Inderes' kaffestue (Del 4)

Måske fortæller dette mest om den finske velfærdsstats tilstand og fremtid, og om at euroen ikke nødvendigvis var en fantastisk succes for Finland.

15 Synes om

I 2007-09 var storinvestorerne mere på salgssiden. Der var hedgefonde, pessimistiske porteføljeforvaltere, pensionsfondes fjollerier osv. (Kommer du og forklarer, Risto, hvis du er online Jortikka og Tukions skøjter - YouTube?)

I 2007-09 var finske småinvestorer, så vidt jeg husker, stort set nettokøbere hele tiden.

Traumerne fra 2000-02 var ret tæt på, og måske endda recessionen i 90’erne påvirkede også lidt i baggrunden ==> mængden af risikotagning under opgangsrusen var nok ikke tæt på det værst mulige.

Før bjørnemarkedet startede, var internetdebattørerne helt anderledes jordbundne, end stemningen var på dette forum sidste sommer.

Derudover er hele den måde, hjemmesiden er tænkt og kodet på. Inderes-forummet var og er tænkt og kodet til perfektion, hvilket for sin del fremmer fællesskabets boom-bust-cyklus.

I 2007-09 var der ikke en uendelig eufori ==> en bundløs dysterhed, som man kunne forestille sig ud fra indeksernes kollaps nu i eftertid.

En episode, jeg er interesseret i at lære mere om, er det amerikanske bjørnemarked i 1973-74. Dengang var der ingen bankkrise, og realøkonomiens tendenser var mere mildt træge end skræmmende.

Men anekdoter fortæller om dets traumatiserende karakter, da der var et par års vandtortur, i alt 90 nedgangsdage i området 1-2% pr. dag, meget få større daglige nedgange og vist ingen egentlige kollapsdage.

12 Synes om

Normalt er ens egen købspris for en aktie et mentalt let ankerpunkt, men jeg har forsøgt ikke at tænke for meget over det generelt. På grund af skat er det selvfølgelig værd at huske på, at man kan udnytte fradragene, men ellers forsøger jeg at fokusere på at tænke over, hvilke fremtidsudsigter aktien har uanset købsprisen.

I Remedies tilfælde kunne et par sammenligninger være Take-Two og Ubisoft. Begge er selvfølgelig megacaps, så måske forventes der lidt mindre vækst fra dem, men forward P/E er i gennemsnit 20,5. Remedies P/E for 2023 er nu 30,9. Det ville være ret svært at sige, at årets laveste punkt for den type aktier er nået. Forholdet mellem risiko og afkast er ikke særlig attraktivt under de nuværende forhold. Jeg vil vædde på, at der vil være endnu lavere kurser for Remedy i år, medmindre der er nye spiludgivelser på vej (der var vel ingen?).

2 Synes om

Nå ja, Yahoo Finance kursmål bippede, EVO under 900 SEK, har stadig ikke lyst til at købe :pensive_face:

4 Synes om

Ubisoft er faldet så lavt, at der allerede er opkøbsrygter, fordi det er så billigt, så det er måske ikke den bedste sammenligning, og virksomheden har også rodet en del med tingene på det seneste – et par større projekter er i lang development hell, NFT-balladen sank præcis så godt som forventet, og flere større udgivelser er floppet.

https://kotaku.com/ubisoft-acquisition-buyout-assassin-s-creed-far-cry-gho-1848831498

3 Synes om

Nu begyndte jeg at tænke på, om jeg ser på det rigtige tal i Seeking Alphas tabel. De angiver separat “P/E Non-GAAP (FWD)” og “P/E GAAP (FWD)” under Valuation-fanen for hvert selskab. Hvilket af disse tal er Inderes’ rapporterede P/E for 2023 bedst sammenligneligt med? P/E for 2022 fra Inderes’ tal er sandsynligvis ikke særlig kompatibel, selvom det nu også delvist er et fremadskuende tal.

