre dygtige aktørers (disse er sandsynligvis meget begrænsede) omsætning i begyndelsen kom fra statslige og forsvarets netværksopgaver… kvantemaskiner ville så følge senere, når mere kraftfulde maskiner lavet med OI-teknologi bliver tilgængelige. Ifølge De Massise har interessen for dem været stor.
Rekrutteringerne viser, at man forbereder sig på alle slags statslige / forsvarsrelaterede projekter. F.eks. kom der i går information om rekruttering af en person til kontraspionage / lignende.
I sidste ende handler det for denne virksomhed om USAs sikkerhed i mange betydninger af ordet, så den går i hvert fald ikke ned.
Edit. Her er et uddrag fra et tweet om, hvem der køber de 93$ aktier, der blev tilbudt med præmie. Der er interesse.
Who bought all those shares?
The entire deal was purchased by Heights Capital Management, a U.S. institutional investor under the umbrella of Citadel, one of Wall Street’s most powerful hedge funds.
Altså den samme aktør som i juli, der øger sin investering 3 gange.
Kæmpe bump! Hver kvanteinvestor burde se dette, og en mere dygtig person kunne linke det til QC-tråden der .
Jeg havde også tidligere henvist til Gidney & Ekerå-papiret, f.eks. da jeg skitserede disse milepæle op imod IonQ’s roadmap.
Antal logiske qubits
Algoritme der åbnes op for
År (benchmarket mod IonQ’s roadmap)
~1 000
Små kvantedemoer, simpel HHL, lille-skala VQE/QPE, tidlige optimeringsdemonstrationer
2027-2028
~5 000-10 000
Betydelig real-world fordel inden for optimering og kvantekemi; Grover-lignende fordele i et bredere rum, optimistisk Shor unlock RSA1024-2048
2029
~20 000
“Sikker” Shor-RSA2048-mulighed, omfattende kvantekemi- og HHL-applikationer
2030
~100 000
Industriel kvanteutility: store simulationer, omfattende optimeringer, ECC/RSA-4096 osv.
Ingen udsigt endnu
Som det også blev nævnt i præsentationen ved brug af en lignende illustration, bliver Shor-unlock muligt “allerede” i 2028, og det ville bestemt være et punkt, hvor disse apparater begynder at have betydelig kommerciel værdi.
Her er endnu et tweet om, hvordan IonQ tager et stort skridt i Europa. I Italien lanceres Q-Alliance, et regeringsstøttet samarbejde mellem IonQ og D-Wave. Centret i Lombardiet forener to kvanteteknologier for første gang og placerer Italien i spidsen for kvanteudvikling i Europa, med et selskab fra denne kæde involveret.
Under IonQ’s ledelse udvikler over hundrede forskere applikationer til industri, sundhedspleje og produktion. Projektet styrker Europas selvforsyning og accelererer bæredygtig & åben forskning.
IonQ erobrer Europa; dets selskab ID Quantique har åbnet landets første nationale kvantekommunikationsnetværk i Schweiz. Tweetet fortæller, at Geneve Quantum Network forbinder CERN, Rolex og lokale universiteter via en 262 kilometer lang fiberrute – dette er ifølge tweetet ikke en test, men ægte infrastruktur.
IonQ’s teknologi spreder sig nu fra beregning til kommunikation og datasikkerhed, og selskabet er desuden stærkt involveret i opbygningen af det fremtidige kvanteinternet i hjertet af Europa.
Gode nyheder for Europa. Jeg har overvejet, om Finland også kunne udnytte denne gode kvantte-buzz bedre nu. Isbryderne blev erhvervet, men det ville være endnu bedre at få investeringer/samarbejde (i stor skala) fra en stor spiller som IONQ eller lignende her. Finland har dog en udviklet kvante-infrastruktur, og forskningen er tilsyneladende også af høj kvalitet.
Forhåbentlig ville IONQ (/Rigetti/D-wave) annoncere et infrastruktur- og samarbejdsprojekt af denne type med Finland og et finsk firma. Eller flyttede/styrkedes kvantekoncentrationen nu til Italien-Schweiz-aksen? Kvantefeltet kunne være det, der løfter Finland op af denne økonomiske elendigheds sump. Hjælp os IONQ!
I tweetet nedenfor tales der om, hvordan IonQ har været et ret stort samtaleemne på det seneste, og virksomheden ser ud til at have fart på inden for kvanteberegning. I dette kæmpe-tweet bemærkes det, at der i de seneste måneder er sket store tekniske fremskridt, f.eks. nye opkøb og aftaler, som kan forme hele branchens fremtid.
Tweetet gennemgår meget omfattende, hvad IonQ har gjort… lige fra gennembrud inden for fiberoptik og til det nye Tempo-system. Der er også opdateringer om virksomhedens samarbejder, finansieringsrunder og projekter inden for forsvarssektoren, som allerede nu har tydelige effekter på markedsandelen. Rapporten forklarer også, hvordan disse træk er forbundet med USA’s og dets allieredes kvantestrategier, og hvordan IonQ opbygger et forspring i forhold til konkurrenter som f.eks. IBM og Google.
Dette er en tweet-analyse af, hvilken retning IonQ bevæger sig i, og hvilke muligheder og risici der er forbundet med det. Det giver sandsynligvis et godt billede af, hvor hurtigt kvanteteknologien udvikler sig, og hvorfor netop IonQ kan være en af de virksomheder, der definerer hele branchens retning i de kommende år.
Dette er et slag mod narrativet om, at ‘detailinvestorer køber ind i kvant-boblen’ for dette firmas vedkommende. Jeg udtaler mig ikke om andre firmaer.
Spørgsmål @timontti, kan man nemt se fra disse tabeller over institutionelt ejerskab, hvor stor en andel institutionerne ejer af den samlede aktiekapital?
Din informationskilde viser situationen i slutningen af juni sammenlignet med den graf, jeg har lagt op. Under alle omstændigheder er ejerskabet betydeligt.
Den oprindelige kilde til grafen angiver omkring 52%, selvom kun andele over 5% er listet der, tror jeg. Beklager, at jeg ikke kunne gøre dette ordentligt, da det kun er et par procents afvigelse. Ps. Efter den nye emission er vi igen tættere på 60%
Læseanbefaling til investorer. Dette afslører mere end en pressemeddelelse, bl.a. Kølekravene er endnu mindre. Firmaet har proto-chips til den kommende 256-qubit maskine i laboratoriet, tingene skrider frem
I sidste ende markerer IonQs gennembrud et afgørende øjeblik for kvantecomputerindustrien: verdensrekord i qubit-ydelse på masseproducerbare chips bygget i standard halvlederfabrikker. Ved at opnå 99,99 % fidelity på enheder, der er enklere, mere stabile og mere robuste, har vi nu nået et kritisk vendepunkt på vores vej mod at skalere millioner af qubits inden 2030