Har någon erfarenhet av att öppna företagskonton och även att hålla dem öppna i Finland?
Detta har nu blivit ett problem, då företaget har haft ett konto hos Alisa i 2-3 år. Jag tog ut lite större summor på en gång för första gången i historien (femsiffriga, alltså inga miljoner än) och de började fråga om pengarnas ursprung och annat obligatoriskt som banker gör. Jag svarade snällt på frågorna. Efter en stund kom meddelandet att kontot skulle stängas.
Jag försökte öppna ett konto hos Holvi. De gick dock inte med på det, eftersom deras villkor uttryckligen förbjuder företag som huvudsakligen bedriver t.ex. trading och huvudsakligen även holdingbolag.
OP sparkade ut oss redan 2018. De erbjöd inte heller några förklaringar men jag antar att det är relaterat till penningöverföringar från och tillbaka till kryptobörsen.
Resten av bankerna är dyra för företagskonton och det är mödosamt att öppna ett konto. Hos Revolut finns ett konto och det fungerar men Nordnet vägrar att göra uttag till det utan kräver ett konto som börjar med FI som motkonto.
Vi är tydligen offer för den så kallade de-risking-policyn men vi är verkligen inte de enda. Enligt artiklar finns det flera företag vars konton har stängts – vissa är ganska stora och har varit verksamma länge.
Var har ni i praktiken kunnat få ett konto till ett rimligt pris och dessutom kunnat hålla kontot öppet?