Indrømmet, den periode var traumatisk for investorerne. Måske er det en af grundene til, at der ikke er skrevet meget om den. Mange af datidens professionelle inden for branchen vendte aldrig tilbage.

Måske var årsagen en yderst mærkelig kombination af forskellige begivenheder, der førte til et smertefuldt fald.

• Politisk krise: Watergate-skandalen, som i sidste ende førte til Nixons afgang. Der var ingen klar leder, hvilket underminerede tilliden.
  • Devaluering af dollaren, dollaren blev koblet fra guldet => inflationspres.
  • Oliekrisen, som førte til en opbremsning i økonomien og endnu højere inflation.
  • Samtidig blev renterne dog hævet.

Drivkræfterne på aktiemarkedet viste stort set rødt.

8 Synes om

Tidligere i nogle beskeder kastede @Verneri_Pulkkinen i diskussionen om Remedy tanken om, hvad det nuværende børsmarked betyder, hvis ideen er at eje en virksomhed og ikke en “aktie”.

Tanken rammer noget meget væsentligt, for når mørke skyer trækker hen over børsmarkedet, fokuserer diskussionen ofte på, hvad aktiens pris er i dag eller i morgen. Og især vækstaktier betragtes som ulykkelige investeringer i det nuværende miljø.

Men hvad nu hvis man vender tanken om, som Verneri gør? Hvilke virksomheder ønsker jeg f.eks. selv at eje, hvis tidshorisonten er en rimeligt lang fremtid, lad os sige 5-10 år? Netop virksomheder, uanset aktieprisens nuværende udsving. Tror jeg mere på QT eller TietoEvry som virksomhed, uanset aktiens nuværende pris. Tror jeg, at folk stadig vil spille Remedys spil om fem år, eller vil den nuværende verdenssituation stoppe underholdningsspil? Eller hasardspil, vil der være plads til Evolution’s pengespil i verden om 5 år, eller vil folk stoppe alle former for hasardspil, når de bliver super dydige? Et godt eksempel på en såkaldt lastevirksomhed, som mange forudsagde et kort liv for i årene før, var Swedish Match, der forsvandt fra mange fonde, fordi føj føj e-cigaretter og snus. Nu er Swedish Match på sine højeste priser i fem år, selvom vejen også har været ujævn for dem, og den, der kun stirrede på aktiens daværende pris, ville have solgt sine Match-aktier mange gange.

20 Synes om

På den anden side kan man spørge sig selv, om det i sidste ende betyder noget, hvilken virksomhed man har i sin portefølje, så længe der er afkast. Hvorfor skulle man absolut eje en bestemt virksomhed, hvis man kan få mere afkast andre steder? Selvfølgelig har folk forskellige investeringsstrategier og -mål, og for velhavende enkeltpersoner er en langsommere væksttakt tilstrækkelig. Jeg forstår også godt, at nogle virksomheder bare er sjove at eje, og jeg ærgrer mig ofte over, at det ville være rart at være ejer, men når afkastforventningen bare ikke er nok. Det er dog sjældent muligt at kombinere sjove ting og at tjene penge, men ofte skal man træffe et valg :face_with_diagonal_mouth:

16 Synes om

Jeg har Remedy i min portefølje med over 80 % vægt, købt i 2017-2018 til en gennemsnitspris under 8 €. Jeg ejer selv langsigtet virksomheder, hvor jeg ser et potentiale for værdistigning, og i dette tilfælde har Remedys historie og tal udviklet sig rigtig flot.

Hvorfor så sælge en kvalitetsvirksomhed nu, hvor kurserne falder, og betale store skatter, når man forhåbentlig kan plukke frugterne, når virksomhedens strategi skrider frem, med udgangspunkt i anskaffelsesomkostningerne.

Min portefølje er faldet med 30 % siden årets begyndelse, og jeg sover stadig ganske godt om natten.

Hvis aktierne var på en aktiesparekonto (OST), kunne der være en fristelse til at forsøge at time markedet, men det er ikke nødvendigvis en god ting.

