Inderes kafferum (Del 8)

Under de senaste åren har jag börjat bli övertygad om att ”sociala medier-verksamheten” förr eller senare kommer att regleras med luskam. Så många tunga experter har börjat höja rösten i frågan, och såvitt jag förstår börjar nu även forskningsbevisen för skadligheten i vissa av de sociala mediernas funktionssätt vara övertygande.

De där förslagen på regleringsåtgärder har ju varit ganska intressanta, men i sig helt logiska när man tänker efter. Förutom att man skulle stycka upp teknikjättar och införa begränsningar för datainsamling och användning, föreslås reglering av ”oändligt scrollande”, automatisk uppspelning av nästa video, rekommendationer av nästa innehåll, notiser osv.

Dessa låter som lustiga åtgärder i dagens värld, men å andra sidan är de mycket logiska när man ser dem ur ett mänskligt beteendeperspektiv. Och till exempel Googles familjeapp Familylink (och säkert många andra) erbjuder redan nu rimliga möjligheter att reglera ovannämnda funktioner i ens avkommas telefoner så att de blir mer hjärnvänliga.

Jag ser verkligen fram emot den här boken om ämnet:

https://x.com/TCtietokirjat/status/1752765969817010441?s=20

20 gillningar