Historien har vist mig, at jo mindre kortsigtet handel jeg foretager, jo bedre har porteføljen udviklet sig.

28 Synes om

Overvejelser over eftermiddagskaffen.

Hvis man ser på de bedste investorers “tracks”, kan man se, at de i mange år indimellem taber til indekset.

Der er meget få, hvis investeringsstil vinder på ethvert marked. Jeg selv går også ind for, at man skal tilpasse sig og hele tiden lære, men det betyder ikke, at jeg skifter strategi som underbukser, bare fordi det går dårligt indimellem. Terry Smith havde en glimrende analogi mellem investering og Tour de France; heller ikke i cykling klarer de bedste i hele Touren sig godt på alle etaper og i ethvert terræn.

Jeg er også klar over, at en langsomt skiftende portefølje med en “køb og følg”-mentalitet aldrig vil give den slags afkast, som de bedste kan opnå med hurtigere handling. En langsom omsætning i porteføljen er ikke en selvfølge for mig, men som en tålmodig fyr prøver jeg bare at spille på mine styrker. Nu er det for eksempel rart at bemærke, at investorernes horisonter ser ud til at forkortes uge for uge :slight_smile:

Hvis jeg forsøgte at udvikle min stil til at være mere aggressiv, ville jeg gøre det med “Excel-penge” og følge min udvikling et stykke tid, før jeg begyndte at dyppe tæerne i vandet med rigtige penge.

Til en vis grad ville det fascinere mig at lære om særlige situationer og måske vove mig mere ud i “turnaround”-virksomheder, men jeg betragter disse som udfordrende områder.

Howard Marks skrev ret godt om dette:

24 Synes om

Hvem er Masse? Det er gået forbi mig.

2 Synes om

@Masse er en af forumets “oprindelige medlemmer”. Mange nye (som er kommet til inden for de sidste 1-1,5 år) har sikkert ikke opdaget det, da Masse ikke har været så aktiv på forummet som i gamle dage (2018-2020) :smiley:

Masse er kendt for sine investeringsvisdomme, fremragende timing, meget originale skrivestil, forskellige problemopgaver i forbindelse med helligdage (f.eks. “Masse’s julenødder”) og gentagne besøg i Inderes’ detention.

147 Synes om

Forestil dig, at der måske er en hel generation af investorer her, som er vokset op uden Masses visdom. Ikke underligt, hvis det til tider er svært på stormfulde have, hvis man ikke har Masses investeringsråd i hjertet.

71 Synes om

Der ville være en mere livlig diskussion om Remedy i Remedy-tråden.

Blev disse adskilte diskussioner ikke samlet før? @Sijoittaja-alokas

1 Synes om

God pointe, Juurikki. :slight_smile:

Jeg synes, der er “Remedy-ting (også)” ovenfor, men mange af disse indlæg indeholder også en masse andet generelt indhold, som sandsynligvis interesserer andre investorer end dem, der ejer Remedy. Det ville jeg i hvert fald antage, og der er også lidt lettere snak og den generelle “investeringssnak”, så jeg ville nok lade disse indlæg blive her i Kaffestuen for mere fri diskussion.

Rene analytiske virksomhedsspecifikke ting er så derimod sandsynligvis mere passende i virksomhedstråden end her i Kaffestuen, hvor man kan snakke om næsten hvad som helst. :slight_smile:

6 Synes om

Helt enig. Skal vi starte et " @Masse tilbage til forummet"-initiativ i Folketinget?

30 Synes om

https://twitter.com/EffMktHype/status/1523996019951759360?t=C9SoWw8Y9us6bmxbQJM_oA&s=19

6 Synes om

Jeg støtter. Hvor er Onkel så? Jeg har misset det, hvis der er en her? Halløj @Masse

4 Synes om

Ville dette så være den næste -50% Aftermarket-aktie efter Upstart i går :smiley:

(Den eneste amerikanske aktie i porteføljen, der endnu ikke har offentliggjort resultater)

2 Synes om